snabbfråga utrustning..

S

sinner

ny häst sen i onsdags, helt underbar och supersnäll i allt... förutom en endaste sak.... hon bara äter.... ömfotad så jag rider bara på gräs, och hon är helt fenomelal på att käka när vi är ute... jag HATAR att dra en häst i munnen, men jag blir snart galen... hon rids nu med westernträns(dvs utan nosgrimma) tror ni det hjälper om jag byter till vanligt träns? eller kommer jag få tillbaka samma problem när jag byter tillbaka till western igen??

hon är riden både dressyr,hopp och western och verkar förvirrad vid hjälper, så jag tänkte rida henne "westernstyle" för hennes skull..

Sv: snabbfråga utrustning..

Nja, varför skulle hon äta mindre med ett vanligt träns????:confused:

Är nog snarare så att hon är van att få äta när det är gräs alternativt testar dig eller helt enkelt är hungrig....

Ge henne inte så lång tygel att hon når gräset, att rida western innebär ju inte hellånga tyglar.

Drar hon då ner huvudet så är det inte DU som drar i tygeln, det är ju hon....

tänkte att det kanske gjorde henne mindre benägen att öppna munnen och ta sig en tugga... hon testar mig helt klart, men problemet är att det inte bara är gräs hon äter, det är ALLT! grenar, blad, rubbet.. alltså är det inte bara ner huvudet åker..
hon har blivit riden ganska hårt i munnen om ni förstår, korta tyglar nästan jämt..

Ta tag i henne och backa upp henne tills hon ger efter -Varje gång hon gör det. Blir det inte bättre, backa längre. Att sitta och dra är meningslöst, du blir aldrig starkare och snart kommer hon förstå de.

Jag skulle inte rekomendera att backa varje gång hon försöker äta. Försök hellre att få hästen att koncentrera sig på något annat än gräset dvs ridningen. Vänd henne, flytta i sidled ändra tempo så att hon blir tvungen att fokusera. Om hon tar en tugga gräs så bestraffa INTE utan försök bara att få henne att koncentrera sig igen. Just när hon sträcker sig för att beta kan du driva upp henne i trav några steg och sedan sakta av, det blir svårt för henne att trava och beta samtidigt.
Jag har svårt att tro att tränsbyte skulle hjälpa, om du inte sätter en munkorg på tränset förstås ;)

tanken om munkorg har slagit mig.....
nä, helt ärligt, jag har försökt att driva på henne när hon ska snappa åt sig, men hon bryr sig helt enkelt inte... hon är överhuvudtaget okänslig, då hon blivit riden hårt av många ungar och fått en hel del stryk efter vad jag har fått höra.... min tanke är att få henne känsligare för hjälperna genom att ta i henne så lite som möjligt, men det går lixom om intet när hon håller på såhär..

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 595
Senast: mackan
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka