Smrp/råprotein

M

Marie_C

Vad står egentligen råproteinet för? Om det tex är 14% kan jag då på något sätt räkna ut vad det blir i smrp? Är det 14% av ett kg då tex som är protein?
Tack på förhand!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smrp/råprotein

14 % råprotein innebär att 140 gram av ett kilo ts utgörs av protein. Hur mkt som är smältbart för hästen varierar väldigt mellan fodermedel.
Man gångrar råproteinet med en smältbarhetskoefficient för varje fodermedel som skapats utifrån genomsnittsvärden vid tester. Har man ett blandfoder får man räkna varje ingående fodermedel för sig- HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar