Problematisk
Trådstartare
Alla som tävlar garanterar ju iochmed anmälan att man inte kommer med en häst som kan vara smittbärare.
Men vad gäller för arrangören?
Om en häst på en anläggning uppvisar förkylningssymptom, prover tas och anläggningen stänger i väntan på provsvar. Får den anläggningen, beroende på vad provsvaren visar, anordna tävling inom 21 dagar?
Jag tänker spontant nej eftersom anläggningen haft en häst som misstänkts ha en smittsam sjukdom, men jag hittar inget för om samma regler gäller för arrangörerna. Eller kan de, beroende på vad proverna visar, bli "clear" och ha tävling som planerat även inom 21 dagar? Någon som vet?
Så långt inga konstigheter."Samtidigt intygar du på heder och samvete för varje häst du har anmält att den under de tre senaste veckorna - räknat från denna dag - inte har visat några tecken som kan tyda på smittsam sjukdom, att den under samma tid inte har vistats i ett stall där en smittsam hästsjukdom dig veterligen har förekommit, att den under samma tid inte heller på något annat sätt har varit i kontakt med en häst, som såvitt känt kan misstänkas ha haft eller ha en smittsam sjukdom
Men vad gäller för arrangören?
Om en häst på en anläggning uppvisar förkylningssymptom, prover tas och anläggningen stänger i väntan på provsvar. Får den anläggningen, beroende på vad provsvaren visar, anordna tävling inom 21 dagar?
Jag tänker spontant nej eftersom anläggningen haft en häst som misstänkts ha en smittsam sjukdom, men jag hittar inget för om samma regler gäller för arrangörerna. Eller kan de, beroende på vad proverna visar, bli "clear" och ha tävling som planerat även inom 21 dagar? Någon som vet?