Snabba tips på tillbehör till lax

Milosari

Trådstartare
Jag ska bjuda ett gäng thailändare på middag i morgon och behöver lite tips på tillbehör. Huvudnumret blir hel lax i ugn, de är tydligen mycket glada i lax. Till efterrätt blir det pannkakor med grädde och sylt -typiskt svenskt :).

Men vad ska vi äta till laxen? Vädret ska bli bra så jag funderar på grillade grönsaker, men samtidigt tror jag att de hade uppskattat svenska smaker och då tänker jag färskpotatissallad med dill. Hur hade ni gjort?

Jag har nog bott utomlands lite for lange, potatis, sas och lax pa tallriken ser "magert" ut for mig. Jag skulle behova nagon form av gronsak ocksa.

Ungsbakade rot gronsaker kanske? eller en varm rodbetts sallad?

Jag brukar göra en supergod "salsa" till lax som består av mango i bitar, avokado i bitar, chili, finhackad snackspaprika och limesaft. Proportionerna är en smaksak men jag brukar köra ett paket fryst mango i bitar, 2 avokados, chili beror på hur stark den är och vad man gillar och 1 snackspaprika. Saften från 1-2 limefrukter, lite salt och lite peppar. Blanda ihop utan att mosa avokadosarna och mangon och låt stå nån timma så limen får marinera salsan. Det är helt galet gott!

Stekt potatis, kryddad med salt och 5-peppar, en gurk och äppelröra samt bebyspenat med babyplommontomater

Vi brukar göra melonsallad som ofta uppskattas. Tärna några olika sorters melon och röd grapefrukt. Blanda med tex valnötter, rostade pumpakärnor eller nåt annat. Finns massa varianter på temat.
Nybakt bröd med kryddsmör i är ju gott (finns även varianter för oss glutenintoleranta/lågkolhydratiga).

Tack för alla tips! Jag är själv väldigt förtjust i sallader med frukt till fisk så de förslagen sparar jag till mig själv :). När jag är utomlands vill jag gärna äta maten som är typisk för landet/regionen och nu tänkte jag tvinga mina gäster att göra detsamma ;). Men jag tar gärna emot fler förslag även om de inte är typiskt svenska eftersom jag äter lax väldigt ofta.

Tack för alla tips! Jag är själv väldigt förtjust i sallader med frukt till fisk så de förslagen sparar jag till mig själv :). När jag är utomlands vill jag gärna äta maten som är typisk för landet/regionen och nu tänkte jag tvinga mina gäster att göra detsamma ;). Men jag tar gärna emot fler förslag även om de inte är typiskt svenska eftersom jag äter lax väldigt ofta.
Jag hade gjort en sås med lätt c-f, lite majonäs och mängder med klippt dill, rejält med citron och salt och peppar. Till det färskpotatis och en stor grönsallad med massa färska grönsaker (hyvlad morot, rödbeta, nötter, ruccola, gurka, tomater och gräslök ex) och en god dressing.

Jag ska bjuda ett gäng thailändare på middag i morgon och behöver lite tips på tillbehör. Huvudnumret blir hel lax i ugn, de är tydligen mycket glada i lax. Till efterrätt blir det pannkakor med grädde och sylt -typiskt svenskt :).

Men vad ska vi äta till laxen? Vädret ska bli bra så jag funderar på grillade grönsaker, men samtidigt tror jag att de hade uppskattat svenska smaker och då tänker jag färskpotatissallad med dill. Hur hade ni gjort?
Jag gjorde en röra på yoghurt, kokta tärnade rödbetor och smaksatte med pepparrot sist jag serverade lax. Det var uppskattat tillbehör. Framför allt så hade jag sett till att ha flera olika tillbehör att välja på. Så hittar alla något de gillar.

Tack igen för alla tips! Det blev en kombo av era förslag, en färskpotatissallad med gräddfil, dill, pepparrot och äpple, och en stor grönsallad. Gästerna var supernöjda och tog om två gånger :up:.

Receptet på den goda potatissalladen finns här; http://vardag.nu/enkelt-recept-potatissallad-pepparrot-dill-apple/

Nu har du ju redan lagat och ätit men jag vill ändå tipsa om att en sås av crème fraîche och hjortron (bara att blanda) är supergott till rökt eller ungsstekt lax.

Tack igen för alla tips! Det blev en kombo av era förslag, en färskpotatissallad med gräddfil, dill, pepparrot och äpple, och en stor grönsallad. Gästerna var supernöjda och tog om två gånger :up:.

Receptet på den goda potatissalladen finns här; http://vardag.nu/enkelt-recept-potatissallad-pepparrot-dill-apple/
Låter supergott men jag kan verkligen rekomendera salsan jag tipsade om, jag har den till allt numer haha. Kyckling, lax, vegetariska schnitzlar är det grymt till :)
Jag har blivit frälst på det om man inte märker det, plus att den är så fräsch och full med nyttiga grejjer och att man inte behöver nån olja, creme fraiche, grädde eller liknande :)

KL

Jag har alltid tyckt om lax och gärna ätit det med allehanda tillbehör. Sedan, för bara några år sedan, åt jag lunch på ett ställe som tyvärr är nedlagt, där kockar serverar maten dvs lägger upp tallriken som på finrestaurang och gärna förklarar hur de lagat den. Tipset var att använda stektermometer, använda lågtemp i ugnen (typ max 100 grader) och se till att innertemperaturen absolut inte översteg 48 grader.

Jag har alltid tidigare följt recept där man bara svingar in laxen i ugn eller steker i panna tills den är "genomstekt" - dvs egentligen hyfsat halvtorr. Eller med innertemp på 56-58 grader (men 175-200 grader i ugnen) enligt någon känd kokbok.

Lätt rimmad, lågtempad lax är en helt ny smakupplevelse! Som jag blivit beroende av....

Hur gör ni er lax egentligen? Är det bara jag som sent i livet fick detta gyllene tips? Har alla försökt lura mig i alla år och snuva mig på denna smakupplevelse genom att publicera recept där man genomsteker laxen och sedan fnissat bakom hörnet? Många frågor blir det.

KL

Jag har alltid tyckt om lax och gärna ätit det med allehanda tillbehör. Sedan, för bara några år sedan, åt jag lunch på ett ställe som tyvärr är nedlagt, där kockar serverar maten dvs lägger upp tallriken som på finrestaurang och gärna förklarar hur de lagat den. Tipset var att använda stektermometer, använda lågtemp i ugnen (typ max 100 grader) och se till att innertemperaturen absolut inte översteg 48 grader.

Jag har alltid tidigare följt recept där man bara svingar in laxen i ugn eller steker i panna tills den är "genomstekt" - dvs egentligen hyfsat halvtorr. Eller med innertemp på 56-58 grader (men 175-200 grader i ugnen) enligt någon känd kokbok.

Lätt rimmad, lågtempad lax är en helt ny smakupplevelse! Som jag blivit beroende av....

Hur gör ni er lax egentligen? Är det bara jag som sent i livet fick detta gyllene tips? Har alla försökt lura mig i alla år och snuva mig på denna smakupplevelse genom att publicera recept där man genomsteker laxen och sedan fnissat bakom hörnet? Många frågor blir det.
Åh jag tror jag s¨g det där i nåt matlagningsprogram men inte testat själv än men om det är så gott som du säger så blir det helt klart nästa middag! Bra tips :)

KL

Jag larde mig att inte over koka/steka/grilla/whatever fisk for manga ar sedan av en kock. Aldste sonen som ar mycket matlagnings road har lart sig fran mig. For nagra ar sedan var mellan sonen och jag pa besok i Florida hos den aldste sonen och bada jag och son nummer 1 lagade fisk flera ganger.
Efter det forklarade son hustru till son nummer 2 att sonen inte ater fisk langre ... men samtidigt hade sonen forklarat for sin aldre bror att den fisk han fick da i Florida var den basta han nagonsin hade atit och att han vagrade ata torr fisk igen. LOL

Jag gor dock mycket sallan fisk i ugnen, jag vill se exact nar den "flake" pa ratt satt sa jag kan ta av den fran varmen.

Nypotati strödd med gräslök, Creme Fraiche med gräslök salt, peppar och lite citron/lime, samt slanggurka skivad med osthyvel som får stå att dra i en lag av ättika,socker och vatten några timmar innan servering (Lagen ska vara lite sötare än till vanliga syltgurkan men man ska ändå känna smaken av ättikan)

Liknande trådar

Äldre Vet att buke bestitter flera duktiga kockar både på proffs och amatörnivå så det är dags för dom att visa sig nu för att lösa mitt lilla...
Svar
16
· Visningar
1 912
Senast: Silltunna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur