Småland = södra Sveriges Norrland?

I år har det varken varit snö eller särskilt blött över vintern. Varit relativt torrt och mer som vår och höst förutom lägre temp. Helt fantastiskt.
Jag hatar snö.

Det här har varit den bästa vintern EVER... Bor i nordöstra delen av Småland, utflyttad från Sthlm för 1,5 år sen.
ÄLSKAR att bo här. Är tydligen "smålänning" i sinnet. Har 5 mil till närmsta Lidl (som jag saknar MYCKET ;) ) som "referens" till hur långt det är till en "större" stad... Men kan nog inte se "småland som norrland".. Det finns ju massor med landskap som ser ut så. Om jag tänker på dalarna så tänker jag på raka vägar med skog och skog och skog och ännu mera skog.
Så ser jag inte alls Småland. Nu rör jag mej mest mellan Kalmar-Jönköping-Linköping typ, men det lilla jag sett av södra småland är ju inte så illa som många vill få det till... Att man från E4 inte ser så mkt mer är ju just för att de valt att dra E4 dör de gjorde minst inverkan på just städer mm...

Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag såg nåt inlägg i nån hästgrupp på FB igår som väckte den här tanken till liv (jag vet att jag haft den förr). Det var en tråd som handlade om att ha häst på lösdrift. Någon skrev att hen flyttat från Västerbotten till Småland och tyckte det var toppen, lättare ha häst där, och nån annan skrev om precis motsatt flytt och tyckte det var toppen, lättare att ha häst där. De hade ungefär samma argument, och så kom nån annan och tyckte att båda ställena var hemska, typ.

Hur som helst, jag är en okunnig norrlänning/stockholmare, vilket man nu vill och jag är själv lite osäker. Men mitt intryck är att Småland är södra Sveriges Norrland. Är detta korrekt? Med det menar jag väl ungefär mycket barrskog, man kan bo på den riktiga landsbygden (inte samhällen stup i kvarten), städerna är lite mindre, gårdspriserna är hyfsat låga, det finns gott om sjöar, det kan vara långt att åka till veterinär/tränare etcetera, pendling kan vara meckig.

Jag tycker mycket om Norrland (ja! Hela Norrland! Gävle till Treriksröset! Inga frågor på det!), men som exempelvis odlare och resenär (helst utan flyg) ser jag många fördelar med att bo längre söderut också. Om man vill ha en Norrlandsvibb i södra Sverige, är det Småland man ska satsa på då?

Ge mig argument för och emot! Team Småland! Team Norrland! Eller säg bara att jag är dum och det inte går att jämföra eller att båda är dåliga, det går också bra.
Min faster som är infödd Malmöbo brukar kalla nordöstra Skåne för Skånes Norrland.... :D

Jag har bott i Småland stor del av mitt liv men har dock aldrig varit i Norrland men det som är likt är kanske all skog och yta mellan gårdarna?
Sjöarna är inte mycket att hurra för det är små äckliga skogsjöar överallt 🙈
Vissa är helt okej att bada i men majoriteten är för äckliga men duger gott är hund och hästbad.
Vad undrar du om?
Haha, jag tror vi tycker olika. Älskar skogssjöar. Vad jag undrar om ... läste du trådstarten? 😬

Öh alltså Norrland är ju bokstavligen halva Sverige och det ser inte likadant ut överallt...

Det är inte samma sak att bo i Luleå eller Umeå som att bo i Kiruna eller Arjeplog... Väldigt olika miljöer, mängd folk, osv. Berg vs inland vs kust...

Mina fördomar om Småland säger mig brist på bra större stad, massor med täta granar, och ganska kass stämning (men jag har bara åkt igenom och besökt Kalmar och Öland). Öland var fint!

Öh alltså Norrland är ju bokstavligen halva Sverige och det ser inte likadant ut överallt...

Det är inte samma sak att bo i Luleå eller Umeå som att bo i Kiruna eller Arjeplog... Väldigt olika miljöer, mängd folk, osv. Berg vs inland vs kust...

Mina fördomar om Småland säger mig brist på bra större stad, massor med täta granar, och ganska kass stämning (men jag har bara åkt igenom och besökt Kalmar och Öland). Öland var fint!
Läste du trådstarten? ;) (Jag kan tillägga att jag bor någonstans i detta stora Norrland.)

(Haha! Kass stämning i Småland 😆 Kan en smålänning bekräfta eller dementera?)

Jönköping och Växjö är bra städer, om än bara precis på topp-10 av Sveriges största. Å andra sidan är båda betydligt större än samtliga städer i Norrland :-)

I år är det lite kass stämning eftersom HV nästan ramlade ur SHL, men annars är det finfin stämning´. :)

Edit: Hoppsan, missade Umeå som sorterar sig mellan Jönköping och Växjö.

Jag har bott i Småland stor del av mitt liv men har dock aldrig varit i Norrland men det som är likt är kanske all skog och yta mellan gårdarna?
Sjöarna är inte mycket att hurra för det är små äckliga skogsjöar överallt 🙈
Vissa är helt okej att bada i men majoriteten är för äckliga men duger gott är hund och hästbad.
Vad undrar du om?
Haha det där med äckliga sjöar är precis min bild av Småland. Jag älskar små rena och vackra sjöar men alltså de finns ju inte i Småland.

Läste du trådstarten? ;) (Jag kan tillägga att jag bor någonstans i detta stora Norrland.)

Jodå jag läste den, men får så svårt att bända min hjärna runt vad som menas nåt folk söderifrån säger "Norrland". Det är ju typ samma sak som att säga "Finland" vad gäller olika städer, yta och biotoper.

Öland är trångt som tusan nuförtiden tycker jag
Som faktiskt växte upp där och som nästan får lite lätt panik när jag åker dit och ser alla hus numera :nailbiting:
Tänk om det sjunker :p
Kass stämning på vilket sätt?

Jodå jag läste den, men får så svårt att bända min hjärna runt vad som menas nåt folk söderifrån säger "Norrland". Det är ju typ samma sak som att säga "Finland" vad gäller olika städer, yta och biotoper.
Jag håller egentligen med, mitt enda försvar är väl att jag inte är söderifrån (jo, kanske från dig sett om jag inte fattat fel). Men jag tänker att det nog finns många olika variationer inom Småland också.

Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag såg nåt inlägg i nån hästgrupp på FB igår som väckte den här tanken till liv (jag vet att jag haft den förr). Det var en tråd som handlade om att ha häst på lösdrift. Någon skrev att hen flyttat från Västerbotten till Småland och tyckte det var toppen, lättare ha häst där, och nån annan skrev om precis motsatt flytt och tyckte det var toppen, lättare att ha häst där. De hade ungefär samma argument, och så kom nån annan och tyckte att båda ställena var hemska, typ.

Hur som helst, jag är en okunnig norrlänning/stockholmare, vilket man nu vill och jag är själv lite osäker. Men mitt intryck är att Småland är södra Sveriges Norrland. Är detta korrekt? Med det menar jag väl ungefär mycket barrskog, man kan bo på den riktiga landsbygden (inte samhällen stup i kvarten), städerna är lite mindre, gårdspriserna är hyfsat låga, det finns gott om sjöar, det kan vara långt att åka till veterinär/tränare etcetera, pendling kan vara meckig.

Jag tycker mycket om Norrland (ja! Hela Norrland! Gävle till Treriksröset! Inga frågor på det!), men som exempelvis odlare och resenär (helst utan flyg) ser jag många fördelar med att bo längre söderut också. Om man vill ha en Norrlandsvibb i södra Sverige, är det Småland man ska satsa på då?

Ge mig argument för och emot! Team Småland! Team Norrland! Eller säg bara att jag är dum och det inte går att jämföra eller att båda är dåliga, det går också bra.
Vill man ha norrlandsvibe i södraste sverige är nog Småland det man ska sikta på, utifrån att det finns barrskog, mycket landsbygd, går att bo mitt i ingenstans, rimliga gårdspriser, mycket sjöar. Men där tar nog liknelserna slut :).
Precis som mer norrland så är det ju stor skillnad på att bo Växjö eller Jönköping och att bo mitt i obygden vid vägs ände ((om än inte lika stora skillnader).

Jönköping och Växjö är bra städer, om än bara precis på topp-10 av Sveriges största. Å andra sidan är båda betydligt större än samtliga städer i Norrland :-)

I år är det lite kass stämning eftersom HV nästan ramlade ur SHL, men annars är det finfin stämning´. :)

Edit: Hoppsan, missade Umeå som sorterar sig mellan Jönköping och Växjö.
Hockey är cirka det absolut tråkigaste jag vet och nog faktiskt en bidragande orsak till att jag flyttade till Stockholm en gång i tiden 😬 Men det är ju helt sant att besattheten av sporten i vilken-som-nu-är-HV71-staden är ytterligare en likhet mellan Småland och flera städer här uppe.

Alltså jag kan väl tycka att det kan vara lite ”här gör vi minsann som vi alltid har gjort kom inte här med några nymoderniheter” stämning här ibland faktiskt :o
Och det kan väl gå under benämningen kass stämning kanske :confused:

Hockey är cirka det absolut tråkigaste jag vet och nog faktiskt en bidragande orsak till att jag flyttade till Stockholm en gång i tiden 😬 Men det är ju helt sant att besattheten av sporten i vilken-som-nu-är-HV71-staden är ytterligare en likhet mellan Småland och flera städer här uppe.
Jönköping
Men Växjö har ju sitt Lakers så jag vet inte om det är bättre ;)
Ingen bra koll på hockey här dock:)

Alltså jag kan väl tycka att det kan vara lite ”här gör vi minsann som vi alltid har gjort kom inte här med några nymoderniheter” stämning här ibland faktiskt :o
Och det kan väl gå under benämningen kass stämning kanske :confused:
Efter att ha bott i ett par kranskommuner till Stockholm + en by i Västerbotten vill jag ur detta begränsade perspektiv säga att den där inställningen gäller nog lite överallt 😬 (Den absolut tråkigaste/mest inskränkta FB-grannskapsgruppen jag varit med om var i min förra bostadsort inom pendeltågsnätet.)

Jodå det finns alla varianter här det gäller bara att hitta en som passar ens preferenser.
Tycker verkligen inte de som finns är jämförbara med de som finns i t.ex. Jämtland. Var runt mycket i Småland när jag var yngre och nää...

Tillägg: nu skriver jag om hur fräscha de känns när man går ner och badar, inte nån mätbar renhet men jag gissar att Smålands sjöar ligger sämre till där också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka