Smittorisk, hur hanterar ni det

A

ang

Läste just en tråd på Gnägg om vart man har sina stallkläder etc och funderade vidare. Hur resonerar ni om smittorisker och vad gör ni för att undvika att ta med / hem smitta till stallet?
Är det något ni aktivt funderar över och har en strategi för eller "vaknar" man av stängda stallar i närheten?

Sv: Smittorisk, hur hanterar ni det

Jag går så långt jag kan undvika det, aldrig in i främmande stall med mina vanliga stallkläder (som jag har i mitt stall alltså).
Undantagen är om jag känner stallägaren mkt väl, och vet att den är noga om den skulle ha ngt smittsamt i stallet.

Ibland måste jag ju ändå in i främmande stall, men då "går jag runt" i dem så lite som möjligt.
Tex på en tävling när enda stället att hämta vatten på är i stallet. Då måste jag ju in där.

Jag lånar heller inte ut mitt hästsläp "vind för våg". Bla av rädsla för att få in ngn sjukdom i den så min häst och hela stallet där hästen är uppstallad ska bli sjuka.

Hittills har vi aldrig lånat ut transporten, med ett undantag. Anledningen till det är en kombination mellan smittorisk och försäkringens giltighet. Stallet "saneras" en gång per år med högtryck och desinficerande medel (virkon). Ändå har vi bara våra två hästar där.

Men visst åker vi till ridhuset och på kurser på andra gårdar. Det är bara att hoppas att alla är lika noggranna. Hanterar då oftast bara våra hästar, som inte hur som helst heller hälsar på andra.

När jag red på ridskolan hade jag en uppsättning kläder jag hade där och en annan i mitt stall. Bytte om hemma till ridskolekläderna och de andra bytte jag till ute i stallet.

När jag är hos nån kompis är jag inte lika noga, för där är det så mkt mindre risk. Men en ridskola med så mkt olika folk som har varit i olika stall osv. Nya hästar kommer o går. Då är jag noga.

Jag är lite udda i det där hänseendet. Såvida det inte går kvarka/influensa/annat i området, så är jag med mina vanliga stallkläder i andra stall och FULLT MEDVETET så tvättar jag dem inte innan jag är i mitt stall.

Jag har eget stall, två hästar bara, och de utsätts inte för så mycket smitta så jag ser MEDVETET till för att de ska få känna på lite 'baciller från andra miljöer'. För deras egen skull.

Dock den enda gången jag fått in smitta övht i stallet så var det en förkylning och en bakteriell luftvägsinfektion. Och den hämtades på.. klinik.. =/

Däremot så är jag INTE en sådan som KLAPPAR främmande hästar. Det aktar jag mig noga för, däremot om det är hästar jag känner (kompisars hästar etc) som jag vet är friska såvitt ägaren vet och där det inte går smitta i stallet, de kan jag klappa, men annars aktar jag mig noga för direktkontakt med andra hästar.

Jag har inte samma ridkläder på jobbet som hemma. Det kommer och går mkt hästar i ett försäljnings/utbildnings/tävlingsstall.

Man vet aldrig, vill inte ha hem nåt till mina egna. Vissa sjukdomar tar det lång tid innan hästen visar några symptom, men den kan smitta andra under tiden....

Lyckades på något sätt klicka bort det första svaret jag skrev... om det kommer två svar från mig på detta inlägg så överse med det! :angel: ;)

Jag måste erkänna att jag inte byter kläder mellan stall! Bara om jag vet att det finns någon smitta. Då är jag noggrann.

Kanske hade det varit annorlunda om jag haft eget stall där jag kunde styra vad hästarna utsattes för. Men det kan jag inte.

Jag hyr in mig i ett stall med flera hästar. Det är skötare som rider på ridskolor, hästar som flyttar in och ut, hästar som åker på träning och tävling, sommarhästar som kommer några veckor på bete. Transporten är stallets gemensamma, så den använder alla hästar överallt dit de ska.

Så det känns som att även om jag skulle vara jättenogrann alltid, så skulle det inte spela någon roll. Jag skulle ändå inte kunna kontrollera vilka smittorisker hästarna utsattes för.

Men - som sagt - finns smitta någonstans, i vårt stall eller något annat stall, så är jag väldigt noggrann. Vill inte sprida något!

Men trots allt så har vi inte haft så hemskt många smittosamma sjukdomar i stallet. Tror att vi bara drabbats en gång. Så man kanske inte ska vara så rädd? Allt kan man inte skydda sig mot! :)

Norrland

Jag är likadan som dig.
Så länge man inte vet om att det går någon smitta så har jag samma kläder i vårt stall som andra.
Iofs är det sällan jag är i andra stall.
Men vi har tjejer i stallet som rider på ridskola, och är i andra stall och det har aldrig varit några problem. Vi har aldrig haft någon smitta i vårt stall under alla år jag har hållt till där (ca 8 år)

Är det så att man vet om att det går någon smitta i nåt stall i stan eller länet så blir man ju förstås mer försiktig.
Men vi har haft en hel del ombyte av hästar, några travare som är iväg och tävlar en hel del, men det har aldrig varit några problem.
Vi har varken haft någon slags influensa, ringorm eller liknande saker. (stall med 7 hästar)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 687
Senast: Mia_R
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 430
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka