Sv: Smittorisk, hur hanterar ni det
Lyckades på något sätt klicka bort det första svaret jag skrev... om det kommer två svar från mig på detta inlägg så överse med det!
Jag måste erkänna att jag inte byter kläder mellan stall! Bara om jag vet att det finns någon smitta. Då är jag noggrann.
Kanske hade det varit annorlunda om jag haft eget stall där jag kunde styra vad hästarna utsattes för. Men det kan jag inte.
Jag hyr in mig i ett stall med flera hästar. Det är skötare som rider på ridskolor, hästar som flyttar in och ut, hästar som åker på träning och tävling, sommarhästar som kommer några veckor på bete. Transporten är stallets gemensamma, så den använder alla hästar överallt dit de ska.
Så det känns som att även om jag skulle vara jättenogrann alltid, så skulle det inte spela någon roll. Jag skulle ändå inte kunna kontrollera vilka smittorisker hästarna utsattes för.
Men - som sagt - finns smitta någonstans, i vårt stall eller något annat stall, så är jag väldigt noggrann. Vill inte sprida något!
Men trots allt så har vi inte haft så hemskt många smittosamma sjukdomar i stallet. Tror att vi bara drabbats en gång. Så man kanske inte ska vara så rädd? Allt kan man inte skydda sig mot!
Norrland