Smältbart råprotein

N

Notorius

PÅ anlaysen vi fick tillbaka stod det att 40 g/kg var det men ville ha, men att vårt bara har 28, vilket tillskott ska man använda?
Energin var för övrigt väldigt hög, kommer inte ihåg exakta siffran då men :p

Sv: Smältbart råprotein

Notorius skrev:
PÅ anlaysen vi fick tillbaka stod det att 40 g/kg var det men ville ha, men att vårt bara har 28, vilket tillskott ska man använda?
Energin var för övrigt väldigt hög, kommer inte ihåg exakta siffran då men :p

Var det alltså 28 gram smältbart råprotein i erat hö? Hur mkt MJ då? HÖG säger du? Om den är 8.5 säger vi då - då blir kvoten bara 3.2. Alltså krävs ganska höga proteinfodermedel för att få upp kvoten!

Dels kunde ni byta ut 1-2kg av höet mot lusern hack och sen kanske lägga till en mängd Krafft Protein eller soja.

min häst får redan hackad lusern för det förra höet var också dåligt. Mer än ca 1 kg av det kan han inte äta för han blir helt galen av överskottsenergi :p
Kan se om jag hittar hela analysen här hemma nånstans.

Notorius skrev:
min häst får redan hackad lusern för det förra höet var också dåligt. Mer än ca 1 kg av det kan han inte äta för han blir helt galen av överskottsenergi :p
Kan se om jag hittar hela analysen här hemma nånstans.

Hmm... lusern är ju inte särskilt energirikt :confused: . Det är ju som HÖ bara. Hästen borde ju inte bli pigg av det!

Vad ger du i övrigt?

Han får:

100 g mineral
300 g hippo Champ
9 kg hö
1 kg lusern
1 kg krossad korn

Han är under igångsättning, därav den låga hippogivan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 255
Senast: Shixle
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 791
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
970
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama