Småmaskigt hönät, för- och nackdelar?

ztsu

Trådstartare
I stallet som min pålla ska flytta till i augusti måste alla hästar utfodras med småmaskigt hönät. Jag kan inte så mycket om det men har fått för mig att det dels blir en onaturlig änställning (de hänger på boxväggen) och dels att det blir ryckigt att dra ut höet. Men jag är som sagt dåligt insatt.

Vad tycker ni? Är ni för eller emot den här typen av nät, och varför?

Sv: Småmaskigt hönät, för- och nackdelar?

Jag har använt näten i drygt 1 år nu och jag kommer att fortsätta använda dom. Har nät i boxen samt ute i vindskyddet. 1 mål hö serveras på marken under vintern. Har inte utvecklats några underhalsar eller tandproblem för övrigt, som många har sagt ska ske...iallafall inte än ;)

Ifall man vill ha någon slags kontroll vid fri tillgång finns det klart mer fördelar än nackdelar med dessa nät.

Vi introducerade detta för våra hästar förra hösten pga omöjlighet att ge lunch. Hästarna har mat fr tidig morgon till sen kväll, alltid sysselsatta och aldrig hungriga.

Inga av våra hästar har skador eller men av detta, inga underhalsar, inget på tänder eller annat även om det påstås finnas skaderisker. Man får kolla på hästarna hur dem äter och justera näten ifall någon ser ut att ha konstig ätställning och då optimera så att det blir bra.

Våra är så roliga att de till och med föredrar nätet även ifall man serverar en hög på marken...

Senast ändrad:

Varför är det ett krav?

Låter ju lustigt att inte få bestämma själv över sin häst. Därav hade jag inte heller satt min fot i stallet.

Stallägare som valt en viss filosofi att följa?
De kanske vill att alla hästar alltid har tillgång till grovfoder eller liknande..

Men som du säger, passar det inte ska man givetvis välja annat stall.

Dom får gärna följa sin filosofi men behöver ju inte tvinga på andra det bara för att man vill stå i deras stall. Som sagt, jag tycker det låter lustigt.
Att bestämma över annat kan jag förstå, men inte vilket sorts hönät inackorderade hästar ska ha..

Men nu har TS valt att stå där och själv ser jag inget negativt att använda dom hönäten. Har det själv till min häst, av egen fri vilja.

Min tanke var mest att en del stallägare väljer vilka förutsättningar som ska gälla, även om man kanske inte gillar det.
Vissa stallägare bestämmer hur hästhållningen i sitt stall ska se ut och andra har helt fria ramar till sina hyresgäster.

Åker du till ett stall med lösdrift är det sällan man kan kräva box och vice versa :)

Men gud nej, att kräva box när man står på lösdrift är lite over kill. Finns väl ingen som tror att någon skulle gå med på det. Är det lösdrift så är det.

Jag har bara stått i stall där jag haft fria tyglar utöver dom regler som stallet har haft, som mest varit dom vanliga tex att städa efter sig, stänga av vattnet när man använt det m.m.
Så det är vad jag är van vid.

I mitt stall har lösdriften såna här hönät så ska man stå där får man ju finna sig i det men jag ser bara positivt till det då hästarna kan få fri tillgång istället för utportionerat över dagen.
Själv valde jag att använda just för att förlänga ättiden.

Jag tycker att man får bestämma precis som man vill i sitt eget stall så länge samtliga krav/regler presenteras innan inflytt. Att kräva att alla hästar fodras med SMHN tycker jag inte är någonting konstigt. Passar det inte så är det ju bara att byta stall som sagt :) Blir däremot tokig på stallägare som inte berättar sånt innan inflytt. Jag ställde mig i ett stall där man sa att hästarna var ute minst 12 timmar per dag och alltid gick i stora hagar tillsammans. De "glömde" berätta att reglerna ändrades allt eftersom det blev mörkt tidigare och tidigare, till slut stod alla hästarna var för sig i avstyckad hage 4-5 timmar om dagen...

Förlåt, trådkapning.

TS: Min häst stod på lösdrift i två år, där maten serverades i hönät. Ingen av hästarna hade problem med underhalsar, snedslitna tänder eller liknande. Ser ingenting negativt med småmaskiga hönät, faktiskt!

Fördel: mindre spill, längre ättid

Nackdel: onormal ätställning, fastningsrisk

Har köpt ett och funderar på att ha halm i det i vinter. Min häst trodde halmhörnet var toan... (har inte strödd ligghall).

I övrigt så letar jag i första hand efter lågenergigrovfoder, att ge grovfoder i nät som standard vill jag inte alls.

Fördel: mindre spill, längre ättid

Nackdel: onormal ätställning, fastningsrisk

Har köpt ett och funderar på att ha halm i det i vinter. Min häst trodde halmhörnet var toan... (har inte strödd ligghall).

I övrigt så letar jag i första hand efter lågenergigrovfoder, att ge grovfoder i nät som standard vill jag inte alls.
100% medhåll från mig! Fastningsrisken gör att jag aldrig skulle gå med på någon typ av hängande hönät i boxen (jag jobbar hellre förebyggande än att gå efter devisen "det har inte hänt än"). Ett nät som man placerar i en grovfoderlåda skulle jag eventuellt kunna tänka mig, men endast om hästen i fråga måste begränsas i sitt grovfoderintag av någon anledning. Att det är krav från en hyresvärds sida skulle medföra att jag valde ett annat stall faktiskt. Absolut ska det finnas bestämmelser att följa i ett inackorderingsstall, men inte på det här sättet...

Jag gillar inte alls att de rycker loss maten snett. Kan som du möjligtvis tänka mig nät i låda om man har problem med spill och/eller intag samt har väldigt inte busiga hästar och säker låda.

Varför inte?
Huvudsaken är väl att det informeras om innan man flyttar dit?

Hej!

Min pålla får halm i boxen i 2 småmaskiga nät i varandra, då tar den slut liiiite långsammare.

Jag håller med övriga om för och nackdelar, men lägger till en till.. OM man har en hungrig, lättfödd häst kan det bli för mycket mat för den om man ger nätet med "fri" tillgång. Det är ingen genväg för att slippa fodra- inte för alla hästar iaf.

Min pålla har ännu inte fått tandskador av näten och hetsäter mindre ur näten än från marken..

/Lavinia

Precis! Glömde nämna i mitt inlägg att mina hästar får noga uppvägt högiva i sina nät. De är båda väldigt lättfödda och jag ger hö ur näten för att förlänga ättiden och här funkar det fint. Jag kan absolut inte ge fri tillgång...

Varför inte?
Huvudsaken är väl att det informeras om innan man flyttar dit?

Ja, det är bra att informeras naturligtvis. Anledningen till att jag inte tycker det är ok att kräva att hyresgästen har hönät i boxen är att det är långt ifrån alla hästar som behöver begränsas i sitt intag av grovfoder när de är inne. Den här typen av begränsningar ska bara användas i undantagsfall anser jag. Kan en häst äta tio kilo hö över natten utan att nämnvärt påverkas hullmässigt finns det ingen som helst anledning att begränsa den hästens tillgång till grovfoder när den står i boxen. Står hästen dessutom på halm ser jag definitivt inget skäl till hönät över huvud taget. Tar höet slut är det bara att pilla med halm istället...

Utöver ovanstående SKA skaderisker FÖREBYGGAS enligt lag. Hönät är en skaderisk och ska därför placeras så att hästen inte rikserar att skada sig (dvs i en hölåda eller liknande) Sätter man hönätet högre upp för att undvika att hästen fastnar i det så blir ätställningen fel istället.

Så här tycker jag :) :

Fördel är att hästen äter långsammare och har kvar mat längre, vilket är bra för magsäcken som aldrig får vara tom. Det gör också bantandet av en häst lättare. Nackdel är att hästen äter i en onaturlig ställning, den är gjord för att äta det mesta från marken, nu måste den äta med huvudet högt. När den äter från hönät gör den hela tiden knyckiga rörelser med nacken, vilket kan leda till problem i nacken på lång sikt (detta har en veterinär sagt när jag frågade vad hon tyckte om dessa nät). Vissa matglada hästar kan även bli stressade av att de inte får ut maten - min häst blev helt svettig av stress när vi prövade, det fungerade inte. Jag tycker att hästen ska få känna lugn och ro när den äter, och inte stressa över att få ut maten. Min andra häst äter från dessa hönät sitt dagshö och eftermiddagshö, morgon- och kvällshöet äter han från marken som vanligt. Detta för att han måste banta på något sätt. Annars skulle jag inte använda dessa nät, jag tycker det är ett onaturligt sätt för hästen att äta.

+ Ännu en nackdel med hönät är att de finns risk för att hästen fastnar i dem.

Jag har hönät och jag tycker det är super bra!

Min häst vill inte äta från golvet längre i boxen, utan vill ha sitt hönät:)

Han blir sysselsatt och tycker de e roande med sitt hönät där ha får kämpa lite extra för o få tag på maten plus att maten räcker längre under natten.

I hagen på dagarna äter han från marken dock så bara under natten han har sitt hönät.

Risken o fastna e minimal om man sätter de i en bra höjd.

Vet flera hästar som gillar hönät i stallet, en häst vägrade äta hö när han stod inne på natten från sommarbetet. Ägaren testade hönät och vips så åt han upp allt i nätet under natten... tror hästarna tycker de är en rolig sysselsättning.
Hästar är ju inte gjorda för o få maten serverade i en stor hög lätt tillgängligt så jag tror de flesta hästar gillar hönät.

En annan fördel e att man slipper så mycket spill, får min häst hö på marken så trampar han runt i de o använder de som avförings plats.

Onaturlig ställning o äta är de kanske..men inte hört nån som tagit skada av de så risken e väl inte större med det än att en häst lättare får kolik osv om den vräker i sig mat i en stor hög från marken?

ja vet inte men jag ser bara hönät som positivt iallefall =)

Jag älskar hönät i vart fall o min häst med.

Stallägare som valt en viss filosofi att följa?
De kanske vill att alla hästar alltid har tillgång till grovfoder eller liknande..

Men som du säger, passar det inte ska man givetvis välja annat stall.

Min häst har alltid tillgång till grovfoder och det utan småmaskigt hönät. Jag visste inte att småmaskiga hönät är en förutsättning för att man ska kunna ha fri tillgång till grovfoder. Jag som hästägare har alltid fått lära mig att man ska se utifrån individen och det trodde jag gällde även stallägare. Men får stallägare enbart hyresgäster vars hästar mår bra av att äta från småmaskiga hönät så är det "fine with me". Men liksom att jag inte vill bli frälst att alla hästar kan gå barfota, vill jag inte bli frälst att alla hästar kan äta o må bra från småmaskigt hönät. Barfotahäst, helt ok att det är "naturligt", för barfotahästar har funnits i vilt tillstånd. Men småmaskiga hönät, har banne mig inte funnits bland hästar i vilt tillstånd som däremot kunnat ströva fritt på stora ytor och hitta sin mat.

Min häst skulle aldrig få i sig tillräcklig mängd grovfoder med nät. I och med att hon alltid varit och är långsamätare när det gäller grovfoder.

Jag kan mkt väl tänka mig att småmaskigt hönät skulle passa stallkompisens häst som är labrador i hästkropp... :p Slänger man in ett par kg, är det borta på en halvtimme...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka