Smörja tassar - med vad?

Disen

Trådstartare
Så kom vintern, och vägsaltet. Herrarnas trampdynor är lite torra, dom verkar inte irriterade av det, men innan det blir värre så kan det ju vara lämpligt att ta tag i det.

Frågan är bara vad som är lämpligt att smörja med? Vad har ni för erfarenheter kring hur olika preparat fungerar? Jag har förut testat försvarets hudsalva, jägarens tassalva (något i den stilen...) och vanligt hederligt vaselin.

Jag satt och smörjde händerna på jobbet med Stokolan, det fungerar ju hur bra som helst på våra händer, skulle det kunna vara något?

Lite råd till en vilsen i tassalvadjungeln. :cool:

Sv: Smörja tassar - med vad?

Eftersom mina hundar alltid tyckt om att slicka bort salvan = ännu torrare tassar så har jag använt mig av 4 ess hund/häst salva.
Det är exakt samma salva åt både hund och häst, bara att hästburken är större och billigare ;) Luktar apa och är riktigt FETT så det rekomeneras väl att hunden är trött o bör ligga stilla och sova när man tagit på det, annars får man halkigt illaluktande golv :D

Nu på vintern är det viktigt att det man smörjer med är helt vattenfritt. De enda jag känner till som är det är vaselin, försvarets hudsalva och konsistensfett. Om man smörjer tassarna när man själv är påklädd och hunden har kopplet på, alltså precis när man är på väg ut, så hinner hunden inte slicka av salvan. Om tassarna är torra blir de jättekänsliga om de kommer i kontakt med salt och om det är vatten i salvan man smörjer med blir det samma sak. De får i så fall mycket lättare kramp i tassarna än om de är insmorda med t ex vaselin.

Håller sig salvan kvar på tassarna när man går ut? Det borde ju smetas ut längs marken likt det gör på golvet, eller?

Hej!
Jag brukar spola av min hunds tassar såfort jag kommer in från rundan, eller bara ta en svamp och ta av dem. Hon är inte känslig eller så och på kvällarna innan vi ska lägga oss så brukar jag ta på helosansalva eller Idominsalva. Hon slickar däremot inte av det om man regelbundet säger till henne att sluta när hon börjar. Har tidigare inte smörjt in mina hundars tassar med något utan har inte låtit hunden gå där det är saltat, det är oftast bara saltat i mitten av vägarna så går ni i utkanten eller på gräs så är det oftast inget.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 909
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30