Smörja läderstövlar!

Sv: Smörja läderstövlar!

Smörjer med läderbalsam/läderfett..

Endast med tvål när det verkligen behövs.

de ska inte smörjas öht, spola av dem med vatten, torka dem o putsa upp med skokräm.

har lärt har lärt mig samma sak som bison, om man tar sadeltvål eller fett kan både sömmar och läder ruttna.

Till mig sa dom tvärtemot:smirk: Absolut inte skokräm:confused:
Nu änvänder jag både det och sadeltvål, och det är inget fel på mina varken i lädret eller i sömmarna:bump:;)

jag har använt tvål o de har inte blivit dåliga i sömmarna, men däremot blir de ju matta..

vill ha fina blänkande :)

jag har köpt tre par märkes stövlar från tre olika större välkända butiker och har alltid fått råden att man antingen köper rengöringskittet som är framtaget av tillverkaren eller så gör man rent dom med vatten och puttsar med skokräm.
och att läderfett och olja är lika med att förstöra stövlarna!

kapar bara jättelite:
om man har sånthär två-stegs rengöring med två olika spray-flaskor, är det bra för stövlarna?

är dem jätteskitiga (typ när jag får för mig att gå ut i hagen i typ oktober :p) tar jag vatten och sen får dem torka. sen bara fett på.
är dem sådär småskitiga som dem blir efter en veckas ridning tar jag sadeltvål.

kapar tråden lite,
smörjer ni insidan av era stövlar?

Smörjer båda mina par med Passiers lädertvål, perfekt :D

smörjer ni insidan av era stövlar?

ja speciellt där får jag säga. Det är där jag känner att jag vill ta då det alltid blir så fult efter att du ridigt mkt i dem. s¨å jag tycker att ju mer du putsar där ju längre håller dom.. men det kan va önke tänkande också:rofl:

Jag beställde ett par måttbeställda stövlar från en stövelmakare i Chile för ett tag sedan. Han som provade ut dom åt oss sa att det överlägset bästa att smörja med är NIVEA creme.

Funkar jättebra och är klart bättre än många sk. specialtvålar och dyligt som mest torkar ut lädret till slut.

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig lyckats hitta ett flugtäcke till shettisen och undrar om det öht finns något som kan fungera? Hon är grov och har en grov...
Svar
19
· Visningar
631
Senast: Mia_R
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 316
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
695
Senast: Cattis_E
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka