snabba svar tack!

S

Stinky

läste en liknande tråd nedanför om svårfångad häst.
har ingen erfarenhet av att hästar som inte vill fångas,mina egna kommer alltid springande när jag kommer. Men nu har jag stött på ett litet problem, jobbar som personlig assistent åt ett barn som har en ponny, är bara där några få timmar på kvällen,på den tiden ska vi hinna hämta ponnyn,rida eller köra,ponnyn ska skötas och fodras dessutom ska jag se till att pojken kommer i säng i tid.
Problemet är att den envisa ponnyn inte kommer han springer ifrån oss när vi kommer han går med flera andra hästar i sin stooora hage hur fasiken fångar man en tjuskallle *snabbt* har inte tid att vänta i timmar på att han ska behaga komma till oss.
tacksam för svar för att göra vardagen lite enklare ;)

Sv: snabba svar tack!

Muta djuret, ha med en skramlig hink med massor med godis.
Se till att den alltid har grimma.
Alternativt; släpp i mindre hage.

Jag kunde inte fånga min Morrhoppa i hagen under en av hennes tjuriga perioder. Jag gjorde som så att jag gjorde en liten hage (20x20) i hagen är jag vallade in henne för att göra det hela lite enklare. När hon inte ville bli fångad där utan bara vände baken till mig så drev jag på henne i trav runt hagen. Varje gång hon gjorde en ansats till att stanna så drev jag fram henne igen. Det tog ett par dagar men sedan listade hon ut att om hon inte ville bli fångad i hagen så fick hon springa tills hon blev trött och sedan bli riden och lat som hon är så var det behändigare att komma fram direkt, få en morot och sedan gå in i stallet.

Nu vet ju inte jag om det är varken så PK eller NH men det funkade för mig i varje fall....

Lycka till med ponnyn! (+ vilket härligt jobb du verkar ha! *avis*)

mat funkade i en vecka nu har skrället listat ut att han bara får en tugga sen är det jobba *suck* hagen kan jag tvärr inte göra nått åt eftersom det inte är mina hästar ,fler ideér mottages gärna :smirk:

ja det lät ju bra man kan ju kanske sätta för en liten "infångarhage" och sedan ta ned den då vid varje ut insläpp,prova kan man ju alltid
hm jo för det mesta när barn och ponny göra som jag vill :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 437
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 437
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama