Smekmånaden över?

J

Jempa77

Hej!
Har haft min varmblods valack i två månader och två veckor och det har inte varit några större problem med honom när jag ridit, tills idag då han va helt "psyko" mötte två hästar en blev riden och en kördes, han blev livrädd för antingen den lilla shettisen lr om det va vagnen, men han borde ju ha sett en sånn förr då han själv blivit körd och även startad på trav, han bara slänger sig runt och i full sula på väg hemmåt men får stopp på han rätt snabbt, är så upphiad att ja är tvungen att sitta av för att kunna släppa förbi dom. Han kan inte släppa ögonen ifrån kör ekipaget.

Sen är det full kula resten av ridturen, små krumpsprång, huvudet rätt upp i vädret, försöker lugna gör halvhalter, går sådär. Gör även halter han tvärnitar på hjälperna och blir skjuten som ur en kanon när jag manar på honom igen.

Kan det va en dålig dag lr kan det va så att testningen börjat nu??

Mvh-Jenny

Sv: Smekmånaden över?

Hej!
Har haft min varmblods valack i två månader och två veckor och det har inte varit några större problem med honom när jag ridit, tills idag då han va helt "psyko" mötte två hästar en blev riden och en kördes, han blev livrädd för antingen den lilla shettisen lr om det va vagnen, men han borde ju ha sett en sånn förr då han själv blivit körd och även startad på trav, han bara slänger sig runt och i full sula på väg hemmåt men får stopp på han rätt snabbt, är så upphiad att ja är tvungen att sitta av för att kunna släppa förbi dom. Han kan inte släppa ögonen ifrån kör ekipaget.

Sen är det full kula resten av ridturen, små krumpsprång, huvudet rätt upp i vädret, försöker lugna gör halvhalter, går sådär. Gör även halter han tvärnitar på hjälperna och blir skjuten som ur en kanon när jag manar på honom igen.

Kan det va en dålig dag lr kan det va så att testningen börjat nu??

Mvh-Jenny

endel hästar är livräddaför shettisar :) det är det många här i stallet som är.. sen brukar travare bli ganska taggade när dom får se en annan travhäst och speciellt då han blivit startad så är dom ju vana att tävla mot varandra. så det va säkert därför han hade turbofart resten av ridturen hem (gamla minnen som dök upp ;) )
eller så hade han aldrig sett en shettis i hela sitt liv, för du vet väl att shettisar anfaller och är livsfarliga :rofl:

haha! man brukar ju ha en häst på prov i ca 1 månad (eg för lite men men..) den månaden brukar ju vara jätte bra, hästen sköter sig och är precis så som man vill ha den. så betalar man efter den månaden. sen så går det nån/några veckor till också vänder allt :devil:
smekmånaden är över och hästen testar en som aldrig förr.

endel hästar är livräddaför shettisar :) det är det många här i stallet som är.. sen brukar travare bli ganska taggade när dom får se en annan travhäst och speciellt då han blivit startad så är dom ju vana att tävla mot varandra. så det va säkert därför han hade turbofart resten av ridturen hem (gamla minnen som dök upp ;) )
eller så hade han aldrig sett en shettis i hela sitt liv, för du vet väl att shettisar anfaller och är livsfarliga :rofl:

haha! man brukar ju ha en häst på prov i ca 1 månad (eg för lite men men..) den månaden brukar ju vara jätte bra, hästen sköter sig och är precis så som man vill ha den. så betalar man efter den månaden. sen så går det nån/några veckor till också vänder allt :devil:
smekmånaden är över och hästen testar en som aldrig förr.

Det va shettisen som blev körd, den andra hästen som gick först va en tinker och det gick ju fint, den såg han typ inte, utan från början då dom dök upp så spärrade han upp sej som en fjäder och det såg ut som att ögonen höll på att trilla ur huvudet på honom och han stirrade på shettis ekipaget som att han sett ett spöke, så det va nog shettisen lr vagnen lr både och som gjorde honom upprörd....:crazy: Så kompisen ja hade med mej gick förbi som draghjälp men det sket han totlat i.

Jaja vi får se hur det går imorgon, då ska ja rida själv, det har vi inte gjort på länge!

Han kanske har svåra men av tidigare körning och får blackout/tokryck när han ser en vagn? Kanske blev illa behandlad under sin tid som travhäst?

Han kanske har svåra men av tidigare körning och får blackout/tokryck när han ser en vagn? Kanske blev illa behandlad under sin tid som travhäst?

Ja jag vet ju att den jag köpte honom av åkte hem till dåvarande ägaren och i princip hämtade hästen då den blev illa behandlad och inte såg mycket ut för världen, det gick enkelt som tur va, hon stack åt han en slant och sen va alla nöjda och glada.

Usch va hemskt för min lilla gosse, är så jobbigt när man inte riktigt vet va dom varit med om, ibland kan det ju va riktigt traumatiska saker.

Det som känns så konstigt är att han verkligen inte är "varmblods stirrig" han är för det mesta orädd och går fram överallt, tex har vi en jätte otäck träbro utan räcken den går han över utan problem, han går över diken , sankmark mm och det utan att ha blivit riden knappt någonting utan först gått som travhäst, sen i princip stått i en hage i fyra år.

Det som är skönt är att han verkar verkligen ha accepterat mej som ledare, det är därför ja är lite skeptiskt till det där med testningen, att den skulle komma nu, han tyr sej verkligen till mej.
Jaja nu ska ja sticka till stallet och se om det går bättre idag!

Då kan jag berätta en pinsam historia.

Hade ett fint halvblod, såldes till USA där han tävlade dressyr. Fick honom till skänks tillbaka (mot fraktkostnaden 40.000:-SEK, dollarn var låg då) när han skulle pensioneras. Amerikaner är underbara människor. Denna häst hade tävlat i Sverige, åkt till Amsterdam, flugit över Atlanten, tävlat många år i USA, rest över Atlanten en gång till, bussats från Frankfurt, stått i karantän i Sverige o anpassat sig på nytt i Sverige. Hästen var för mig en kärlekssaga o skulle nu ha det bra.

Nåväl, rider ut på trevlig tur ensam lite dimmig morgon, kommer på hemvägen förbi en hage o där går en shettis-skäck!!! STOPP O BELÄGG! PANIK! Hur jag bar mig åt kom vi inte förbi hagen, var en grusväg med taggtråd på båda sidor så vågade till slut inte bråka/testa mera då han hotade att backa in i taggtråden. Fick vända o ställa in honom i shettisägarens stall, ringa groomen (min man) som kom o hämtade oss med transporten!!!

Då kan jag berätta en pinsam historia.

Hade ett fint halvblod, såldes till USA där han tävlade dressyr. Fick honom till skänks tillbaka (mot fraktkostnaden 40.000:-SEK, dollarn var låg då) när han skulle pensioneras. Amerikaner är underbara människor. Denna häst hade tävlat i Sverige, åkt till Amsterdam, flugit över Atlanten, tävlat många år i USA, rest över Atlanten en gång till, bussats från Frankfurt, stått i karantän i Sverige o anpassat sig på nytt i Sverige. Hästen var för mig en kärlekssaga o skulle nu ha det bra.

Nåväl, rider ut på trevlig tur ensam lite dimmig morgon, kommer på hemvägen förbi en hage o där går en shettis-skäck!!! STOPP O BELÄGG! PANIK! Hur jag bar mig åt kom vi inte förbi hagen, var en grusväg med taggtråd på båda sidor så vågade till slut inte bråka/testa mera då han hotade att backa in i taggtråden. Fick vända o ställa in honom i shettisägarens stall, ringa groomen (min man) som kom o hämtade oss med transporten!!!

Helt otroligt:smirk:, vad är det som är så otäckt med dom små???

Min travare blev också väldigt rädd för en shettis jag mötte på slingan. Inte så att hon dummade sig men hon spände upp sig och såg väldigt rädd ut, dock gick hon framåt, uppfostrad som hon är :)

Och vadå "varmblods stirrig" förresten? De flesta travhästar är bra mycket mer väluppfostrade och välhanterade än många ridhästar. Det är i alla fall min uppfattning... Nu får man väl hela Buke efter sig :devil:

håller med dom andra och tror att det var shettisen som var boven i dramat

jobbar på en travskola där vi har shettisar, har sett en hel del hästar bli rädda för våra små sötnosar :p

Jag för min del tror att det både var rädsla och testning.
Alla hästar måste känna sig säkra på att ägaren tar hand om dem och är en trygg ledare. Din häst känner inte dig till fullo ännu, och när ni nu mötte en skrämmande situation blev reaktionen värre än om ni hade varit ett "par" i flera år redan.

Skulle kunna tänka mig att om samma situation uppstår om ett år eller två blir reaktionen berydligt mildare.

Bra att du redde ut situationen, nu vet din häst att du klarar av farliga saker, och det är ett steg på vägen!

Jag tror som flera andra att det var shettisen.

Du får köra lite shettisterapi med honom !

Min häst är världens snällast men tycker att småhästar är lite märkliga. Herr Shetlandsponny blir väldigt förolämpad av min häst som fnyser och luktar och beter sig som en fjant.

Han blev säkert skrämd av shettisen :cool:

Jag hade en gång ett halvblodssto på foder, och hon var livrädd för små ponnyer. En gång i sin ungdom hade hon rymt från sommarbetet, skrämd av två minishettisar som var på driven och kom in i hennes hage. Så hon sprang över halva Hallandsåsen hem till gården, och under transportsträckan hoppade hon en stenmur på 140 cm....

När jag tog henne på foder var hon femton år gammal och fortfarande livrädd för shettisar.

Immer

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama