Snabb översättning!

JollyJumper

Trådstartare
Hej skulle behöva hjälp med att översätta ordet: Nußknackerfraktur. Skulle också vara evinnerligt tacksam om någon kunde översätta lite latin, nämligen:Os carpi accessorium.

//Mycket tacksam Jolly Jumper

Sv: Snabb översättning!

Ossa carpi är i allafall Framknäets småben på latin
men det är ju kanske inte samma sak som Os carpi..

Men i vilket sammanhang står det i?? :confused:

En spontan gissning är att det är en skada ungefär som när man har knäckt en nöt, alltså benet är knäckt i många små delar.

Carpus är handled på engelska, det kanske är till någon hjälp.

det latinska ordet är det samma som
Nußknackerfraktur...
men jag tror att det är en fraktur i knät..
såg även att Os carpi accessorium är = Ärtben...
Ärtbenet sitter i knät på hästen..

Senast ändrad av en moderator:

SilverTail skrev:
det latinska ordet är det samma som
Nußknackerfraktur...
men jag tror att det är en fraktur i knät..
såg även att Os carpi accessorium är = Ärtben...
Ärtbenet sitter i knät på hästen..

Ärtbenet sitter i karpus, som i dagligt tal på häst kallas framknä.
Hästens bakknä är det egentliga knät, så för att undvika missförstånd bör man använda "knä" bara om bakknät, och helst "karpus" eller möjligen "framknä" när man pratar framben. :)

Os carpi accessorium är mycket riktigt ärtbenet, som sitter i karpus.

JollyJumper:
Nußknackerfraktur har jag för mig att jag hört som benämning av fraktur på just ärtbenet hos häst, men jag är inte helt säker på om denna benämning är korrekt.

japp, ärtbens fraktur är det! Oftast uppkommen av att hästen fått ett slag på böjt ben och då "knäcks" ärtbenet mellan skenbenet och överarmsbenet, därav "nötknäppar effekten. Har själv förlorat en häst pga en sådan fraktur.....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 050
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Skola & Jobb Jag ska översätta min titel på uppsatsen till engelska. Min titel är på svenska "Ska bibliotekarier bli övervakare nu? En kvalitativ...
Svar
18
· Visningar
1 182
Senast: Youma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka