Snabb fråga ang. poängskalan på tävling

M

Miiraa_91

Både jag och en annan tjej jag tränar/tränade med har varit med om samma sak, så jag har inga "oriktiga" grunder eller nåt, vill bara börja med det.
I lätt klass fick vi säg runt 5,0-6,0 på alla gångarter. Kommentarerna var ganska lika mellan domarna och tävlingarna = kändes som rättvisa poäng.
Nu rider vi båda öppen klass. Min häst går sämre nu, men gick lika bra i början av öppen klass-tävlandet. Den andra tjejens häst går lika bra/bättre. ÄNDÅ fick/får vi båda lägre poäng nu än i lätt klass. Typ samma kommentarer och allt, ändå ligger poängen på 4,5-5,0 :crazy: Kan nån förklara hur det går ihop?
Flera gånger av samma domare som gett högre poäng på samma kommentarer när vi förr red lätt klass. Ska det inte vara samma poängskala?

Sv: Snabb fråga ang. poängskalan på tävling

Väntar nyfiket på svar, har varit med om samma sak själv:)

Man bedömmer helt enkelt hårdare i öppen klass. Tittar extra på formen, takten m.m. :)

Nej det vill jag inte påstå, formen är intressant först när man börjar nå poäng runt 7 och högre. För att uppnå de högre poängen krävs form, däremot kan man få lägre poäng om formen är totalt felaktig typ stjärnkikare. Men det beror också på att den typen av form inte gynnar takten i förlängningen, alltså hästen kommer inte att klara av att hålla takten rakt igenom visningen med den formen.
Takten är prio nummer 1, att få samma kommentarer för poäng på 4,5 som för 6,0 tror inte jag på i varje fall. När poängen sjunker under 5 beror det på taktavvikelser, antingen helt eller delvis.

Nej det vill jag inte påstå, formen är intressant först när man börjar nå poäng runt 7 och högre. .

Nej, däremot kan domaren döma upp till 7,0 utan att hästen går i form. (t.ex en bärig trav med bra kropps arbete och sväv men huvudet i en balansform och inte i rundad form..)

Ja, framgick inte det av mitt inlägg?

jag läste ditt inlägg som att formen börjar dömas vid 7,0
Men så är det ju inte. den döms hela tiden, men man kan få upp till 7,0 utan form, men då ska det mycket till.

För att uppnå poäng över 7 KRÄVS form, tror jag skrev det i första inlägget.

För att uppnå poäng över 7 KRÄVS form, tror jag skrev det i första inlägget.

Då har jag bara missuppfattat/du skrivit otydligt whatever, ingen idea att vara griniga för det?;)

Inte är jag grinig, men om flera missuppfattade mig så hoppas jag att det klarnade.

Nej jag har inte fått 4,5 och 6,0 med samma kommentar. Däremot 4,5 och 5,5 samt 5,0 och 6,0. Det är också konstigt tycker jag. Kommentaren har då varit "ok takt" och "bra takt" (olika tillfällen alltså)
I traven har jag förresten fått 4,5 med kommentar "ok takt, ok form, något fyrtaktig mot slutet" och så har jag fått 6,0 med kommentaren "enstaka taktmiss, ok form". Så där har jag fått sån skillnad och det tycker jag ändå är likvärdiga kommentarer, eller? :crazy:

Att få ok takt skiljer sig avsevärt mot bra takt, ok är precis vad det låter som nämligen ok. Medan bra takt är bättre än ok, vilket också ska belönas.

I traven har jag förresten fått 4,5 med kommentar "ok takt, ok form, något fyrtaktig mot slutet"

Helt ok bedömning där man tagit hänsyn till taktmissen som du delvis hade, grundpoängen ligger runt 5,0 med en neddragning av 0,5 poäng pga fyrtaktigheten.

och så har jag fått 6,0 med kommentaren "enstaka taktmiss, ok form".

Här har förmodligen grundkvaliten på traven varit bättre, och sen har man lämnat enstaka missar utan åtgärd alltså inget poängavdrag.

Nu rider vi båda öppen klass. Min häst går sämre nu, men gick lika bra i början av öppen klass-tävlandet. Den andra tjejens häst går lika bra/bättre. ÄNDÅ fick/får vi båda lägre poäng nu än i lätt klass. Typ samma kommentarer och allt, ändå ligger poängen på 4,5-5,0 :crazy: Kan nån förklara hur det går ihop?
Flera gånger av samma domare som gett högre poäng på samma kommentarer när vi förr red lätt klass. Ska det inte vara samma poängskala?

Ibland kan det ju även kännas som det gick bättre än det såg ut.
Sedan är ju ändå olika domare olika. Även om vi alla skall döma efter samma skala så kan det bli lite olika - det är ju människor som dömer, inte maskiner.
Det är ju inte helt ovanligt att en domare ger 5,5 och en annan 6,0 och en tredje kanske bara 5,0 på samma ekipage på samma tävling.
Kommentarerna kan ju variera de med men för 5,0 och 6,0 skall man inte få exakt samma kommentarer. Bojs inlägg om kommentarer i förhållande till poäng var bra!

Så är det att tävla i en bedömningssport.

/Malin

Min förklaring var nog lite "flummig" och inget invecklad.
Bojs förklaring var mer exakt och rätt :)

Liknande trådar

Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 661
Senast: Pilot
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 946
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv