Snabbväxande hovar

Aliil

Trådstartare
Min ponys hovar har växt väldigt snabb då senaste tre veckorna.:eek: Hovis var ute och varkade dom för 3v och nu måsta han gör det igen. Så min fråga e: Vad kan det beropå? Hon går normalt och e inte varm i hovarna.

Sv: Snabbväxande hovar

Får rätta mig själv. Det har gått 5 veckor men tycker ändå att dom har växt för fort.

Det går gärna fort om de går på bete. Min egen uppfödning fick verkas var 4-5:e vecka på sommaren de första två åren, annars barkade det åt skogen.

5 veckor är väl en alldeles ypperlig verkningsperiod. Man ska ju inte verka när man riktigt ser hur lång dom är. Vad spelar det för roll att du har 5 veckor mellan verkningarna ? Jag hade 4 veckors skoperiod på min fd gammelhäst.

Mina verkas och/eller skos om var sjätte vecka året om numera. På sommaren växer hovarna snabbare än på vintern dessutom.

Det är olika på olika hästar... min kan gå med samma skor i 10 veckor om det är så. Medan en annan i stallet måste skos om efter 4 veckor.

Problemet e att hovarna ser ut nu som om det hade gått 12 veckor. Att jag måste varken henne var 5vecka e inte något prb men att helt plötsligt behöva göra det chockade mig lite. Och då började jag fundera på varför dom kan börja helt plötsligt växa dubbelt så fort.

Kan bli så sommartid. MIna ligger på 4 v året om, men vissa individer har jag fått verka/sko ÄNNU tätare sommartid - plånboken gråter..

Ja, det är då man önskar att man gift sig med en hovslagare istället för en insektsdoktor... :D

Det är helt enkelt bättre förutsättningar under sommaren. Näringsrikt gräs med alla mineraler och vitaminer som behövs, sol och varmt.
Mitt gamla fullblod hade 5 v skoperiod sommartid och 10 på vintern...
Halvblodet som jag rider numera har 5 sommartid och 8 på vintern så visst skiljer det sig åt säkert för de flesta hästar men vissa växer så jämnt över hovens yta att man knappt märker hur långa de är.

För egen del har jag köpt mig ordentlig verktång (det är bara de som ligger närmare 1000 kr som fungerar bra) och sen får jag min hovis avdankade raspar (de duger jättebra för mig, de nya dyra rasparna tar väldigt mkt). Har sen kollat hur hovslagaren gör med resp. häst och raspar själv varannan vecka (då behöver man inte ta så mkt). Hovis kollar hur hovarna ser ut när han skor den som har skor och hittills har det inte varit några större anmärkningar :D

Hästen bör verkas/skos var 6 - 8 vecka, så jag anser att 5 veckor är normalt :) Sen växer hovarna snabbare på sommaren.

Kan bli så sommartid. MIna ligger på 4 v året om, men vissa individer har jag fått verka/sko ÄNNU tätare sommartid - plånboken gråter..

Hovis :cry: oxå,, inte lätt att plötsligt få ihop schemat när många plötsligt ska åtgärdas dubbelt så ofta. Semester på sommaren som hovis,, hur går det till??
Hovis plånbok :D men inte hovis kropp.:eek:

En plöstlig tillväxt i hovarna kan bero på en pågående sjukdomsbild i hovarna men det vill jag inte tro gäller TS.

Senast ändrad:

Hovis :cry: oxå,, inte lätt att plötsligt få ihop schemat när många plötsligt ska åtgärdas dubbelt så ofta. Semester på sommaren som hovis,, hur går det till??
Hovis plånbok :D men inte hovis kropp.:eek:

En plöstlig tillväxt i hovarna kan bero på en pågående sjukdomsbild i hovarna men det vill jag inte tro gäller TS.

Jo, avundas er inte när det är semesterdags/semesterförsök. Det måste ju ovillkorligen flyttas hästar, tidigarelägga och senarelägga, för att få 'rent'. Jag brukar boka in två - tre tider framåt kring hovis semester, så att jag vet att jag har tid, och kan välja om jag vill lägga på 3 v eller på 5 v osv. Men sen kommer ju alla de där som brukar ringa 'en vecka innan' och ställer till det för hovis ändå.

Dock, ibland 'samkör' de här, när den ena går på semester så flyttas en del kunder, och andra lägga över på annan hovis, och sen när den andra hovis går på sem så flyttar h*n en del kunder och lägger över en del på första hovis. Blir ju dock hur man än vänder på det mer jobb för att kunna få ta sem sen, och någon 5 v är nog omöjlig. Hovis siktade på 3 v nu i år, men det slutade tydligen på 2,5 =/

Skönt att du inte tror någon sjukdom! Var lite orolig att det kunde vara det (har blivitr nojig sen min förra fullblod fick avlivas).

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 001
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 793
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring