Smarta tips mot fönsterdrag?

Sassy

Trådstartare
Våra fönster drar en del, trots att de bara är 10 år gamla. Hyresvärden är inte intresserad av att åtgärda det, så frågar är vad vi kan göra själva? Det är främst i nederkant det vekar dra.

Jag har sett stoppade "korvar" på fönsterbrädena i äldre hus, hjälper det och isåfall, vad är bäst att stoppa med?

Sv: Smarta tips mot fönsterdrag?

Finns det gummilister mellan fönster och karm? Annars är det absolut bästa sättet att isolera att sätta dit en isolerande gummilist.

Vad har du för ventilation? Om du har självdrag ska du passa så du inte stoppar luftflödet för mycket. Då blir det som att bo i en plastpåse. Har du ventilation på annat sätt än självdrag är det fritt fram att sätta tätningslister.

Vill du göra korvar är det praktiskt att fylla dem med träpellets, såna man eldar. Annars funkar det med exempelvis havre, det är bra med någonting som väger lite, så ligger korven där den ska. Man får se till bara att korven inte blir fuktig och varm så fyllningen kan börja mögla.

När jag bodde i en lägenhet för många herrans år sedan så hade jag problem med att det drog från mina fönster. Värden var inte sugen på att täta dessa trots att jag var på henne flera gånger om detta. Jag ville inte lägga ut egna pengar på lister. Eftersom jag inte oööpnade fönstren under vinterhalvåret tog jag helt enkelt och öppnade fönstren en sista gång, sprutade en sträng latexfog runt och stängde. Tätt och dragfritt. Lite muskelkraft krävdes när det skulle öppnas på våren, men inte värre än att det var värt jobbet.

Våra fönster drar en del, trots att de bara är 10 år gamla. Hyresvärden är inte intresserad av att åtgärda det, så frågar är vad vi kan göra själva? Det är främst i nederkant det vekar dra.

Jag har sett stoppade "korvar" på fönsterbrädena i äldre hus, hjälper det och isåfall, vad är bäst att stoppa med?

Det är nog fönstervadd du tänker på, läggs mellan okopplade fönster, stoppar väl lite drag nämnvärt, men hjälper mot kondens mellan fönstren. Tror inte så mkt på att lägga det på insidan av kopplade fönster.
Däremot kanske fönstertejp vore något? Att använda vanlig tejp blir inte bra, men fönstertejp är gjord för att sättas dit på hösten och kan blötas bort när det är dags på våren utan att förstöra färgen eller lämna fula märken. Fönstervadd och fönstertejp finns på vår ICA bland disksvampar och liknande, men kanske är svårare att hitta i större städer, vet inte hur du bor.

Nä, det här är just på insidan, stoppade tygkorvar. Ska prova att kontruera med pellets för det har jag ju liggade. Tejp låter ju också som en bra idé.

Fönstren är tätade med list, och fastighetsskötaren har slut på enkla idéer. Det är ju en ny centrumlägenhet, så det känns lite märkligt att vi ska sitta här och frysa.

Ok, då låter det som dragstoppare och inte fönstervadd :) Tejp är smidigt, förutsatt att man inte har behov av att öppna fönstren, men då kanman lämna vändringsfönster otejpade. Den är vit så det syns inte mkt heller. Vi bor i gammalt hus med okopplade originalfönster, så fönstervadd och tejp är nödvändigt på vintern.
Hade samma problem i en lägenhet jag bodde i, svinkallt blev det, det berodde på att ventilationen påverkades av om andra hyrsegäster stängde/öppnade sina ventiler, vilket så klart gjordes och resulterade i ett rejält undertryck i min lägenhet, så det sögs in kall luft från trapphus och fönster så det var ett konstant vinande. Vi fick stänga alla ventiler inne i lägenheten och vädra vid matlagning etc, hade ändå bara 18-19 grader som bäst.

Är lägenheten nybyggd bör man ju höra med byggfirman och fönsterleverantörerna vad som är felet. Om det handlar om nya fönster som läcker in så mycket kallluft att ni fryser inne så ska de fönsterna reklammeras!

Liknande trådar

Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 816
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka