Smälta om ljus?

Joyride

Trådstartare
Man kan ju köpa massa och stöpa ljus men kan man använda om det som blir kvar av ljus man har använt?
Blir ju rätt mycket kvar av del ljus.
 
Sv: Smälta om ljus?

Ja det går jättebra! Bara att köpa veke o sen sätta igång att stöpa! Har du några fina glasburkar eller liknande kan du ju stöpa direkt i dem!
 
Sv: Smälta om ljus?

Japp! :D

Du behöver ju dock köpa veke. Och kan väl vara en fördel kanske att se till så att ljusen i samma färg och material. :)
 
Sv: Smälta om ljus?

Jag kapar den här tråden lite.. Sorry!
Har ni lite tips på hur man gör när man stöper ljus, vad för redskap behöver jag ha? Hur djup kastrull/kärl behöver jag ha för att det ska bli bra och hur håller jag värmen på stearinet när det är smält? Funkar det att köra direkt på spisen?
Vore skoj att prova närmare jul då jag tycker hemstöpta ljus blir så vackra!
 
Sv: Smälta om ljus?

Om du tröttnar på att smälta och göra nya ljus kan du (om du har sådana möjligheter förstås) använda dem när de ska göra upp en brasa i kakelugnen, kaminen eller öppna spisen! Bara att sätta några stycken nära/under vedklamparna och tända på. De är perfekta till det eftersom de brinner en längre stund.:) Själv har jag bara testat kronljus och antikljus, men det kanske funkar med rester av större ljus också.
 
Sv: Smälta om ljus?

Här smälter jag gamla ljus i en kaffepanna som jag köpt på loppis, häller över i konservburkar eller glasburkar och använder en gammal tesil så slipper jag rensa bort gamla vekar o dyl. Använder sen ljusen i utelyktorna.
 

Liknande trådar

Tjatter Vad ser ni mest framemot vad gällande hösten? Jag ser framemot krispig luft, massor av tända ljus, stalla in hästarna, tända brasor och...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
5 830
Senast: Lingon
·
Hemmet Har upptäckt att jag älskar tända ljus sen vi flyttade till huset. Inte doftljus utan vanliga ljus men gärna olika former etc. Nu vill...
Svar
8
· Visningar
978
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 929
Senast: hastflicka
·
Fritid Jag har ett helt rum fyllt av böcker. Jag inser krasst att de flesta läser jag bara en gång. Efter att dessutom ha gjort några långa...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 198
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp