Smörja mungipor på hästen

cili

Trådstartare
Vad använder ni för något till det?
Jag är själv allergisk mot helosan, så det funkar inte att kladda med det.

Sv: Smörja mungipor på hästen

Zinkpasta eller idomin. Zinkpastan är bra vid sprickor o sår. Idomin i förebyggande. Sitter dessutom kvar mycket bättre än helosan.

har använt olika men de som funkat bäst har varit: helosan (inget för dig men ändå), idomin & vanligt vaselin. välj själv alla funkar enligt mig iaf super :banana:

har du hört talats om zona?? det är en handkräm som säljs på apoteket som e super både till händer och mungipor på hästen

Jag brukar inte använda någon salva alls. Jag masserar en liten stund istället.

fast jag har ett gummibett som ger för mycket friktion, så håret i mungipan har börjat bli slitet. bara en tidsfråga innan det tar på skinnet istället. och just nu har jag inte råd att köpa nytt bett i metall (pelham), hästen ska dessutom förhoppningsvis säljas inom kort.
vill därför ha något att kleta på innan och efter ridpasset

det är ngn "hästtandläkare" här ute som hittat på det, jag köper det på travshopen. Det är tänkt att använda på gummi bett för att undvika friktion. Det är med äppelsmak o Flash tycker det är gott, annars är han väldigt försiktig o lite rädd om sitt huvud o idomin gillar han inte, men detta tillåter han mig smörja med. Är gjort på vasselin tror jag.

försvarets hudsalva!!!

Det är praktiskt med ett stift, men slipper kladda och det har precis lagon konsistens, och är billigt.

Jag använder en egen salva jag gör själv, som är baserad på bivax, rapsolja och ringblomsolja.

Jag smörjer varje dag med vit vaselin, funkar super.
Idomin och zinkpasta torkar ut huden.

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 794
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: lundsbo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka