smyghöjer höpriset?

Sv: smyghöjer höpriset?

Då är jag mao lyckligt lottad som har en leverantör som själv väger varenda bal, och inga extra tummar på vågen heller. Vet inte om det beror på att de är schweizare. I vilket fall som helst, vi betalar för de kilo vi transporterar hem och inte för en massa luft. Det är bra kvalitet också, inte en enda bal som jag har behövt kasta den här säsongen, det betalar jag gärna lite extra för.

Inte snudd på! Prövat o fällt i rätten. Säljaren är skylldig att hålla reda på vikten.
PL

Jo givetvis men det finns en gråzon. Det går inte att veta exakt vad ett höparti väger för alla balar har olika vikt och få väger alla balar. Men gör man stickprovsvägningar så kommer avvikelsen inte att bli så stor och chansen att köparen får för mycket hö är lika stor som att han får för lite.

Om avvikelsen alltid är till köparens nackdel så skulle jag säga att säljaren medvetet bluffar.

Som säljare skulle jag hellre slänga till lite extra för att veta att jag inte lurar någon. Sen är det bättre i så fall att sälja ett visst antal balar och låta köparen själv se och känna på balarna.

När vi tex har sålt ensilage så har jag satt ett pris per bale och inte per kilo just eftersom jag inte kan garantera vikten.

Hö är precis som vilken handelsvara som helst...

Har ni kommit överens om en viss mängd till ett visst pris så gäller ju det, annars är det ju fritt fram att höja priset.

Att höja mellan säsongerna är väl en självklarhet, i synnerhet när produktionsprisindex inom lantbruk ökade med i snitt 19% föregående säsong och det som ökade mest i pris var diesel och konstgödning även om el, utsäde m.m. också ökade en hel del.

Om miljöpartisterna får som dom vill så kommer ditt hö att kosta snarare 35 kr/kg än 3,50 kr/kg.... dyrare diesel, dyrare el, dyrare konstgödning m.m. måste ju i slutändan betalas av just dig som ska köpa höt.

Däremot att uppsåtligen ljuga om vikten på höbalarna är detsamma som bedrägeri... men det kan ju vara så att han inte har 100 koll på vikten, och då är han ju inte nödvändigtvis oärlig utan kanske mest bara korkad.

*kl*

Jag har köpt fyrkantsbalar med hösilage från samma bonde (grannen) i 4 år nu. Frågar alltid om det är samma balar och samma pris och han svarar alltid ja. I år så var hösilaget riktigt torrt och fint - så jag antog att balarna skulle vara lite lättare än innan. Men... efter ett par veckor så visade det sig att balarna låg på i snitt 170 kg istället för de vanliga på 350kg.. Skitkul när man har gjort slut på årets hösilage i december... Hade jag vetat om denna "prishöjningen" så hade jag kunnat köpa analyserat finfint hö i småbalar istället, vilket det nog får bli till nästa år. I år är det dessvärre kört att få tag på annat hö så sent, är bara att bita i det sura äpplet eftersom jag inte vill bråka med grannen. Grannen hävdar att det är samma mängd gräs i som vanligt, och jag tror inte att han medvetet försöker lura mig.

Det är inte så kul att behöva vara beroende av personer som beter sig så.

Ja, jättekul :mad:! Jag letade upp min gamla tråd och såg där att av de balar som jag vägde (10 st) när jag köpte hö vägde den minsta balen 8,2 kg och den största 9,5 kg med ett medel på 8,9 kg. Jag betalade för 12 kg, som bonden uppgav att de vägde, men fick endast 9 kg.

Tack och lov hittade jag ju ett mycket bättre hö hos en ärlig bonde, så för mig löste det sig ändå i slutändan! Men det måste vara trist att lura folk på det viset, för man måste väl jaga kunder hela tiden då? När de "gamla" kunderna upptäcker att de blir lurade lär de ju antagligen inte komma tillbaks...

*kl*

Jag har köpt fyrkantsbalar med hösilage från samma bonde (grannen) i 4 år nu. Frågar alltid om det är samma balar och samma pris och han svarar alltid ja. I år så var hösilaget riktigt torrt och fint - så jag antog att balarna skulle vara lite lättare än innan. Men... efter ett par veckor så visade det sig att balarna låg på i snitt 170 kg istället för de vanliga på 350kg.. Skitkul när man har gjort slut på årets hösilage i december... Hade jag vetat om denna "prishöjningen" så hade jag kunnat köpa analyserat finfint hö i småbalar istället, vilket det nog får bli till nästa år. I år är det dessvärre kört att få tag på annat hö så sent, är bara att bita i det sura äpplet eftersom jag inte vill bråka med grannen. Grannen hävdar att det är samma mängd gräs i som vanligt, och jag tror inte att han medvetet försöker lura mig.

Det är inte så kul att behöva vara beroende av personer som beter sig så.

Är ensilaget mycket torrare så blir det givetvis lättare. Det som är intressant är givetvis hur mycket TS du får för pengarna.

Sen är det också så att de flesta pressar pressar hårdare ju blötare gräset är. Så det är ju inte så konstigt om det blivit mindre i balarna om det är torrare material.

Som en utvikning är inte torrt ensilge något fint, tvärtom. Ensilage skall inte vara för torrt trots att många hästägare tror det.

Fy..leta efter ny leverantör..själv betalar jag 1 kr/kg för kanon hö! Men jag känner han väldigt väl..

Nä, det är allt annat än kul med strul med grovfodret.

Faktum är att strulande "höbönder" var nog den enskilt mest betydelsfulla orsaken till att vi skaffade hela konkarongen själva istället... balpress m balkastare (40 000 kr), hövändare (10 000 kr), strängare (5 000 kr), balvagn (5 000 kr), elevator (5 000 kr), slåtterkross (20 000 kr) samt byggde hötork (25 000 kr)... priser självklart exklusive moms :cry:... en ordentlig traktor hade vi ju redan, annars hade det blivit ytterligare 100 - 200 000 + moms.... men jag tycker att det har varit värt varenda öre !

I början köpte vi allt hö men kom snart fram till att det var mer jobb med att köpa hö :confused:, det ska lastas från skullen till lastbil/släpvagn - sen ska det dessutom lastas upp på skullen när man kommer hem.
Förut la vi ner ungefär en veckas arbete på att köpa hem hö - nu lägger vi ner samma tid men tar eget istället. Hålla på och oroa sig för vädret får man ju göra i vilket fall... första året känndes mest som - vad enkelt det var att ta själv istället för att jaga runt och försöka köpa hem småpartier med hö.

Prismässigt så behöver man sälja ca 10 ton/år för att få vettig avskrivningstid på maskinerna som krävs (om man köper bättre begagnat dvs), då betalar försäljningen maskinerna medans man betalar mest bara diesel och el på det hö man använder själv.

Vad gäller priset så skulle jag nog hellre låta höt ligga kvar på logen än att sälja för under 2,00 + moms (2,50 per kg med andra ord).Fjolårshö förlorar bara marginellt med näring, det är mest bara vitaminer som minskar... då kan man skaffa får som man kan fodra istället om man inte får något vettigt försäljningspris på höt, så får man mat själv.

När det gäller silagebalar och vikt på dessa.... well, en våg som kan väga sådana vikter kostar tiotusenlappar, så därför är det inte särskilt många "bönder" som verkligen har koll på vad silagebalarna faktiskt väger.

Och ska man vara ordentlig så har du ju ingen användning av vikten på balen om du inte vet vad det är för Ts-halt, Ts varierar ju från ca 50% upp till ca 80% (torrhö ligger på sådär 84% och är det blötare än 50% så är det skitsvårt att pressa balar av grönmassan).

Som upplagt för att bli lurad med andra ord när det skiljer mellan om 1/5 av balen är vatten jämfört med om 1/2 är vatten även om vikten skulle råka vara densamma.

Man ska också vara uppmärksam på hur mycket ogräs det är i balarna, en del plastar in rena skräpet från åkrar som skulle ha plöjts upp för årtionden sedan och säljer till "hästfolk". Är det 50% ogräs i en bal så ska du ju inte betala mer än halva priset heller....

Senast ändrad:

Svarar på ni som har frågat om mitt inlägg:

Jag ger mina hästar fri tillgång på grovfoder och har inte samma hästar hemma i år som förra året, så jag vet inte riktigt skillnaden i åtgång. Dessutom har jag ändrat fodringsplats så jag vet inte heller hur mkt det skiljer i spill. Men vad har detta att göra med priset per kilo foder? Det var ju det tråden handlade om, inte om hur mycket jag ger mina hästar.
(visst fattar jag att Ts-halten påverkar fodergivorna, men i mitt fall är det närmast marginellt.)

TS-halten kan inte skilja särskilt mkt i år från förra året, inte så att balarna skulle kunna innehålla 150 kg mindre vatten iallafall. Har ju som sagt ngen aning om vad TS låg/ligger på, men i år är det torrt som hö och i fjor var det nästintill torrt som hö.

Att det kan bli problem med för torrt gräs som plastas in vet jag, men i mitt fall går det finfint.

Fast å andra sidan så kanske man inte ska klaga då, eftersom jag betalar under 2kr/kg och får det hemkört till gården.

Senast ändrad:

Ts-halten kan variera väsentligt från olika delar på samma åker tom.

Den vanligaste tekniken är att man gör silage från grönmassa som har legat i orörd sträng, då kan det dessutom variera rejält mycket i ts inom strängen då strängen torkar "utifrån och in"... så att det skulle kunna variera 100-150 kg beroende på ts är ingen omöjlighet alls... i synnerhet som gröda som är tagen med slåtterkross förvisso torkar fortare men också tar upp mycket mer fukt från regn eller dagg än grönmassa som inte är krossad.

Du kan kolla ts ganska enkelt själv - ta ett höprov, väg det ordentligt och torka sedan i tex mikron (kolla så att det inte börjar att brinna bara) och väg sedan när provet är ordentligt torrt. Då kan du själv se hur mycket det skiljer i ts mellan tex olika balar eller olika leveranser.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! I år så tänkte vi i stallet vara lite "smarta" och lata och i stället för att åka och hämta hö hos bönder beställa av någon som...
Svar
18
· Visningar
2 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka