hur sköter ni era ridskor?

Buck

Trådstartare
Har inhandlat ett par ariat skor och vill att de håller sig blanka och fina så länge som möjligt, vet bara inte hur jag ska rengöra dem...
Har tidigare putsat med sadeltvål, torkat av, putsat med skokräm och avslutat med kiwi snabb polerings svamp.

Men de blev väldigt mjuka, väldigt snabbt. Var iofs billiga skor, shires. Men vill ha sköta om nya ariat skorna så bra som möjligt så de håller närmre10 år och inte bara 1år.

Sv: hur sköter ni era ridskor?

Du ska absolut inte använda sadeltvål till skor eller stövlar utan endast skokräm. Jag brukar använda Ariats egna produkter men det går säkert lika bra med andra skokrämer.

Jag fick höra när jag köpte mina Ariat skor att garantin inte gällde om man använde glycerintvål på dem eftersom det kunde skada om det var sömmar eller sula eller vad det var. Blev rådd att bara använda Ariats egna produkter och det har jag gjort, även om det så klart har hänt att jag har haft vanlig Stübbentvål på den enstaka gånger.

Har också hört att man inte ska använda sadeltvål på skor och stövlar. Tror det har att göra med att lädret är olika på t.ex. träns och skor (olika tjockt etc.).

Jag blev rekommenderad en vit tub med blått lock (kommer inte ihåg namnet) som man gnider på med en svamp. Är jättenöjd med den! Behövs väldigt lite "smörja" så den räcker länge.

Kl, ok ingen sadeltvål! Men när det är ler fläckar på dem? Är det bara vatten och svamp som gäller för att få dem rena då eller?

Sömmarna i skodon löses upp av sadeltvål. Plus att lädret väl är behandlat på olika sätt.

Själv har jag ariat skor och chaps som jag putsat med sadeltvål efter varje ridpass i snart 7 år och de börjar trilla isär först nu (och då jobbade jag i stall ett av de åren och red ungefär 5 hästar dagligen under den tiden), fast de har främst slitits ut och det börjar bli hål i lädret på insidan av chapsen. Är de riktigt skitiga så spolar jag av underdelen av dem också för att få sulan ren. Allt enligt skolbokens "hur du icke skall göra" :angel:

Senast ändrad:

När jag köpte mina ariat fick jag följande råd:
1Skölj av ev. grus/smuts med ljummet vatten
2Använd ariats lether conditioner, speciellt vid sömmarna och foten.
3Pusta med skokräm

Mina ridskor från CRW ser i princip nya ut, smörjer med minkolja efter rekommendation från skomakare. Gör samma sak med stövlarna. Sedan är jag noga med att ha stövlar/andra skor under stallarbetet, i hagen och liknande. Byter skor precis innan jag tar ut hästen och sitter upp. Det är det bästa för hållbarheten, ha dem inte till annat än ridning.

Ok, lether conditioner och skokräm bara, det ska nog gå bra :D

Har alltid gummistövlar vid stallarbete och vid skötsel av hästen, ridskor/stövlar används i princip bara från sadelkammaren till ut utanför dörren och på hästen. Åker jag iväg själv med hästen så har jag dem vid i/urlastning också men byter snabbt attan när hästen är ur vägen. :p

har rejäla meindl-kängor, smörjda m fiskarsmorning och sprayade med impregnering.

Smörjer in mina med Effax Lädercombi, den flytande i en stor orangegul flaska, samma som till Königsstövlarna. Vid behov svartas de in med Kiwi skokräm.

Tvätta av dem med ljummet vatten och sedan skokräm :) Sadeltvål och andra mjukgörande produkter gör lädret för mjukt och det tappar stadgan - de går sönder. Så bara tvätta dem och smörj med skokräm :bow:

Liknande trådar

Utrustning min pappa har köpt läder kängor och frågade idag om jag hade ngt läder fett som han kunde använda, han ville inte använda skokräm utan...
Svar
6
· Visningar
2 656
Senast: Liten
·
Utrustning Okej, nu är det så att jag har blivit rejält trött på att bli blöt om fötterna varje gång det regnat:crazy: Så nu är det dags att...
Svar
0
· Visningar
840
Senast: Dolly
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 375
Utrustning Jag googlade på skoputsning då jag ville putsa upp mina Petrie som fortfarande är som nya men fortfarande lika matta som de var när jag...
Svar
7
· Visningar
2 723
Senast: Hast-hund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka