smältbar / omsättbar energi ??

fourlegs

Trådstartare
Vilket använder man i foderstatsberäkning?
smältbar energi /DE MJ
omsättbar energi /ME MJ
Varför skrivs båda ut nuförtiden ?

Vi använder omsättbar energi i Sverige. De flesta andra länder tror jag använder smältbar och att den därför står med. Dessutom är väl omsättbar energi bara omräknat ut analysvärdet smältbar energi om jag inte missminner mig. Därför man behöver hålla koll på så att den omsättbara energin är just beräknad för häst och inte något annat djurslag (tex ko) vilket kan vara fallet om bonden gjort en "random" analys.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
706
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 309
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna