Dressyrtjejen_97
Trådstartare
Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar?
Själv skulle jag nog säga att min smärtgräns ligger på kring 10-12 000 kr/år. Skulle premien vara mycket över det, skulle jag nog fundera över att göra om försäkringen.
Min försäkring idag kostar ungefär 8 000 kr/år.
För det får jag:
- Fast självrisk ca. 3 000 kr med 100 dagar självriskperiod.
- Ca. 30 000 kr livvärde utan användbarhet.
- 50 000 kr vetvård med följande restriktioner:
- Ej mediciner
- Ej rehab/dylikt
. Belopp upp t.om. dubbla självrisken (alltså ca. 6 000 kr) ersätts bara upp t.om. 60%.
. Belopp mellan dubbla och tredubbla självrisken (ca. 6 000 - 9 000 kr) ersätts bara upp t.om. 70%.
. Belopp över tredubbla självrisken (ca. 9 000 kr) ersätts upp t.om. 80%.
Självriskperioden, den fasta självrisken och att belopp över ca. 9 000 kr ersätts med upp t.om. 80% av kostnaden tycker jag är bra, men i övrigt är jag inte jättenöjd med försäkringen. Tycker den är något dyr i förhållande till vad man får. Hade dock inget annat val än att ta över den när jag köpte H.H, så ska väl klaga lagom mycket kanske.
Så, hur ser era försäkringar ut och vad är era smärtgränser?
Själv skulle jag nog säga att min smärtgräns ligger på kring 10-12 000 kr/år. Skulle premien vara mycket över det, skulle jag nog fundera över att göra om försäkringen.
Min försäkring idag kostar ungefär 8 000 kr/år.
För det får jag:
- Fast självrisk ca. 3 000 kr med 100 dagar självriskperiod.
- Ca. 30 000 kr livvärde utan användbarhet.
- 50 000 kr vetvård med följande restriktioner:
- Ej mediciner
- Ej rehab/dylikt
. Belopp upp t.om. dubbla självrisken (alltså ca. 6 000 kr) ersätts bara upp t.om. 60%.
. Belopp mellan dubbla och tredubbla självrisken (ca. 6 000 - 9 000 kr) ersätts bara upp t.om. 70%.
. Belopp över tredubbla självrisken (ca. 9 000 kr) ersätts upp t.om. 80%.
Självriskperioden, den fasta självrisken och att belopp över ca. 9 000 kr ersätts med upp t.om. 80% av kostnaden tycker jag är bra, men i övrigt är jag inte jättenöjd med försäkringen. Tycker den är något dyr i förhållande till vad man får. Hade dock inget annat val än att ta över den när jag köpte H.H, så ska väl klaga lagom mycket kanske.
Så, hur ser era försäkringar ut och vad är era smärtgränser?