Smidigt med Eggersmann! :)

S

Sentenced

Var och tittade på lokala foderboden idag och åkte därifrån med två 20 kg säckar Eggersmann Classix Mix:)

Jag sa till hon som hjälpte oss att jag vill byta ut allt eller en del av lusernen, hon sa att om jag fodrar med 1,5 kg Classic Mix per dag så kan jag helt ta bort lusernen- och betforen!:idea:
Ska börja gå över på Classicen nu- spännande!
Sen behöver jag varken lägga till några mineraler eller vitaminer själv eftersom hon får i sig dagsbehovet ändå!

Räknade även ut att det blir billigare med Eggermann, även om det i sig är dyrt!
Just nu käkar hon en lusernsäck i veckan vilket blir ca 500 kr/mån.. Classicen kostar 160 kr men då äter hon bara två säckar i månaden! :)

Någon mer som fodrar med Eggersmann?
Erfarenheter??

Vad skoj det är när man hittar något som täcker hästens behov, blir billigare- och dessutom hästen ÄLSKAR!:love:

Sv: Smidigt med Eggersmann! :)

Jag kastar mig över alla foderrelaterade frågor. Läser och försöker förstå. Kvoter, Mj, behov allt i en enda salig röra där jag försöker bena ut det hela och tillslut bli en klok dam.

När jag läste denna blev jag nyfiken på hur detta hängde ihop.
Eggersman, detta hade jag knappt hört om. Surfade och hittade fodret.

Men jag kunde inte för min värld förstå hur detta kan vara en ersättning för lusern. Lusern har relativt låg energi och är ett proteinrikt foder.
Eggersman Classis mix med sina 12,7 i Mj och 72 smrp är tvärt om. Beforen är mer lik i Eggersmanen men men det är väl sällan ett foder man ger i kilo.

ps. rättade en mening som vart lätt obegriplig...

Senast ändrad:

vi har fodrat med eggersmann i ngra år till våran tinker,
speciellt foder som är för tinkrar och islänningar mot exem och knott.

till mitt halvblod hade jag cool mix. till mitt nya halvblod får ja se va han skall gå på :)

Hur får du ihop proteinmängden som behövs? Eller gav du lusern fast du inte behövde extra proteinet?

Vad fick din häst i MJ och gSRP i kraftfodret tidigare, och vad blir det nu?

pewa skrev:
När jag läste denna blev jag nyfiken på hur detta hängde ihop. Eggersman, detta hade jag knappt hört om. Surfade och hittade fodret.
Var hittade du den sidan? Jag har letat förtvivlat och hittar inget...
//marti

Tack till både pewa och rockriddaren! Men varför får inte jag några vettiga träffar på google...
//marti

Har precis bytt stall och i deras hösilage är det rätt så bra drag i :D Proteinet alltså! Hon jag talade med på foderboden är deras "hö-bonde" så hon visste precis!- kanon!:)

Pållan är svårfödd och var i underhull tills vi började fodra med lusernen..

Du bytte alltså foder när du bytte grovfoder? Det är ju en annan sak förstås!

Jag var på hingstkåringen i Herning (Danmark) i helgen och där pratade vi också men dem fra Eggersmann.

En i stallet fodrar med det, också Classic. Tjejen där sa att man skulle helst ge Golden Mineraler (tror jag det var) också, eftersom det bara var grundbehovet som täcktes av Classic. Tjejen från stallet pratade endel med henne om det eftersom hon också trodde att de var allt i bara classic.

Hingstarna äter det ibland, bruakr vara lättare att få i dem när de behöver mkt o är intresserade av annat. Lillhingsten äter energi müslin nu som komplement o de funkar bra.

Sentenced skrev:
Någon mer som fodrar med Eggersmann?
Erfarenheter??
Har fodrat med Eggersmann under en kortare period, tror jag hade equi de lux såg ut som kaninmat ;) . Pållan tyckte att det var gott men jag tyckte att hon tappade hull och att det blev för dyrt... Så jag har återgått till korn/betfor/vetekli, för henne funkar det och hon behöver inga större mängder heller :)

Däremot använder jag (och mina systrar) av bricksen, mineraler som e stora som hästgodis, och hästarna tycker att dom e supergoda. Funkar utmärkt som "godis" när man strechar (för att dom ska böja halsen och strecha ryggen tex) dessutom innehåller dom vitlök vilket jag tycker e super.

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 572
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har kikat runt efter ett komplett kraftfoder som har högt vitamin + mineralinnehåll då jag inte fodrar själv och vill slippa att andra...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 407
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar