Smittsamma sjukdomar?

kvandi

Trådstartare
Ni som haft häst i stallar där det härjat en smittsam sjuka(typ influensasymptom) - hur har det hanterats?

Vem har bestämt hur det skall hanteras- har ni gått ihop alla ägare o diskuterat eller har stallägaren t.ex. tagit initiativ till förfarandet?

Har ni isolerat sjuka hästar från friska och hur har ni isåfall gjort det?

Har stallet gjorts rent efteråt?

Hur har fodringarna gått till mellan friska/sjuka hästar? (är fodringarna något att oroa sig över som smittoväg?)

Har ni kontaktat veterinär för råd eller provtagning?

-Jag står i ett stall nu där det går mycket smittsam feber,hosta o snuva. Hela hanteringen där är väldigt nonchalant -sjuka hästar ställs in brevid friska ("det är ju min box"), hästar som fortfarande smittar släpps ut i flocken. Och ingenstans ifrån blir det uppstyrt med isolering t.ex. trots att flera separata stall finns att tillgå. Det mesta i det här stallet är "hajconbajcon" och inte så noga, men så finns det vi enstaka hästägare som faktiskt bryr oss... Det känns lite som om vi stångar oss blodiga för det här och det blir istället vi med friska hästar som anses vara löjliga. Är man löjlig om man vill isolera de sjuka och ha handtvättning mellan man hanterar sjuk/frisk häst?

Sv: Smittsamma sjukdomar?

När vi fick lite feber i stallet så hade jag ut veterinär då min yngsta (såklart) var den första och typ enda som blev riktigt dålig.
Jag pratade med veterinären om åtgärder osv, meddelade stallägaren som styrde upp vilka hagar som var "sjukhagar", att stallet ej fick användas av sjuka hästar, bara uteboxar till dem, att vi inte fick gå till andra stall samt att vi ej fick ta emot besök. Dessutom meddelade stallägaren alla inackorderingar om detta. (alla åtgärder gjordes enligt veterinärs inrådan) Fick uppfatningen att alla självklart lydde veterinärs rekommendation.

Låter helt sjuk hur det sköts i ert stall.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 580
E
Hästvård En häst i mitt stall gjorde illa sig i fredags em när vi var ute o skrittade i skogen.. ett sår som vet fick komma och sy med fyra stygn...
Svar
5
· Visningar
1 074
Senast: Elinabergh
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
7 141
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?