smörja skor?

Buck

Trådstartare
min pappa har köpt läder kängor och frågade idag om jag hade ngt läder fett som han kunde använda, han ville inte använda skokräm utan just läder fett.
mina ridskor får en daglig dos av sadeltvål och vid behov kiwi skokräm och snabb puts svamp.

aldrig hört att man ska ha fett på skorna :/ har bara hört att man aldrig ska ha läder olja på skor.

vad kan han mena? vad är en bra behandling för läderkängor som jag kan tipsa pappa om?

Sv: smörja skor?

Jag använder samma till mina läderkläder (jackor och skor/kängor) som till hästens läderutrustning: sadeltvål och Stübbens läderfett (hamanol). Har aldrig använt skokräm eller liknande.

ok, får svänga in om ridsports affären och se om dom har det ^_^ tack

Jag lyckades förstöra ett par jodphurs för nåt år sedan genom att smörja dem med neatsfoot oil. Superbra till sadlar,träns och liknande så glad i hågen smörjde jag noga in mina skor med det och tyckte att jag var riktigt duktig som tog så bra hand om mina nya skor. Det var bara det att efter en kort tid så började skorna spricka, jag smörjde mer, det sprack mer. Jag fattade inte alls vad som var fel för det var dyra fina skor av känt märke och bra kvalitet.

Sedan snubblade jag in på en tråd här på buke (minns inte vilken tråd dessvärre) där jag fick lära mig att det inte alls är samma läder i sadlar och skor. Läder i skor är behandlat på ett sätt och ska smörjas med produkter för skor medan läder i sadlar är behandlat på ett annat sätt och ska smörjas med produkter för sadlar. Det var fler än jag som hade förstört sina skor. Så kolla upp lite vad skorna ska smörjas med så att han inte förstör dem.

Man ska enbart smörja in sömmarna med läderfett och då ska man använda fingret. Annars är det ljummet vatten och skokräm som gäller, annars är det som Arwen sagt att det spricker.

Fast...jag har smörjt mina ridskor på detta sätt så länge jag haft dem (i minst..7år), utan minsta antydan till att de skulle "må dåligt". Samma med Doc. Martens-kängorna.

Men det kan säkert skilja sig mellan olika tillverkare, och läder.. Just olja har jag aldrig någonsin använt, så det kan jag inte svara för.

Ska väl tillägga att jag smörjer mina skor (och jackor) ett par-fyra ggr/år (på en höft, brukar ju inte räkna).

Liknande trådar

Utrustning Min ridskor jag vanligtvis använder sprack i ena klacken så den lossnade idag. Lämpligt när jag ska ut på halvdagsritt imorgon...
Svar
3
· Visningar
962
Senast: bejkonfis
·
Utrustning Har inhandlat ett par ariat skor och vill att de håller sig blanka och fina så länge som möjligt, vet bara inte hur jag ska rengöra...
Svar
13
· Visningar
3 996
Senast: mily
·
Utrustning Jag googlade på skoputsning då jag ville putsa upp mina Petrie som fortfarande är som nya men fortfarande lika matta som de var när jag...
Svar
7
· Visningar
2 723
Senast: Hast-hund
·
W
Utrustning Satt här å smörjde sadlar o träns inte så kul men nått som måste göras eller måste man det. Har provat olika oljer o metoder men jag... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 598
Senast: western
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23