Smala dräktiga ston.

Men det är ju hemskt att få ett medel utskrivet om sen inte fungerar. Då blir ju ens beten inte parasitfria. Vet man att et inte fungerar så borde det gå att anmäla någonstans...
Ja du, jag håller med, men vart vänder man sig? De veterinärer som gått ut senaste åren får iaf höra om resistensen/uteblivna effekten men de äldre veterinärerna vet inte om de inte aktivt letar efter informationen.

Jag kan upplysa om att jag är hysteriskt upprörd över idioter i England som envisas med att hetsa hästägarna att avmaska med moxidektin på vintern mot inkapslade larver som är sååå farligt (extremt få får spontant massuppvak), dessutom tar det inte alla stadier av de inkapslade vilket gjort att istället för 12 veckors ERP (egg reapperance period) är det bara 8 nu... helt sjukt! Det är alltså "kunniga" som påstår detta, eller ja, de påstår sig vara kunniga och gör prover.
 
Ja du, jag håller med, men vart vänder man sig? De veterinärer som gått ut senaste åren får iaf höra om resistensen/uteblivna effekten men de äldre veterinärerna vet inte om de inte aktivt letar efter informationen.

Jag kan upplysa om att jag är hysteriskt upprörd över idioter i England som envisas med att hetsa hästägarna att avmaska med moxidektin på vintern mot inkapslade larver som är sååå farligt (extremt få får spontant massuppvak), dessutom tar det inte alla stadier av de inkapslade vilket gjort att istället för 12 veckors ERP (egg reapperance period) är det bara 8 nu... helt sjukt! Det är alltså "kunniga" som påstår detta, eller ja, de påstår sig vara kunniga och gör prover.

Man blir mörkrädd! Jag är extremt restriktiv med avmaskning så det är skrämmande att läsa!
 
Ja det känns som att det är fodret. Men jag får inte i dem mer hö så ger mer kraftfoder.

Analysen:

1972364_10154879480785512_3404749799417410869_n.jpg
Nu tänker jag svära i kyrkan ;)

Du har ganska lågt energiinnehåll i ditt hösilage. Det är ett sånt hösilage jag hade ÄLSKAT :love: till mina tjockisar!!
Minska på hösilagegivan och ge mer "i krubban", mer av foderslag som har högre energiinnehåll/kg.
ger du 10kg av detta så blir det 67 MJ. Det är inte ovanligt med grovfoder som har 8-10 MJ/kg vilket med 10 kg skulle ge 80-100 MJ. Det är ganska stor skillnad...
Dina hästar får tugga alldeles för mycket nu för att få i sig den energi de behöver, det är inte konstigt att de är tunna. Ge lusern - valfritt om du ska ge hackat och/eller pellets, det viktiga är att båda är grovfoder. Pellets ger dock mer näring på mindre tuggtid, vilket kanske är det vi behöver diskutera i det här fallet.
Och fyll sen på med valfritt kraftfoder, varför inte ett högenergifoder som t.ex Vitafor Derby.
 
Tack för tipset! Andra har sagt att inget behöver tillsättas men jag tror det också. Ska köpa foder imorgon så vad ska jag kolla på? De får lusernpellets nu också och har fått länge. Är högenergi bra för vikten? De blir inte vilda?
 
Tack för tipset! Andra har sagt att inget behöver tillsättas men jag tror det också. Ska köpa foder imorgon så vad ska jag kolla på? De får lusernpellets nu också och har fått länge. Är högenergi bra för vikten? De blir inte vilda?
Öka mängden lusernpellets - ge ett kg lusern extra istället för 1 kg hösilage, det kommer ge typ 3 MJ mer per ätet kilo.
Energi från foder är inte likställt med turbomotor, utan det är oftare så att det lägger sig på hullet.
Om du själv äter godis och chips, får du turbomotor då eller är det mer troligt att det sätter sig på rumpan? ;)
 
Kan ni som kan sånt här kolla fibergi power perfect? Jag tycker det verkar bra.

Jag hade skippat fibergi och lagt pengarna på olja istället. Protein får de tillräckligt utav både av ditt vanliga grovfoder och av lucern så jag hade satsat på olja för att få upp energin så att de lägger på sig. Vänj in oljan väldigt försiktigt och ge max 150 gram olja/100 kilo häst och dag fördelat på minst 2 fodringstillfällen. Observera att det är viktigt att dela upp oljan för annars kan inte hästen tillgodogöra sig oljan. Det bästa är att ge linfröolja eftersom den oljan har den bästa kvoten mellan omega 3 och 6. Jag hade också gett fritillgång på lucern och även av betfiber. Både lucern och betfiber räknas som grovfoder och är skonsammare mot hästens mage än vad kraftfoder är. Risken för att de ska reagera negativt och bli hispiga är också mindre om de får sin energi och protein ifrån grovfoder istället för av kraftfoder.
 
Tack för alla tips!
Jag tänker nu prova med linfröolja, stora hinkar med lusern så de kan ha fri tillgång i boxen och faktiskt även fibergi blandat med betfor. Hoppas det får upp damerna i vikt.
Stona ska flytta till stuteri om tre veckor för att föla där. Borde jag inte avmaska innan de flyttar dit? Vill ju inte smitta deras hästar med maskar. Det har inte varit minusgrader här på jag vet inte så kanske har maskäcklena vaknat ur sin dvala?

@Madick kanske vet?
 
Risken är större att de plockar upp ny smitta från stuteriet. Gör ett prov innan de ska flytta, det normala är att hästarna inte behöver avmaskas. Hör med stuteriet vad de har för rutiner.
 
Risken är större att de plockar upp ny smitta från stuteriet. Gör ett prov innan de ska flytta, det normala är att hästarna inte behöver avmaskas. Hör med stuteriet vad de har för rutiner.
 
Det är förvirrande att läsa vad du skriver, det är så uppenbart att du inte har förstått hur man ska hantera och hålla nere parasittrycket hos hästar. Det är synd eftersom du väntar föl och då blir det viktigt.

I tråd 1 skriver du att ”De äter mycket hö och det är hö som är super för dräktiga ston. ” När det i själva verket är ett hö som passar för tjocka hästar.

I tråd 11 skriver du ”Jag har en veterinär som har koll på det men speciellt är det blodmask. Jag avmaskar liksom inte på känn....
meh.png

Skadligt på hästen att avmaska är det ju knappast men man vill ju inte ha resistenta parasiter... ”

Du får veta att man inte avmaskar för blodmask på vintern för att man kan i olyckliga fall väcka upp parasiter som är i dvala, vilket i allra högsta grad är skadligt för hästen.

”Det står ju på FASS att man kan använda Equimax på dräktiga ston året runt. Verkar ju märkligt att de skulle ha fel...”

Jo du kan använda det året runt, och det bör inte väcka upp några larver av lilla blodmasken eftersom du väl har koll på att de inte har såna mängder att den risken finns. Det kontrollerade du väl och åtgärdade i höstas, eller?

”Nä, betestillväxt sker inte men vi har heller inga minusgrader. Tydligen är det i minusgrader maskarna går i ide. ” Jo, men det är väl sällsynt att det blir minusgrader i hästens mage och det är den dvalan som man kan väcka upp dom ur genom att avmaska i Februari. Dvalan som eventuella parasiter har på betet är ointressant i det fallet.

”Men det är ju hemskt att få ett medel utskrivet om sen inte fungerar. Då blir ju ens beten inte parasitfria. Vet man att et inte fungerar så borde det gå att anmäla någonstans... ”

Jo håller med om att det är hemskt. Jag har själv stått med djur som hade misstänkta resistenta parasiter, då kan man hålla sig för skratt. Du avmaskar väl inte nu, för att få parasitfria beten, hästarna går väl i vinterhage. Om inte djurägare lär sig att kontrollera parasittrycket på andra sätt än att avmaska på chans så har vi snart inte några fungerande maskmedel, vad gör vi då????? Det är därför jag frågade dig vad ska du avmaska mot och varför.

Krav på recept på maskmedel till alla livsmedelsproducerande djur kom till för att djurägaren ska föra en dialog med sin veterinär och lära sig andra sätt att kontrollera parasiterna än som tidigare, genom slentrianmässig avmaskning. Tro inte en sekund att dessa regler kom till för att dina hästar ska leva i välmåga, utan dom kom till för att trygga våra livsmedel i framtiden. Har man kontakt med en kunnig veterinär så vet dom vilka medel vilka maskar håller på att bli resistenta mot och skriver ut därefter. Så jo det anmäls och kunskapen finns hos intresserade veterinärer.


”Man blir mörkrädd! Jag är extremt restriktiv med avmaskning så det är skrämmande att läsa! ”Jo mörkrädd blir man, det är därför jag försöker sprida lite kunskap för du verkar inte vara speciellt insatt eller restriktiv med avmaskning. Jag är en sann egoist, jag vill äta kött i framtiden, är tyvärr inte vegetarian och så vill jag ha maskmedel som fungerar när jag måste avmaska mina djur.

”Stona ska flytta till stuteri om tre veckor för att föla där. Borde jag inte avmaska innan de flyttar dit? Vill ju inte smitta deras hästar med maskar. Det har inte varit minusgrader här på jag vet inte så kanske har maskäcklena vaknat ur sin dvala?

@Madickkanske vet? ”


Ja, SUCK, :banghead:som jag frågat tidigare vad ska du avmaska mot och varför? För att förhindra resistans hos maskarna så är grunden att man INTE ska avmaska slentrianmässigt som du fortfarande skriver om att göra. Om du berättar för madick vad de senaste träckproverna visar och hur du håller hästarna i övrigt så kan hon säkert hjälpa dig på ett jättebra sätt. Ska dina ston stå på bete i Mars, detta avlånga land vi har full vinter massor av snö då. :) Kallt rent och torrt.


Dina hästar kan ju föra annan smitta med sig till stuteriet som är svårare att ha koll på än parasiter, kanske du bör ge penicillin också, hör med din vetrinär, hen kanske kan skriva ut något som ”tar mycket.”Nej gör inte det, jag var lite sarkastisk där för att visa dig hur tokigt du resonerar. (skulle inte förvåna om din vet skriver ut)

Du ska ta träckprover på alla dina hästar på våren före betessläpp och på hösten innan du släpper in i vinterhage och avmaska efter behovet som visas på proverna, med ett medel som tar just den parasiten inte något som "tar allt". Många vuxna i övrigt friska hästar behöver ”aldrig” avmaskas. Har haft flera såna själv. Så småningom så ser du vilka som behöver avmaskas och behöver inte ta prov två gånger per år om förutsättningarna är samma som tidigare.

Unga djur, sjuka och gamla har sämre motståndskraft vilket gör att har man begränsat med parasitfritt bete så släpper man såna djur där i början av sommaren. Dessa djur tar man andra prover på då dom kan ha andra sorters parasiter då dom inte har hunnit utveckla eller har motståndskraft.

För att hålla nere parasiterna är det också viktigt med beteshygien och hålla markerna fria från parasiter. Det är på betet de allra flesta (nästan alla) parasiter smittar. Parasiter från förra året eller från hästkompisar som inte är avmaskade eller har uppnått resistans mot parasiter smittar ner betet som i sin tur sprider vidare. Ett bete räknas som ”parasitfritt” för ett visst djurslag om inte det djuret gått där på två vintrar och en sommar.

Att hålla vuxna djur ”parastifria” är ingen konst, det är betydligt svårare med föl och unghästar så det kan vara en bra ide för dig att läsa på lite eftersom du snart har två föl. Läs även på om utfodring, Christina Planck Hästens utfodring brukar rekommenderas.

Vissa veterinärer rekommendera avmaskning av stoet efter fölning, när? för att förhindra någon mask, vilken? För att stoet inte ska smitta fölet... Det vet säkert madick, eller den kunniga veterinär som du rådfrågar i framtiden. Har aldrig haft ston eller föl så har aldrig behövt lära mig det.

Madick kan säkert tipsa om var/hur du kan lära dig mera, annars så kommer du att lära dig med tiden från din nya besättningsveterinär. Lycka till med de nya fölen. :)
 
Senast ändrad:
Alltså...vem har utsett dig till expert? Du skriver saker som du tror och tycker. Jag har läst andra svar från dig. Du pådyvlar andra det du tror men det är inte alla som håller med dig. Mitt hö är perfekt för dräktiga ston även om man måste tillsätta energi.
Bara för att du har dina ponnyer på lösdrift och inte hanterar dina föl betyder det inte att du har rätt i allt.
Jag har en veterinär som sagt att jag ska avmaska nu och helt ärligt tror jag han har mer koll än vad du har.
Min veterinär jobbar åt flera av landets elitryttare vilket du nog inte gör. Eller??
 
Alltså...vem har utsett dig till expert? Du skriver saker som du tror och tycker. Jag har läst andra svar från dig. Du pådyvlar andra det du tror men det är inte alla som håller med dig. Mitt hö är perfekt för dräktiga ston även om man måste tillsätta energi.
Bara för att du har dina ponnyer på lösdrift och inte hanterar dina föl betyder det inte att du har rätt i allt.
Jag har en veterinär som sagt att jag ska avmaska nu och helt ärligt tror jag han har mer koll än vad du har.
Min veterinär jobbar åt flera av landets elitryttare vilket du nog inte gör. Eller??
Vad gäller referens på kunnighet att man är veterinär åt elitryttare är det tyvärr ingen garanti för att det blir rätt eller ens vettigt inom allt i veterinärmedicin.
 
Alltså...vem har utsett dig till expert? Du skriver saker som du tror och tycker. Jag har läst andra svar från dig. Du pådyvlar andra det du tror men det är inte alla som håller med dig. Mitt hö är perfekt för dräktiga ston även om man måste tillsätta energi.
Bara för att du har dina ponnyer på lösdrift och inte hanterar dina föl betyder det inte att du har rätt i allt.
Jag har en veterinär som sagt att jag ska avmaska nu och helt ärligt tror jag han har mer koll än vad du har.
Min veterinär jobbar åt flera av landets elitryttare vilket du nog inte gör. Eller??

Fast vad är det som gör ditt foder till perfekt för dräktiga ston? Har man ett foder som är perfekt till dräktiga ston bör man ju inte behöva tillsätta något och framförallt inte stå med smala ston?

Sen är det sällan man hittar ett perfekt foder och då får man nöja sig med vad man får tag i och tillsätta efter behov men att då kalla fodret perfekt blir ju väldigt märkligt?

Jag har två svårfödda, kräsna ston utanför fönstret som ändå är tjockare än nånsin, utan några tillskott. Den ena med bara 1 månad kvar till BF. Det kallar jag ett perfekt foder.
 
Enligt foderexperter är det super men visst måste jag tillsätta och det är ju gjort men de är ändå smala vilket de inte borde vara då de egentligen får tillräckligt med foder.
 
Vad gäller referens på kunnighet att man är veterinär åt elitryttare är det tyvärr ingen garanti för att det blir rätt eller ens vettigt inom allt i veterinärmedicin.
Nä visst är det så men jag blir irriterad på muninna som svarar så tyket och jag tror min veterinär vet mer om mina hästar än vad hon gör.
 
Enligt foderexperter är det super men visst måste jag tillsätta och det är ju gjort men de är ändå smala vilket de inte borde vara då de egentligen får tillräckligt med foder.
Då undrar jag vilka dessa foderexperter är?
Det är bra till avelsston för att det är högt i protein, vilket inte är någon självklarhet. Men det är för lågt i energi för allt utom väldigt lättfödda hästar. Så "super" är det definitivt inte.

Sen ska du komma ihåg en sak. Det du behöver ge extra just nu, för att de är dräktiga, är ca 15-20% mer energi än underhållsbehovet och lite mer protein, vilket inte är något problem för dig om du täcker energibehovet.
Men, när de sen ger di, då kommer energibehovet vara dubbelt så stort som underhållsbehovet och proteinbehovet tredubblas... Det är därför du redan nu behöver fodra på dem ordentligt, för det blir nog väldigt svårt att få i stona vad de behöver när de sen ger di, om du redan nu har problem att få i dem tillräckligt. Och ett lågenergihö gör det ännu svårare!
 
Nu måste jag få lägga mig i lite. Varför göra allt man kan för att köra över en person likt ångvältar. Så onödigt! Man behöver inte vara taskig bara för att man klargör saker och ting. Nu litade Narcissa på de så kallade foderexperterna och veterinären och förstod därmed inte varför hästarna gick ner i hull. Min uppfattning när det gäller uppdateringen och referenser (elitryttare) för veterinärer är helt i linje med många andra här, att äldst är inte alltid visast. Hur som helst har du, Narcissa, fått svar från kunniga Madick när det gäller parasiter och även förstått att det krävs en del extrakräm i fodertillskottet, så kör på med mer käk och kolla rutinerna om avmaskning med stuteriet tycker jag.
 
Nu måste jag få lägga mig i lite. Varför göra allt man kan för att köra över en person likt ångvältar. Så onödigt! Man behöver inte vara taskig bara för att man klargör saker och ting. Nu litade Narcissa på de så kallade foderexperterna och veterinären och förstod därmed inte varför hästarna gick ner i hull. Min uppfattning när det gäller uppdateringen och referenser (elitryttare) för veterinärer är helt i linje med många andra här, att äldst är inte alltid visast. Hur som helst har du, Narcissa, fått svar från kunniga Madick när det gäller parasiter och även förstått att det krävs en del extrakräm i fodertillskottet, så kör på med mer käk och kolla rutinerna om avmaskning med stuteriet tycker jag.

Japp, nu proppas det mat i hästarna. :)
Jag är ingen avmasknings- eller foderexpert utan har folk som kan sådant runt mig. Jag har alltid fokuserat på tävlandet.
Tycker det är tråkigt att få värsta föreläsningarna om saker jag redan vet och dessutom i grym besserwisserattityd....
 
Japp, nu proppas det mat i hästarna. :)
Jag är ingen avmasknings- eller foderexpert utan har folk som kan sådant runt mig. Jag har alltid fokuserat på tävlandet.
Tycker det är tråkigt att få värsta föreläsningarna om saker jag redan vet och dessutom i grym besserwisserattityd....
Saken är den att man alltid måste dubbelkolla saker även om de man frågar i sin omgivning normalt brukar vara duktiga. Ingen kan allt och ofta hänger man kvar i behandlingar som "alltid funkat förr". Jag tror nog att alla veterinärer t ex. har någon standardbehandling som de alltid testar först. När det gäller foder så är det vanligaste problemet för mycket energi och för lite protein = hästar i överhull. Det problemet har inte du med ditt grovfoder som i normalfallet skulle vara ett utmärkt foder för normalfödda/ lättfödda ickedräktiga hästar. nu missade nog den som hjälpte dig med foderstaterna att dina hästar var åt det svårfödda hållet och därför behöver mer energi än normalhästen. Visst ska man ta hjälp av de som brukar kunna, men det är en bra idé att luska runt lite på egen hand också. www.hastsverige.se är en bra sida för sånt. Lycka till nu med pållarna!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 647
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp