Smrp? hur mkt?

C

CrazyPiggelin

Hur räknar man ut hur mkt smrp en häst behöver?

vikten och arbetet?

men hur mkt är de för tex 500 kg? eller per 100 kg de är väl lättare att räkna med? hur mkt ska man lägga på för arbete?

Sv: Smrp? hur mkt?

Hej!
Du kan gå in på denna länk http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder och sen på foderstatsprogram. Där lägger du in uppgifterna om din häst, så får du fram behoven.
Observera att detta är en vägledning, man måste fodra med ögat också!
Mitt fullblodssto kräver 60% mer än vad Hippocampus föreslår. Det tog mig ett år ca med trixande av foderstater för att se hur mkt mj resp. smrp hon bör ligga på , och som sagt - det är en bra bit över vad alla program säger:smirk:

CrazyPiggelin skrev:
Hur räknar man ut hur mkt smrp en häst behöver?

vikten och arbetet?

men hur mkt är de för tex 500 kg? eller per 100 kg de är väl lättare att räkna med? hur mkt ska man lägga på för arbete?

Ett genomsnittsligt underhållsbehov av smältbart råprotein för en vuxen häst är i storleksordningen 60 gram per 100 kg och dygn.

Sen ökar det med arbete. Exempel: en 500 kg häst behöver ca 300 gram om den inte arbetar, vid en timmes lätt arbete med 70 kg ryttare går det åt i gmsnitt 55 gram till. Vid extremt hårt arbete med samma ryttare i en timme ökar behovet till i gmsnitt till dubbla underhållsbehovet HH

Riktlinjen är 6g smbrp/MJ. Så när du har räknat ut hur mkt MJ hästen behöver så tar du det gånger 6.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
629
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama