Smala dräktiga ston.

Narcissa

Trådstartare
Jag börjar bli orolig. Jag har två ston som ska föla om 2-3 månader och de är för smala! Jag förstår inte varför, kanske kan ni ge något tips om ett foder som är bra?
De äter mycket hö och det är hö som är super för dräktiga ston. Jag får liksom inte i dem mer hö. De äter 2 kg D&H mare and youngsters om dagen plus en spann med gröt gjord av lusern, betfor och korn. De går inte upp i vikt. Det är hästar som i grunden är svårfödda och som har tävlat innan i sina dar.

Vad mer kan jag göra?
 
Mer luzernpellets och olja?
Sen har förstås högdräktiga ston svårt att äta jättemycket, fölet tar plats och de blir snabbare mätta. Uppblött luzernpellets kan man ge mycket av och det är lättätet. Men det kanske är det du redan ger...?
 
Vad ska jag ge dem för mer foder tycker ni?
Mer av sånt som ger mycket näring på lite tuggtid, dvs inte mer hö utan mer av sånt som finns i krubban. Vilken sort du väljer är en smaksak. Det viktiga är att det blir ett större näringsintag totalt sett.
 
Jag ger uppblött lusern. Det är väl bara att ösa på med mer kraftfoder. Den första ska ha om 8 veckor så det är hög tid att de lägger på sig.

De ska även avmaskas på onsdag. Men ingen av de andra hästarna är smala och det borde ju ju vara om det är mask tycker man.
 
Jag ger uppblött lusern. Det är väl bara att ösa på med mer kraftfoder. Den första ska ha om 8 veckor så det är hög tid att de lägger på sig.

De ska även avmaskas på onsdag. Men ingen av de andra hästarna är smala och det borde ju ju vara om det är mask tycker man.

Har du tagit träckprov?

Mer lusern och blanda i olja för att få upp energivärdet skulle jag tipsa om.
 
Jag ger uppblött lusern. Det är väl bara att ösa på med mer kraftfoder. Den första ska ha om 8 veckor så det är hög tid att de lägger på sig.

De ska även avmaskas på onsdag. Men ingen av de andra hästarna är smala och det borde ju ju vara om det är mask tycker man.
Varför ska du avmaska och mot vad? Man kan uppfatta det du skriver som att du inte vet vad dina hästar har för parasiter. Det kan vara direkt skadligt att avmaska en häst på chans speciellt den här årstiden.
 
Varför ska du avmaska och mot vad? Man kan uppfatta det du skriver som att du inte vet vad dina hästar har för parasiter. Det kan vara direkt skadligt att avmaska en häst på chans speciellt den här årstiden.

Jag har en veterinär som har koll på det men speciellt är det blodmask. Jag avmaskar liksom inte på känn.... :meh:

Skadligt på hästen att avmaska är det ju knappast men man vill ju inte ha resistenta parasiter...
 
Är det första fölen på dessa ston?? I stallet där jag jobbade hade vi ett sto som va jätte smal när hon var dräktig och hon blev bara ett benrangel när hon gav di, men det va för hon gav allt "sitt" till fölet. Vet kollade med jämna mellanrum och hästen mådde toppen, bra värden, bra humör, supermamma, fantastisk kondition det var bara att hon gav sina föl allt som hon borde ta upp! Så fort fölen var avvanda så gick hon upp sin vikt på bara ett par månader. Och detta hände vid varje föl (hon fick fyra) innan hon gick bort.
 
Jag har en veterinär som har koll på det men speciellt är det blodmask. Jag avmaskar liksom inte på känn.... :meh:

Skadligt på hästen att avmaska är det ju knappast men man vill ju inte ha resistenta parasiter...
Hur kan din veterinär ha koll på dina hästars parasiter? Har hen tagit träckprov på dom eller har hen övernaturliga krafter ? Den lilla blodmasken ska man inte avmaska på vintern för att den går i vintervila och kan aktiveras genom avmaskning och orsaka ett livshotande tillstånd, för hästen alltså, inte bara för parasiterna. Det är därför man tar träckprov på hösten så man kan avmaska om det behövs innan maskarna går i vila, alltså när hästen ska flyttas från sommarhagen, det är inte bara för att hålla vinterhagarna parasitfria. (för Februari räknas väl som vinter i hela landet, eller?) Har du avmaskat efter behov i höstas så bör blodmaskarna hålla sig på en bra nivå eftersom dom inte smittar utanför betet.

Du har alltså en veterinär som inte verkar ha koll alls, om hen rekommenderar avmaskning av lilla blodmasken på vintern. Stora Blodmasken avmaskar man året runt men eftersom det oftast är samma preparat som till lilla Blodmasken så krävs det försiktighet även där. Och jo jag tycker fortfarande att det verkar som att du avmaskar på känn och ännu tråkigare blir det om du gör det på inrådan av en okunnig veterinär (inte för att det spelar någon roll för dina hästar).

Och jo avmaskningsmedel är skadligt även för djuren det används på speciellt om dom är nedsatta på något annat sätt, det är trots allt ett gift. Jag skulle inte avmaska något djur om det inte behövs och speciellt inte tunna, dräktiga ston. Jag är extra rädd för att använda ivermectin preparat eftersom jag har en kelpie som stallhund.
 
Ärligt talat @Muninna ....jag vill gärna veta dina källor. Min veterinär är oerhört kompetent och varit verksam i många år. Denna veterinär har koll på mina hästar, får testresultat mm. Det verkar som du inte har haft häst speciellt länge och definitivt inte innan när man inte behövde veterinär för att köpa maskmedel...
 
Har du täcke på dem? Om inte, så kan ett bra täcke ju hjälpa dem att inte göra av med onödig energi till att hålla värmen, i alla fall om de är kortpälsade.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 647
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp