Småsår på bakbenen?

jenny82

Trådstartare
På den senare tiden har min häst börjat att få massa småsår på sina bakben.
Jag misstänker att han får dom i hagen. Inga bitsår eller sparksår.
Hur uppkommer sånna här småsår på insidan av skenbenet egentligen? Han har även ett litet sår på insidan av kotan oxå på båda bak.
Kan jag göra något som förhindrar detta? Tex låta honom gå lindad i hagen eller ha höga strykkappor på sig?
Han har för det mesta skydd på sig runt om när han rids.

Sv: Småsår på bakbenen?

min ena får såna i boxen - han har skydd i hagen så vet att dom inte har kommit där. tänkte att det var väl inte så farligt..... slutade med att han skar upp hela benet med brodden och efter snart två år så har såret fortfarande inte läkt, har ett fult ärr som lätt går upp. :crazy: Så numera är det lindor på så fort han broddas....

Ok, min häst har bara skor fram o det kan ju inte vara dom som är boven.
I hagen finns inga träd eller stora stenar eller stockar heller.
Men kan han få dom i boxen kanske? Hur då isf? Han har ju inga broddar fram heller.

Ok, min häst har bara skor fram o det kan ju inte vara dom som är boven.
I hagen finns inga träd eller stora stenar eller stockar heller.
Men kan han få dom i boxen kanske? Hur då isf? Han har ju inga broddar fram heller.

Din pålle kan mycket väl ha åsamkat sig såren själv. Är hästen lite "trång" i sina gångarter bak och de har fullt ös i hagen, så sprakar de sig själva helt enkelt. Även om hästen är oskodd så kan det bli småsår på ben och kotor.

/Lizzie

Dom går bara två o två i hagarna för att minska hagskadorna. Så dom springer inte så mycket i hagen. Visst leker dom, men jag tycker att det är konstigt att detta har börjat nu efter uppstallning.
Men ska jag börja att linda honom om dagarna när han går i hagen för att se om det försvinner?

Mugg? Hmm, nej det tror ja inte, vissa sår har det kommit lite blod ifrån och det gör det väl inte av mugg?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej på er! Skulle gärna vilja höra era tankar om det här då jag är väldigt orolig.. Mitt 17-åriga d-ponny sto var ljummen/lätt varm och...
2
Svar
22
· Visningar
2 901
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 684
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar