Snabbt foderbyte - tyvärr. Tips???

C

Cathrine

Jag ska ta emot en häst i stallet under ett par veckor. Tyvärr kan inte hästägaren få med sig grovfoder från "sitt" stall. Utan att fördjupa oss i detta: hur gör jag på bästa sätt för att undvika störningar i matsmältningen på hästen i fråga? Han går på Krafft Groov också - ska jag helt ta bort detta? Jag har ensilage med en ts på 55%.

MVH
Cathrine

Sv: Snabbt foderbyte - tyvärr. Tips???

Jag skulle behålla Grooven för den är han ju van vid. Det har ju inget med ensilagets TS att göra egentligen.

Någon form av mag-tarmpulver är ju inte fel i sådan här situation. Det finns flera olika fabrikat att välja på, även provivia från matbutiken är bra...
//marti

Tror inte det är så farligt att byta grovfoder om det är nåt så när lika.
Kraften ska du inte ta bort,ge exakt samma där.
Kan du inte bara få med en säck med höet?
mvhR

äter hästen betfor sedan innan? betfor är likvärdigt grovfoder i fiberinnehåll..
ge absoluta minimigivan av silaget och normal giva groov plus betfor.. ge så första veckan, sedan kan du öka silaget..

Cathrine skrev:
Jag ska ta emot en häst i stallet under ett par veckor. Tyvärr kan inte hästägaren få med sig grovfoder från "sitt" stall. Utan att fördjupa oss i detta: hur gör jag på bästa sätt för att undvika störningar i matsmältningen på hästen i fråga? Han går på Krafft Groov också - ska jag helt ta bort detta? Jag har ensilage med en ts på 55%.

MVH
Cathrine

Får "gästhästen" ensilage annars?
Om det finns möjlighet, 2 veckor innan bytet, börja blanda de två grovfodren med varann. 2 veckor innan bytet, använd magmedel, tex. Mag-tarm, eller microbalans eller allt vad de heter, det finns många.
När han kommer hem, behöver han göra hela proceduren igen.
Bäst att behålla hans kraftfoder som det är, för att det ska bli så lite störningar som möjligt för honom.
Ja, vad gör man inte för att inte magen ska paja, eller det ska bli kolik? ;)

Jag sätter in Proviva. Det funkade utmärkt när ponnyn hade fått fång. Tack. :idea:

Tyvärr kan han tydligen inte få med sig av ensilaget han brukar äta av. Varför vet jag inte. Själv anser jag det vara vansinne att byt grovfoder tvärt av, men jag bestämmer inte över andras hästar, så det är bara att gilla läget.:crazy:

Får kolla det med betfor när han kommer i morgon (!). Måste skriva någon typ av avtal också där jag avskriver mig eventuella komplikationer till följd av grovfoderbytet. Hu!:smirk:

Bästa sättet att be om fång är att byta foder rätt av. Det funkar för många.:angel:

Det värsta som brukar hända (om det händer något) vid tvärt grovfoder byte är att hästen blir lös i magen.

Mvh
Camilla

ch791022 skrev:
Det värsta som brukar hända (om det händer något) vid tvärt grovfoder byte är att hästen blir lös i magen.

Mvh
Camilla

Det värsta som kan hända två av mina hästar som har väldigt känslig mage, är akut kolik. Dvs. det händer VARJE gång jag byter grovfoder rakt av.
Alltså har jag slutat med det.
De övriga hästarna reagerar som du säger med lite lös mage.

Kan inte hästen få lite av ditt grovfoder innan den flyttar från stallet den står i nu?
När man inte kan få med sig av det gamla kan man börja med det nya innan man flyttar.
// Linda

ch791022 skrev:

Mvh
Camilla
Tyvärr så kan det hända värre saker än så..!!
Hade en klasskamrat på naturbruksgymnasiet,som tog med sin häst när hon skulle ha praktik.
Övergången mellan de olika fodren(grovfoderet) blev så kraftig för honom att en tarm sprack,och det tog inte många timmar innan han dog.
Ska man växla mellan foder ,så se till att ni blandar in det nya fodret under en 2 v. period.

Förebygg komplikationer..:D

Hua trodda inte det var så farligt att byta tvärt med grovfoder. Vet många som har gjort det och det har inte hänt något då, som tur är.
Men man lär sig något nytt hela tiden när det gäller hästar. Och är man villig att ta till sig alla information som man kommer över så kan man bli en riktigt duktig häst ägare........

jag tyckte bara att polarens ponny hade KANONTUR, när hon fick gå från hö till silage på samma dag, hon fick inte med något hö alls då, men ponnyn verkade ha en mage av stål och hade inga problem alls med silaget.. dock var hon 1½ år efter på g på fång för att ha blivit utsläppt på 36 timmars bete direkt (utan förbete, bara torra grenar i skogen) men hon togs bort från betet direkt och fick vila och klarade sig *pust*

Nu har väl hästen redan kommit till dig om jag förstått rätt, men stämmer det att den skulle vara hos dig bara några veckor? Isåfall kan väl du propsa på att skicka med lite av ditt grovfoder sedan när hästen åker hem igen, så att den iaf slipper två tvära byten inom loppet av några veckor. Alla hästar är ju olika känsliga, hoppas det går bra med denna!

Sv: Ska skicka med foder tillbaka

Han har kommit (kom igår). Jag har ställt honom på en minimal hösilagegiva och kompletterar med halm. Och så får han behålla sin Groov som vanligt. I förebyggande syfte får han Proviva också - det funkade kanon när min ponny hade fång (ett riktigt bra tips som jag fick från folk här på Buke :bow: ).

Han ska bara vara hos mig i två veckor, men det är klart att jag skickar med foder tillbaka.

Och till dem som byter foder rakt av vill jag bara säga att min åsikt är att man leker med hästens framtid. Den kan bli MYCKET sjuk: fång och kolik är inte alls särskilt ovanligt i sådana situationer. Jag har själv en "kolik-häst": fick ofta kolik innan jag flyttade till eget stall. Nu bestämmer jag själv och planerar noga inför foderbytena och hästen i fråga har inte haft kolik en enda gång sedan dess (5 friska år nu).

MVH
Cathrine

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 865
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar