smältbarhet i hösilage

oki

Trådstartare
JAg har enligt Planck lärt mig att man använder en smältbarhetskoefficient på 0,65 när man räknar ut smältbart råprotein i grovfoder. Detta har också stämt när jag tittat på de olika höanalyser vi gjort tidigare år. På årets analys (tre olika prov) har de dock räknat med 0,56 istället. Har mailat Eurofins men inte fått svar.
Kan de bara ha råkat kasta om siffrorna eller finns det skäl att tro att smältbarheten skulle vara lägre?
Gräset slogs tidigt (ca 2 veckor före vad som är normalt här). Timotejaxen har precis tittat fram, de som "skjutit" längst är ca 2 cm och det är från fina vallar. Ett- och tvååriga. Timotej, rödklöver och ängssvingel.
Proteinvärdet från dessa vallar brukar ligga högt. I år är det usla värden på SRP plus att det då räknats ut på annat sätt.
Någon som vet?

Sv: smältbarhet i hösilage

Hur räknar men den där smältbarheten då, kan du ge ett exempel med siffror?

Kollade på en analys nyss, hösilage, Eurofins.
Per kg TS: Råprotein 121 gram, smältbart råprotein 82 gram.

Annan analys, hösilage, eurofins, per kg TS: 136 gr råprot/96 g SRP
Tredje analys, hösilage, eurofins, per kg TS: 84 gr råprotein/48 gr SRP

Kanske kan du med hjälp av dem se om de räknat lika där?

Sv: smältbarhet i hösilage

Formel för att beräkna smältbart råprotein finns här: http://www.freefarm.se/djur/not2hast.htm (längst ner på sidan)

Stämmer. Fick svar från Eurofins idag och det är samma formel som de räknar med.
Det konstiga är ändå att på alla tidigare höprover vi skickat in för analys här har räknats ut med smältbarhetskoeff på 0,65... DET har jag däremot inte fått någon förklaring på och det är möjligt att de därför varit felaktiga. Kanske.

Men då undrar jag en annan sak. Varför skulle smältbarheten vara sämre bara för att man har lägre halt av råprotein? Om det är ett sent skördat hö med hög halt VT så kan jag förstå det men detta är extremt tidigt skördat och man tror ju iaf att näringen lättare ska tas upp från ett tidigt skördat foder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka