smyghöjer höpriset?

C

chira

Har märkt mer och mer att våran höbonden smyghöjer priset på balarna varje gång vi är där! När vi började köpa av honom tog han 2,50 kr kg och räknade på 13 kg/bal.

Nu samtidigt som balarna blivit mycket mindre (idag låg de i snitt på 8-9 kg/bal) så har också priser per bal höjts! Nu kostar de ca 3,50 kr/kg om man räknar på att det är 13 kg i varje bal:crazy: Tycker att det känns som man blir lite blåst när han inte berättar om sina prishöjningar fastän vi är trogna kunder. Eller har jag fel? Ska bönderna kunna höja priset rejält utan att berätta om det?
Visserligen har vi inte frågat honom om priset efter heller men det känns snopet att komma hem varje gång, räkna och se att man betalar mycket mer än vad som är sagt.

Sv: smyghöjer höpriset?

Jag tycker absolut att ni ska kunna ifrågasätta varför ni betalar mer än vad som sades från början.
En muntlig överenskommelse är oxå bindande.....

Visserligen har vi inte frågat honom om priset efter heller men det känns snopet att komma hem varje gång, räkna och se att man betalar mycket mer än vad som är sagt.
Det är en sak om ni i förväg har förhandlat ett pris per kilo som han sedan inte uppfyller. Då begår han ett fel.

Ni kan annars inte bara utgå från att betala samma pris som förra gången. Jordbruket har drabbats hårt av prishöjningar (diesel, el, markpriser, reservdelar och arbetskostnader) som självklart även slår igenom hos dig som slutkund.

Självklart! Det förstår jag också. Det är bara principen att han inte berättar när vi ändå är där några gånger i månaden och hämtar hö.

Självklart! Det förstår jag också. Det är bara principen att han inte berättar när vi ändå är där några gånger i månaden och hämtar hö.
ICA-handlaren berättar inte heller att han höjer priset på jordbruksprodukter (mjölk, mjöl och bröd)...

Vår höbonde tar likaså han 3,50kr/kg för andra skörden. Vi råkade få med av förstaskörden i helgens hämtning o det skall han ha 4,50 för! :eek: Men eftersom han tabbade sig så fick vi betala halva lasset 4,50 o andra halvan 3,50.

Han skyller det höga priset på första skörden på att det var att det växte så dåligt. Andra skörden skyller han på att han får så dåligt betalt för mjölken så han måste plocka in det på jordbruket istället...

Han e en riktigt konstig bonne för övrigt...

4.50 :eek: jises vilket högt pris :crazy:

Jag betalar 2kr kg och tycker det är dyrt då jag är van att betala 1.50 :D

:eek: 4.50 :eek: Knepig bonde!!! Ett pris som är sagt är sagt...

Min höbonde kan höja lite under säsongen med, men det beror på när han får reda vad han får när han säljer det till lantmännen eller dylikt. Men det gäller säden.

Hösilage ger jag 70öre kilot för nu, i runda slängar.. Jag ger 300kr för en bal på 400-500kg. Annars ligger han på strax över 1kr/kilot för rundbalshö.

Jag köper hö/hösilage så pass billigt att det knappt är lönsamt att ta det själv på arrendemarken..

Jag har tidigare köpt hö på ett ställe där de också hade systemet att balarna hade en medelvikt på ca 12-13 kg. När jag sedan fodrade ut märktes det ju att balarna knappt höll 10 kg. Påtalade detta för säljaren, men fick svaret att då fick jag köpa mitt hö någon annanstans om det inte dög med hans. Som tur var hittade jag ett annat ställe, där vägs varenda bal, betalar 2,50 / kg för de första 150 balarna och sedan 2,00 / kg. På det sättet uppstår det inte några frågor om hur mycket hö du egentligen fick för dina pengar.

Dåligt av bonden att lura er på hö priset.

Min bonde höjde också priset men han talade redan om förra säsongen att han skulle höja priset med 68 öre kg eftersom han skulle gå över från hö till hösilage och det då blev dyrare eftersom plasten kostar + ny maskin.

Betalar nu 80 kr per 50 kilos bal.

Har jag också råkat ut för tidigare i höstas. Balarna vägde ca 3 kg mindre i snitt än vad de skulle göra :mad:. Jag har också, för ett par år sedan, köpt rundbalar som vägde mycket, mycket mindre än vad de skulle göra (80-100 kg/bal för lite, om jag inte minns fel:crazy:). Förstod inte först varför höet tog slut så mycket fortare än jag hade räknat med. När jag sedan började väga, och lägga ihop allt jag använde, förstod jag varför...

Tack och lov hittade jag en trevlig bonde nu i år vars balar alltid håller den utlovade vikten. Priset är helt okej och kvaliteten är superbra (analys finns) :).

Till TS: Nej, jag tycker inte att det är okej att smyghöja priset, och verkligen inte okej att det finns mindre i balarna än utlovat! Hade han varit ärlig hade han talat om för dig när du ringer för att hämta att han tyvärr måste höja priset. Så gjorde min hovslagare. När han var ute sist berättade han att han höjer priset lite fr.o.m det nya året.

Det är ju lite så med att tillgång o efterfrågan styr priset. Kvalitet på höet spelar ju också in. Sen torkar ju höet under vintern så att samma bale väger lite mindre nu än den gjorde tidigt i höstas. Kanske inte 2-3 kg/bale, men lite kan det skilja trots att man får samma mängd torrsubstans.
Hösilage och hö går inte att jämföra heller.
Bonden är ju fri att ta det pris han anser vara skäligt, sen får man ju själv avgöra om man vill betala det. Ett dyrare hö (om det har högre näringsvärde) kan bli billigare i längden.
Dock är det ju viktigt att man är överens om priset innan man gör affär.

Senast ändrad:

Jag tycker att bonden har all rätt i världen att ta ut det pris han vill ta ut. han har rätt att höja priset när han vill tex om det är brist på hö. Undantaget är givetvis om ni avtalat fast pris under hela säsongen. Det är inga jättevinster han gör på höförsäljning i vilket fall som helst.

Det som är dåligt är dock om han smyger med priset. Givetvis skall han tala om för er vad det kostar.

Det är nog ingen som ifrågasätter att bonden tar ut det pris han vill, det är ju tillgång och efterfrågan som styr. Men jag tycker att det är oetiskt att inte upplysa om det verkliga priset. De flesta hade förmodligen fortsatt att köpa hö hos vederbörande även om priset hade höjts. Det är ju rätt trevligt att få det man betalar för!

Det är nog ingen som ifrågasätter att bonden tar ut det pris han vill, det är ju tillgång och efterfrågan som styr. Men jag tycker att det är oetiskt att inte upplysa om det verkliga priset. De flesta hade förmodligen fortsatt att köpa hö hos vederbörande även om priset hade höjts. Det är ju rätt trevligt att få det man betalar för!

Jo du har rätt.

jag fattar nog inte riktigt vad TS menar. Hur kan man inte veta hur mycket det man köper kostar? Man märker väl när man betalar om inte annat?

Om det däremot är så att det visar sig att höet väger avsevärt mindre än bonden sagt så är det ju snudd på bedrägeri, i varje fall om han medvetet bluffar.

4, 50kr /kg är väääldigt dyrt i mina öron....själv betalar jag ca 1,75...

Är man osäker på vikten så tar man helt enkelt med sig en våg och väger var tionde bal (om det är småbal). Då slipper man "irritation" över att man har olika tankar kring vad balarna väger.

Storbal och ensilage är svårare. Det är få, även bland bönder, som har korrekt uppfattning om vad storbalarna väger. Ensilage varierar ofta en hel del i vikt på grund av TS-halten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! I år så tänkte vi i stallet vara lite "smarta" och lata och i stället för att åka och hämta hö hos bönder beställa av någon som...
Svar
18
· Visningar
2 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka