Jag har ett relativt litet kök (för att vara hus i alla fall) som är ganska avlångt, dvs hyfsat med väggyta men inte så mycket golvyta. Jag har överskåp som sitter extra högt upp, så att de finns där och sväljer saker utan att vara ivägen när man håller på på bänken (skåpet börjar i min ögonhöjd och håller på till taket). Jag har bokhyllor som skafferi, förvaring av grytor etc. eftersom man då kan få många hyllmeter men inte så djupa (dvs lätt att komma åt allt och tar inte så mycket golvyta). Ovanpå bokhyllorna är det någon decimeter kvar, där står vispskålar etc. Jag har byggt ett eget skåp för kryddor, oljor etc, då jag hade en meter bred väggyta som dock bara kunde vara 10-15 cm djup pga dörr - dvs perfekt för kryddor, men inte mycket annan nytta. Ovanför kylskåp och frys har jag en stång med byxgalgar där jag har brickor, plåtar etc hängande - och några som står direkt på frysen/kylen. Jag har en del saker upphängt direkt på väggen, sidorna av skåpen etc - t.ex. durkslag och kökspapper på änden av överskåpet, en bricka där det var någon decimeters skåpsyta, magnetlister för knivar och krokar för stekspade, grytunderlägg etc på väggen mellan underskåp och överskåp. Och sedan har jag en skänk i ett annat rum där jag har stora saker som inte används superofta - stoor gjutjärnsgryta, slow cooker, olika ugnsformar etc
Eftersom mina förutsättningar är mycket väggyta men inte så mycket djup har jag jobbat mycket på höjden längs väggen men smalt.