Smarta uppbindnings-/påselningslösningar

Linnea_1987

Trådstartare
Hej!

Hur löser Ni alla körvänner där ute det här med påselning och påsättande av vagn? För att utveckla det hela;

- Har ni hästen fastsatt då ni sätter på vagnen? I sånt fall hur? Stallgång, mot en vägg, en som håller i hästen etc?
- Vad anser ni är säkrast; en som håller i hästen eller att ha den uppbunden?
- Tips och råd att tänka på!

Mina funderingar har uppkommit då vi har flyttat våran häst till ett nytt stall, vilket har inneburit nya problem, platser och rutiner vid påselning.
Tidigare har vi selat på han inne i "stallgången" i våran hölada och då har han varit fastsatt på båda sidorna.

Tacksam för kloka och påhittiga svar!

Sv: Smarta uppbindnings-/påselningslösningar

Jag hade i början Nelly uppbunden mot ett trästaket. idag står hon lös och jag håller bara i tömmarna medan jag spänner för. Samma med hingsten. De har fått lära sig stå still.
Min plan från början var att göra en "utselningsplats" i stallet som inte används och då hade de stått uppställda med två kedjor. precis som man gör med travare. Men den lösningen har jag aldrig behövt använda..
Har jag medhjälpare med mig ut så står den framför när jag spänner för. Men det är sällan jag har med mig medhjälpare..

Vi spänner alltid för ute på gårdsplanen så att hästarna står lösa när vagnen sätts dit. På unghästar och stökiga hästar se vi till att vara 2 så att en kan stå framför.

Det är ju för och naktedelar med båda två. Men våra hästar trivs bäst med att stå lösa. Så de kan kolla runt med huvudet.

Jag står i ett travstall och om jag är ensam i stallet brukar jag kånka in fyrhjulsvagnen på gången och spänna för inne.

Om det är någon annan på gården brukar jag be dem vara med den korta stund det tar att spänna för ute. Hästen brukar stå stilla och fint men jag är livrädd för att något ska hända i det momentet så jag törs inte riktigt lita på honom...

Better safe than sorry sägs det ju!

Jag står i ett travstall och om jag är ensam i stallet brukar jag kånka in fyrhjulsvagnen på gången och spänna för inne.

Om det är någon annan på gården brukar jag be dem vara med den korta stund det tar att spänna för ute. Hästen brukar stå stilla och fint men jag är livrädd för att något ska hända i det momentet så jag törs inte riktigt lita på honom...

Better safe than sorry sägs det ju!

Hehe ja för du har ju inte direkt turen att kunna böja dig ÖVER pållen och sätta i skakeln på andra sidan så vagnen kommer med om pålle får för sig att ta en promenad ;) Någon fördel ska man ha med minisar :love:

Är vi två så en framför annars selar vi med tömmarna i handen.
(eller om man är slarvig med den lugna hästen så med tömmarna på ryggen.:o)

Senast ändrad:

Hehe ja för du har ju inte direkt turen att kunna böja dig ÖVER pållen och sätta i skakeln på andra sidan så vagnen kommer med om pålle får för sig att ta en promenad ;) Någon fördel ska man ha med minisar :love:

:devil:

Näää men jag kan krypa under magen om jag skulle vilja. Sådetså :rofl:

Nä, i ärlighetens namn så blir det lite bök - i med skackeln på först ena sidan, springa runt och lägga i den på andra sidan. Fäster draglinan när jag ändå är på den sidan - runt och fästa draglinan på andra sidan och så fästa bakselen på båda sidor. Sedan är det dags att hoppa upp i vagnen, så det blir lite spring med en stor häst. Det är givet att det blir lite enklare med småttingar som man kan böja sig över förstås!

:devil:

Näää men jag kan krypa under magen om jag skulle vilja. Sådetså :rofl:

Nä, i ärlighetens namn så blir det lite bök - i med skackeln på först ena sidan, springa runt och lägga i den på andra sidan. Fäster draglinan när jag ändå är på den sidan - runt och fästa draglinan på andra sidan och så fästa bakselen på båda sidor. Sedan är det dags att hoppa upp i vagnen, så det blir lite spring med en stor häst. Det är givet att det blir lite enklare med småttingar som man kan böja sig över förstås!

:rofl: :rofl:

Alla hästar som jag kört har fått lära sig att bli förspännda utomhus.
Till att börja med så ser jag till att jag har någon med mig ute på gårdsplan och är vi borta tar jag alltid hjälp av någon för säkerhetsskull.

Jag började med rockarden till Krutrök. En häst hade jag en hink med lite korn åt för att hon skulle lära sig stå stilla..

Min lilla kille Joystick Diablo född -07 "tränas" nu med att klättra i skacklarna till Krutröks rockard och stå stilla.. De är alltså en liten shettishingst så proportionerna är hmm fel minst sagt men i väntan på att vi hinner göra shettisskacklar så får han nöta på att stå i "pappa" Krutröks vagn..

Anna-Carin

Vi spänner för vagnen utomhus. Med den stora hästen är vi alltid två när vi kör och då håller den ena hästen medan den andra spänner för. Shettisen spänner jag för själv, med tömmen i handen eller inom räckhåll.

:angel::angel:

Skrev just att jag alltid tar hjälp med förspänningen när jag är borta..
Villvattnet är alltså HEMMA :angel::angel: Tror jag hade nån med mig kanske 2 gånger...

Anna-Carin

Skulle aldrig ha min häst uppbunden när jag spänner för.
Jag spänner för själv om jag inte har någon annan med mig.
När jag är borta så har jag alltid hjälp.
En körhäst ska ju kunna stå stilla!

Min pålle är väldigt snäll på att stå still, så han står stilla på gårdsplanen.

När jag lärde min pålle att stå still väldigt lätt, när han tog ett steg framåt baka jag han igen ett steg osv.
Tycker ju det är säkrast om någon håller i honom om han skulle bli rädd, men jag får bara hålla extra koll på honom .

Senast ändrad:

Att döma av era svar förstår jag att de flesta har sina hästar lösa och stillastående och för att citera Zarro "En körhäst ska ju kunna stå stilla" :)

Det är också det här anspänningssättet vi har funderat på att använda oss av i fortsättningen då vi har bedömt att det är det mest säkra och enklaste alternativet. Jag ville bara höra hur alla ni andra löser det.

Jag selar inne och spänner för vagnen ute.
Har en som står och håller där fram.
Still står hästen oftast men är hon riktigt ivrig kan hon få för sig att gå fram, och det tycker jag är en onödig säkerhetsrisk (fastna och dylikt).

Jag är aldrig ensam när jag ska köra, antingen åker någon med eller rider med, så det går jättebra.

Jag vill ge tipset om att lära hästen stå still i alla lägen. Riktigt hur kan jag ju inte säga utan det skiljer sig ju från häst till häst. Den ponny jag håller på att träna nu kan jag inte spänna för själv, han vill inte stå still. Vi lär honom sakta men säkert på töm och med rockard att göra snabba stopp och igångsättning, som senare blir längre stopp innan vi smackar igång igen.

För mig är det en NÖDVÄNDIGHET helt enkelt att hästarna står stilla vid uppsittning i vagnen ELLER på ryggen om jag råkar få för mig att åka på hästryggen pga mitt rörelsehinder..

Men på något sätt så lär sig hästarna att när JAG är den som håller i tömmar eller tyglar så står man bara stilla så matte kan kravla sig dit hon tänkt sig..

Känslan av att kunna köra i galopp å få halt direkt DEN går inte av för hackor..
Krutrök och jag är INTE riktigt där än..Från halt till galopp har vi INGA problem.. men ..tja vi jobbar på resten. Han är arbetsnarkoman men börjar lära sig att tygla sin energi.. Eller så blir han uttröttad av sin hagkompis..

Anna-Carin

Ibland har jag hästen lös, (beroende på vad det är för häst), då vi selar på i boxen, sen tar jag ut och sätter på vagnen i stallgången.

Selar vi på i stallgången, sätter jag fast hästen i grimman. Sen på med vagnen, sist huvudlaget, och då har hästen sin grimma runt halsen, fortfarande fastsatt mitt i stallgången.

En av hästarna kan man sela på i hagen lös (har grimskaft i grimman som jag håller i), och på med vagn och huvudlag, lös, men helst vill man ju ha någon som håller i henne, för säkerhetsskull. Alla hästar kan ju bli rädda, och då vore det inte roligt med en lösspringande häst m kärra efter som rusar runt i hagen.

Vad som är säkrast, fastsatt i gången eller att någon håller i? Det beror alldeles på vad det är för häst.

Jag ser framför mig hur min pålle skulle hoppa ut från stallet (nästan en halvmeter tröskel ner) och ut på gårdsplanen.. :rofl:
Nä min tanke är att när jag väl har kunskapen och en inkörd ponny sätta upp en sån där bom av telefonstolpar på gårdsplanen där man kan binda fast henne som annakarenina..

jag selar på då hästen står uppbunden vid ett staket eller i boxen om det regnar och sätter sen på vagnen då hästen står löst och håller lite i tömmarna så den inte ska gå iväg. Men mest försöker den bara att äta vilket är nog så irriterande!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka