Smala dräktiga ston.

Alltså...vem har utsett dig till expert? Du skriver saker som du tror och tycker. Jag har läst andra svar från dig. Du pådyvlar andra det du tror men det är inte alla som håller med dig. Mitt hö är perfekt för dräktiga ston även om man måste tillsätta energi.
Bara för att du har dina ponnyer på lösdrift och inte hanterar dina föl betyder det inte att du har rätt i allt.
Jag har en veterinär som sagt att jag ska avmaska nu och helt ärligt tror jag han har mer koll än vad du har.
Min veterinär jobbar åt flera av landets elitryttare vilket du nog inte gör. Eller??
Oj vad roligt att du tycker att jag är en expert, men som jag sagt tidigare att all info jag gett dig om parasitbekämpning är grundläggande och står på Equippolabs hemsida www.maskkontroll.se. Jag tror på uppgifterna där, då de stämmer överens med uppgifter från övriga källor. Det hade varit roligt om det var jag som hade forskat fram det jag skrivit om men, tyvärr nej, det är inte jag. Om du tycker att dom verkar oseriösa så finns det andra källor och letar du nog bra finns det källor till allt. :meh:


Det är bra att du fortfarande tycker att ditt hö är perfekt och att du bara behöver tillsätta lite energi. Det du tillsätter är massor av pengar helt i onödan. Du kanske har så mycket pengar att du kan slösa obehindrat. Det är i såna fall bara synd att det gått ut över stonas hull och det kan väl inte vara någon större fara om dom har så långt kvar av dräktigheten fölen är väl pyttesmå ännu (hästar har väl födröjd/sen fosterutveckling, tror jag) Men räkna ut vad du kommer att lägga ut på ”tillskott” till det där höet så kommer du kanske inte att vara lika imponerad av din ”foderexpert”. I alla fall utifrån vad du skriver, verkar det som att du är lurad på en massa pengar, det kan väl inte vara så att den där ”experten” säljer foder. Det kanske inte är mig du ska bli irriterad på.....:angel:


Du har tydligen läst att jag har mina Islandsponnyer (oj, skriv gärna ett inlägg under Islandshäst där du kallar dom ponny) :rofl: på Paddock paradise lösdrift, jo jag är så mallig över den så det förvånar mig inte att jag har skrutit över den även här. Har helt missat att du är intresserad av lösdrift men det borde jag förstått när du har flera fölston. Min är byggd efter inspiration av Jamie Jacksons ide mer än Active stables men det är för att jag är nedlusad med mark (och inte med pengar) med tillhörande berg,bäck och kallkälla. Tyvärr är större delen av den avstängd nu då vi har haft extremt väder i vinter. Det blir nog det evinnerliga underhållett och bygandet av hagar som gör att jag så småningom inte orkar ha kvar mina hästar, billigt är det inte heller. För att återgå till ämnet så kan dina ston lägga på hullet betydligt bättre om dom står uppstallade delar av dygnet och kan spara på energin (har inte någon källa till hands även om det finns på hur mkt mer energi det går åt vid olika väder) men det har du nog redan tänkt på.

Att jag inte hanterar mina föl vet jag inte var du har fått ifrån kanske från någon tråd där hästägaren blir hanterad av ett föl/unghäst som inte får sina grundläggande behov tillfredsställda. Det finns många såna trådar här och jag tycker inte att vi ska börja prata om dom trådskaparna och deras problem här. Hur man ska hantera eller bli hanterad av sitt föl är väl en annan fråga. Du ska väl inte börja att hantera dina föl nu, det kan till och med jag starkt avråda från fast jag har begränsade kunskaper och erfarenheter just om föl.

Du verkar gilla experter och ”experter” och det är väl bra det gör jag med,( i alla fall den första sorten) det är bara det att vi verkar, utåt sett i alla fall ha olika syn på vilka som är värda att lyssna på. Jag lyssnar på vad jag är övertygad om ”säkra källor” vad gäller parasit bekämpning, Equippo Lab, min parasit uppdaterade vetrinär och andra tex Madicken.

Precis som du skriver så har jag ingen aning om vem din vetrinär är eller hur kunnig hen är inom alla områden, jag har bara läst din tråd och skapat mig en uppfattning genom den. Men du kanske inte alls ha gett rätt bild av hen, det kan mycket väl vara så att hen blir uppdaterad om hästars parasiter av andra än ”landets toppryttare” vad vet jag. Det verkar på din beskrivning mer som att hen håller på med avmaskning mer än att bekämpa parasiter.
 
Nu måste jag få lägga mig i lite. Varför göra allt man kan för att köra över en person likt ångvältar. Så onödigt! Man behöver inte vara taskig bara för att man klargör saker och ting. Nu litade Narcissa på de så kallade foderexperterna och veterinären och förstod därmed inte varför hästarna gick ner i hull. Min uppfattning när det gäller uppdateringen och referenser (elitryttare) för veterinärer är helt i linje med många andra här, att äldst är inte alltid visast. Hur som helst har du, Narcissa, fått svar från kunniga Madick när det gäller parasiter och även förstått att det krävs en del extrakräm i fodertillskottet, så kör på med mer käk och kolla rutinerna om avmaskning med stuteriet tycker jag.
Jag har inte uppfattat att någon har kört över TS i den här tråden, däremot så skriver hon att hon blev irriterad på mig och uppfattade mig som en besserwisser. Vilket inte är konstigt, hon uppfattar att jag utger mig för att kunna allt, när jag i själva verket bara återger fakta i ämnet.

Det är ofta TS blir irriterade på svar på sina frågor och går i försvarsställning och i bästa fall så har det blivit så i den här tråden. I sämsta fall så är TS en djurägare som inte vill lära sig nåt nytt, och få nya infallsvinklar och tankar på det aktuella problemet som hon har upplevt att hon har haft (eller i det här fallet hennes hästar haft).

Jag håller verkligen med dig om att äldst inte alltid är visast, ålder är inget mått på att man lärt sig något i livet. Jag tror inte heller att jag nödvändigtvis har mer kunskap om tex hästar än någon som har haft häst betydligt kortare tid än mig.

Själv har jag oerhört stora krav på all min djurhållning och ser alltid till djurens bästa. Det är inte alltid bekvämt, deras behov skiljer sig ofta åt från mina, jag är påläst, har fått en massa kunskap av vänner, bekanta och andra som generöst delar med sig bl.a. här på buke. Nu har även Narcissa fått en massa goda råd här av många olika så hon kanske lär sig någon nytt.

Narcissa känner sig påhoppad och blir direkt otrevlig i den här tråden, kanske för att hon inser att hennes kunskaper och hästvård har brister. Det finns det ingen anledning till, man lär så länge man lever och blir aldrig fullärd, vilket är tur tycker jag. :)
 
Senast ändrad:
@Narcissa Tänker inte ge mig in på att kommentera resten i tråden utan mitt råd blir:

Jag skulle byta ut kornet mot kvalitativ havre, och börja ge båda stona olja. Havre istället för korn då hästar lättare tillgodoser sig energin i havren, samt att de flesta hästar uppskattar smaken och olja då fett blir ett rent energitillskott.
 
Jag har inte uppfattat att någon har kört över TS i den här tråden, däremot så skriver hon att hon blev irriterad på mig och uppfattade mig som en besserwisser. Vilket inte är konstigt, hon uppfattar att jag utger mig för att kunna allt, när jag i själva verket bara återger fakta i ämnet.

Det är ofta TS blir irriterade på svar på sina frågor och går i försvarsställning och i bästa fall så har det blivit så i den här tråden. I sämsta fall så är TS en djurägare som inte vill lära sig nåt nytt, och få nya infallsvinklar och tankar på det aktuella problemet som hon har upplevt att hon har haft (eller i det här fallet hennes hästar haft).

Jag håller verkligen med dig om att äldst inte alltid är visast, ålder är inget mått på att man lärt sig något i livet. Jag tror inte heller att jag nödvändigtvis har mer kunskap om tex hästar än någon som har haft häst betydligt kortare tid än mig.

Själv har jag oerhört stora krav på all min djurhållning och ser alltid till djurens bästa. Det är inte alltid bekvämt, deras behov skiljer sig ofta åt från mina, jag är påläst, har fått en massa kunskap av vänner, bekanta och andra som generöst delar med sig bl.a. här på buke. Nu har även Narcissa fått en massa goda råd här av många olika så hon kanske lär sig någon nytt.

Narcissa känner sig påhoppad och blir direkt otrevlig i den här tråden, kanske för att hon inser att hennes kunskaper och hästvård har brister. Det finns det ingen anledning till, man lär så länge man lever och blir aldrig fullärd, vilket är tur tycker jag. :)
Ja, jag är personligen inte så värst känslig, men jag tycker gott att man kan tänka över hur bufflig man behöver vara för att nå fram till folk även om det är ett diskussionsforum ibland. Det räcker ju liksom att framföra information och kunskap utan att vrida om kniven så fort man har chansen. Bara en OT åsikt...
 
Det är ofta TS blir irriterade på svar på sina frågor och går i försvarsställning och i bästa fall så har det blivit så i den här tråden. I sämsta fall så är TS en djurägare som inte vill lära sig nåt nytt, och få nya infallsvinklar och tankar på det aktuella problemet som hon har upplevt att hon har haft (eller i det här fallet hennes hästar haft). [/QUOTE


Om du nu upplever detta, varför svarar du i hennes trådar och tjafsar i onödan?




Till ts, jag hade som flera andra skrivit testat olja och ökat kraftfodret, kanske blanda lusernpellets och hackad lusern? (kan inte i huvudet hur mkt man kan ge dräktiga ston men kanske kan vara värt att testa att köra på för fullt om du vill få upp dem i vikt)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 647
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp