Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hörde på avvägar om en stallägare som rekommenderade en hästägare att inte ta ut veterinär till en förkyld häst. Anledningen var att det är så många uppstallade där som tävlar och de blir då krångligt för dem om stallet behöver stängas.... detta är ett stort stall som förra året var stängt i omgångar pga sjuka hästar. Jag trodde inte det var sant när jag hörde det
Tyvärr blir det svårt när jag inte hört det själv, jag fattar inte hur en del tänker...Men va Borde inte sånt gå att anmäla nånstans?
Jag fattar verkligen inte hur man är funtad då... Även om personerna ifråga helt skiter i alla andras hästar, så borde de väl fatta att det lika gärna kan drabba deras egna också?!Tyvärr blir det svårt när jag inte hört det själv, jag fattar inte hur en del tänker...
Hela sthlm verkar stänga nu. Idag har minst 6-7 anläggningar på södra sidan stängt helt, även för externa tränare. Norra sidan verkar göra likadant.
Föreningen jag är ordförande i arrangerar ponnyutställningar och det var tydligen en ponny (ung) som blivit förkyld efter att ha varit med på utställningen ifråga. Ponnyns ägare ansåg att vi som förening skulle kompensera hens veterinärkostnader osv för att både ponnyn och hens andra häst (tävlingshäst) hade varit sjuka i ett par månader efter det. Hen påstod att någon annan ponny hade hostat på platsen, vilket ingen annan hade något minne av. (vi blev kontaktade flera månader efteråt och ingen hade heller påpekat något till någon av oss om en hostande ponny)Jag är helt förundrad över egoismen och drivet att få tävla till varje pris.
Vi hade kvarka i vårt stall för ett par år sen och folk var helt jävla galna. Vissa ansåg att de med sjuka hästar skulle kompensera de med friska hästar eftersom de fick sin tävlingsäsong spolierad (vi var isolerade mellan september och november - en häst dog)
Samtidigt så kör travet vidare som vanligt. Någon representant hade uttalat att de noga följde utvecklingen, och ingen travhäst har hitills drabbats. Samtidigt rör sig massor med hästar inom travet så om/när det får fäste där så...
Men det ligger ju enorma summor i trav, även i form av spel, V75 osv så jag förstår det ligger långt bort. Men mardrömmen vilken spridning som skulle kunna ske....
Enligt de travinsatta jag pratat med har de generellt MYCKET bättre koll på smittspridning än på ridsidan. De isolerar direkt vid minsta misstanke, just för att inte riskera något när det är så mycket pengar inblandade.
Jag undrar mer över träningar än tävlingar.
Det verkar ju vara många som åker på träningar med sina hästar, är inte smittrisken stor där med? Och folk med hästar i olika stall - hur noga är dom med klädbyten etc?
Sen funderar jag på om det finns nån smittospårning på hästsjukdomar? På människor läggs ju rätt ordentligt med tid på att hitta var det började och sen följa hur smittan utvecklas, hur funkar det på häst? Har vi nåt gäng veterinärer som lägger tid på att försöka klura ut hur hästarna blivit smittade?
Om man provtar så är man isolerad tills svaren kommit men är det ingen.sjukdom som kräver isolering så blir ju anläggningen öppen igen. Ingen.smitta har ju funnits då.Så om provsvaren visar på inget smittsamt får de anordna, och om de visar på nåt smittsamt får de inte? Eller?
Hur funkar det ens egentligen, antar att de tar prover på det allvarligaste först typ ehv-1, kvarka, hästinfluensa, ehv-4, eller testar man för ALLT på en gång? Hur brukar man göra?
Just normaltemp har de flesta hästägare jag umgås med koll på. Däremot vilopuls mm vet de flesta inte. Helt ärligt inte jag heller förutom de jag haft pulsmätare påTycket det är intressant hur stor skillnaden är på rid och travsidan när det kommer till sjukdomar.
Travsidan vet var varje häst har i vilopuls, vad varje häst har i normaltemp och det tas tempen innan avfärd till banan för start (iallafall i dom travstall jag varit i).
Ridhästsidan, behöver jag skriva mer att veterinären blev förvånad när jag nämnde just den hästens normaltemp.
Hörde på avvägar om en stallägare som rekommenderade en hästägare att inte ta ut veterinär till en förkyld häst. Anledningen var att det är så många uppstallade där som tävlar och de blir då krångligt för dem om stallet behöver stängas.... detta är ett stort stall som förra året var stängt i omgångar pga sjuka hästar. Jag trodde inte det var sant när jag hörde det