TeamTanja

Trådstartare
Har förlagt mina böcker nu när analysen kom.
Ca vilket behov har en 2 årig fjordhingst? Han är normalfödd och i lagom hull.
 
För att räkna ut MJ-behovet(underhållsbehovet) tar du Hästens vikt upphöjt till 0,75 gånger 0,5. Tror att man ska räkna på hästens beräknade vuxenvikt. För din häst blir det 45 MJ. Ca räknar du ut genom att ta MJ-värdet gånger 0,4.
P, MJ gånger 0,3. Mg, MJ gånger 0,15.
 
Formeln för att räkna ut vikt är bra att ha, men stirra dig inte blind på det MJ-behov som räknas fram via formeln. Glöm inte att titta på hästen och höj resp sänk om hästen går upp eller ned i hull.

mvh Jessica
 
Jag tycker att man ska använda formeln för MJ-behov endast i nödfall. Det absolut bästa är att ta reda på hästen verkliga behov. Formler kan endast ge ett riktvärde, aldrig ett exakt värde.

mvh Jessica
 
nån som har bantningstips...? motion.. men vilken typ av motion är effektivast? min häst blir jättetrött och svettig när jag tränar dressyr, typ kort trav... men när jag rider ut timmar i sträck och travar å galopperar mkt så blir hon bara piggare... vad är effektivast?
/Ewe Ewe.Has.It
 
det måste ju vara effektivast om du rider dressyr och ser till så hon trampar under sig ordentligt. Då kommer hon ju förhoppningsvis sätta muskler istället för att bli fet...
 
Problemet är att jag kommer inte alls ihåg hur många MJ han gick på förra året så jag har ingen vägledning alls annat än att 45 är för lite och han låg nånstans runt 50, tror jag.
 
Om du kommer ihåg foderstaten kan man få lite hjälp från den.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 442
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp