Smultronställen cykelsemester Dalarna m omnejd

strawberrysylt

Trådstartare
Jag och min mamma vill ut och cykla nu igen!
31,5 mil ska vi skrapa ihop andra veckan i juni eftersom man får köra VR virtuellt i år! Vi hade cyklat ändå, men det passar ju bra.

Jag/vi hade därför velat ha tips gällande ungefär här på kartan.
Vandrarhem/hotell som är bra eller som vi bör undvika. Fina rast-ställen, badplatser, dåliga grusvägar att undvika, fula/tråkiga vägar, fina/kul sevärdheter mm! Shoot!

:banana:
 

Bifogade filer

  • 20200422_095853.webp
    20200422_095853.webp
    97,1 KB · Visningar: 108
Öster Silvbergs gruva är fint! Ligger mellan Borlänge och Säter typ.
I närheten där finns även Grängshammars bruk och Grängshammars kyrka. Silverringen öht kanske kan vara något att kolla in.
Är ni i Borlänge så är Torsångs café ett populärt fikaställe alldeles vid vattnet. Frostbrunnsdalen är fint också.
Säterdalen är mysigt om ni är ner dit :)
 
Vandrarhem eller hotell har jag verkligen dålig koll på i Dalarna.
Men finns ju många fina ställen 🙂. Jag cyklade runt Runn för några år sedan. Ornässtugan och torsångs kyrka är fina om man gillar äldre byggnader, frostbrunnsdalen.
På Falusidan av runn finns det även en grusstig där någon målat massa stenar till troll (tror jag det var) och placerat ut i säkert 1-2 km sträcka. Var kul att cykla förbi 🙂.
Finns många fina byar i Gagnef och Leksand.
Åh blir också sugen på att cykla runt i Dalarna 😊!
 
Öster Silvbergs gruva är fint! Ligger mellan Borlänge och Säter typ.
I närheten där finns även Grängshammars bruk och Grängshammars kyrka. Silverringen öht kanske kan vara något att kolla in.
Är ni i Borlänge så är Torsångs café ett populärt fikaställe alldeles vid vattnet. Frostbrunnsdalen är fint också.
Säterdalen är mysigt om ni är ner dit :)

Ja! Där vid gruvan badade jag faktiskt för två somrar sen, hoppade i alltså... Aaaah!
Men bruket och kyrkan ska jag kolla upp, tack!
Torsångs kafé har vi besökt ett par ggr, likaså Säterdalen, men Frostbrunnsdalen ska jag kolla upp!

Vandrarhem eller hotell har jag verkligen dålig koll på i Dalarna.
Men finns ju många fina ställen 🙂. Jag cyklade runt Runn för några år sedan. Ornässtugan och torsångs kyrka är fina om man gillar äldre byggnader, frostbrunnsdalen.
På Falusidan av runn finns det även en grusstig där någon målat massa stenar till troll (tror jag det var) och placerat ut i säkert 1-2 km sträcka. Var kul att cykla förbi 🙂.
Finns många fina byar i Gagnef och Leksand.
Åh blir också sugen på att cykla runt i Dalarna 😊!

Ornässtugan och kyrkan ska kollas upp, tack! Åh, ja den där trollstigen cyklade vi längs för två somrar sen vet jag, kul!
Ja, det gör ju det. Där vid Rönnäs, Romma och allt vad det heter är det ju fantastiskt! Nu blir det väl inga Leksandsrundor i år, men annars är de ett tips. Första veckan i augusti vanligtvis, jättemysigt arrangemang!
 
Utanför Sandviken har du Högbo bruk där jag kan rekommendera Högbo Qvarn- en idyllisk restaurang inhyst i en gammal brukslokal med uteplatser vid strömmen. Fin miljö i övrigt med konsthantverkare, bad, djur och natur.
Därifrån är det fint att cykla över Storsjön mot Årsunda, vatten på båda sidorna av vägen. Om ni kan tänka er att därifrån ta er några mil utanför din cirkel så finns Gysinge, också ett gammal bruksområde. Med lanthandel, museum och Café Udden som ligger med utsikt över Dalälven. Går att ta sig ett dopp vid bryggan framför hotellet eller vid den lilla stranden ca 150 m därifrån.
 
Ja! Där vid gruvan badade jag faktiskt för två somrar sen, hoppade i alltså... Aaaah!
Men bruket och kyrkan ska jag kolla upp, tack!
Torsångs kafé har vi besökt ett par ggr, likaså Säterdalen, men Frostbrunnsdalen ska jag kolla upp!



Ornässtugan och kyrkan ska kollas upp, tack! Åh, ja den där trollstigen cyklade vi längs för två somrar sen vet jag, kul!
Ja, det gör ju det. Där vid Rönnäs, Romma och allt vad det heter är det ju fantastiskt! Nu blir det väl inga Leksandsrundor i år, men annars är de ett tips. Första veckan i augusti vanligtvis, jättemysigt arrangemang!
Omg, du är galen! Jag hade aldrig vågat bada där :o:D
 
Utanför Sandviken har du Högbo bruk där jag kan rekommendera Högbo Qvarn- en idyllisk restaurang inhyst i en gammal brukslokal med uteplatser vid strömmen. Fin miljö i övrigt med konsthantverkare, bad, djur och natur.
Därifrån är det fint att cykla över Storsjön mot Årsunda, vatten på båda sidorna av vägen. Om ni kan tänka er att därifrån ta er några mil utanför din cirkel så finns Gysinge, också ett gammal bruksområde. Med lanthandel, museum och Café Udden som ligger med utsikt över Dalälven. Går att ta sig ett dopp vid bryggan framför hotellet eller vid den lilla stranden ca 150 m därifrån.

Åh ja, där var jag i höstas! Inte på restaurangen men på området, där är fint!
Ska kolla upp Storsjön, Årsunda, Gysinge och Udden, låter ju jättefint alltihop, tack!

Omg, du är galen! Jag hade aldrig vågat bada där :o:D

Haha, jag var där med en dejt, han fick hålla mig i handen och hoppa med mej, aldrig att jag gjort de annars :D skrek gjorde jag också XD men de va skoj!

I närheten av frostbrunnsdalen finns förresten Sahlins struts som kan vara värt ett besök, alldeles bredvid travbanan :)

Åh, ja där har jag varit när jag var liten tror jag! 👍
 
Jag och min mamma vill ut och cykla nu igen!
31,5 mil ska vi skrapa ihop andra veckan i juni eftersom man får köra VR virtuellt i år! Vi hade cyklat ändå, men det passar ju bra.

Jag/vi hade därför velat ha tips gällande ungefär här på kartan.
Vandrarhem/hotell som är bra eller som vi bör undvika. Fina rast-ställen, badplatser, dåliga grusvägar att undvika, fula/tråkiga vägar, fina/kul sevärdheter mm! Shoot!

:banana:
Jag känner inte till området men vill bara säga att cykelutfärder är kul! Man kommer hur långt som helst på kort tid och kan ha massvis med packning utan att få ont i axlarna av att bära :)
 
Jag känner inte till området men vill bara säga att cykelutfärder är kul! Man kommer hur långt som helst på kort tid och kan ha massvis med packning utan att få ont i axlarna av att bära :)

Ja, absolut! Jag (och mamma) älskar det! ❤ Det är så lagom, man hinner känna dofterna, andas, titta på hus och natur...
Jag gillar att vandra också, men cykla är bäst!
 
Vid sjön Haggen (Ludvika) finns Räfsnäsgården (dessutom mittemot Ludvika Ridklubb) som är ett vandrarhem.
http://rafsnasgarden.se/#

Cykla runt Väsman är fint. Grangärde/Sunnansjö och Nyhammar är också fint, gammal bergsmansbygd med många gamla hyttor. Det är fina cykelbanor. Boende skulle kunna vara Morhagen.
http://morhagenfabodhotell.se/

Åh, tusen tack för tips, ska kolla upp de ställena! Och härligt med fina cykelbanor!
 
Jag röstar på att cykla till Siljansnäs, men det är bara för att jag bodde där mitt första år och för att det är så fint :love:

Ja, där är fint, men där har vi redan cyklat ett par ggr och åker där med bilen ibland.
Känner att det börjar bli lite mer utmanande att hitta ställen där vi inte cyklat tidigare...! 😮😀
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej alla :) Jag har alltid älskat cykelsemestrar och nu har jag fått med mig min mamma på idén!:love: Vi var nyss ute på en...
Svar
2
· Visningar
540
Senast: Jossan_92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp