smal och smäcker unghund på ca 6 mån.

Bacardirazz

Trådstartare
Har era valpar utvecklats mycket från 6mån och uppåt?
Tycker min unghund är så smäcker, han är precis lagom i hullet dvs varken smal eller tjock.
Han är jättesmal över bogen och liknar en riktigt taning prärievarg...

Tror ni att han alltid kommer se ut så eller brukar dom bli maffigare och grövre?

Sv: smal och smäcker unghund på ca 6 mån.

De brukar grova på sig när de blir äldre och bygger mer muskler.
Vår labbe hade ett tag långa bakben och hög rumpa, nu har han jämnat till sig (är 1,5 år nu).
En del växer jämt, andra ojämt.

Min kelpie var jättespinkig fram till han fyllde två, sedan grovade han till sig massor :)

Om du vill kan du kika på hur min hund ändrats:
10.jpg

5 år.
75962_1364850710.jpg

Så ja, "lite" skillnad ;) Unghundar är just unghundar, att jämföra med tonåringar hos oss människor ungefär. Nu vet jag inte vad du har för ras, men iaf salukis (som mina hundar är) är inte helt klara i kroppen förrän de är ca 3 år även om de är klara på höjden när de är 1 år.

Hlöet handlar väl inte riktigt lika mycket om ålder som med t.ex utfodring? Min hund var fin i hullet när han var unghund och han är fortfarande lagom i hullet nu när han är fem. Däremot har han mycket mer muskler och har breddat sig, vilket känns naturligt eftersom han ju trots allt har växt. Men bara för att hunden blir äldre behöver den ju inte bli fetare :)

Jag tror man måste vara salukimänniska för att se den enorma skillnaden ;). Jag ser att pälsen är annorlunda typ.

Well, front, underlinje, rygglinje, bakben.... allt är olika ;) Sedan ser man inte hakan på bild 2, men även den har blivit bättre eftersom hela huvudet blivit lite kraftigare.

Jo jag förstår ju att det ÄR skillnad på de båda bilderna, eftersom du skriver "lite" skillnad som att den skulle vara enorm. Men jag ser med andra ögon och tycker hon ser väldigt färdig ut redan vid 6 månader. Förutom pälsen då :). Jag är van vid lite större och kraftigare hundar och tycker inte det blev så jättestor skillnad på min heller ;). Visst skallen och bogen har fått lite konturer, men jämfört med hur t ex rottis och schäfer ändrar sig så är det ganska lite.

261893_10150313143847150_7330210_n.jpg

902336_10151625465747150_1617820462_o.jpg

På mina små heeler händer det massor efter dom blivit 6 månader. Vid den åldern är dom oftast långa och taniga, medan dom vid 1,5 år istället får mycket mer massa och grövre bröstkorg:) Vissa tar ännu längre tid på sig att bli helt färdiga och det trots att det är en liten hundras.

När de är sex månader så är de ju fortfarande barn och helt outvecklade.

Men för att svara på frågan: Ja, de flesta ändrar sig oerhört mycket och vissa raser/hundtyper tar tid på sig att utvecklas. Min treåring (whippet) blev inte färdig i kroppen förrän nyligen - hennes front utvecklades märkbart i somras - och det var samma sak med hennes mamma som inte var färdig förrän efter tre års ålder. Min yngsta whippet som är 1 år och 8 månader hade sitt första löp i våras och innan det hade hon en vansinnigt tanig bakdel. På bara en månad sade det *tjoff* och hon gick upp 1,5 kg i massa (inte fett och muskler). Nu väntar jag bara på att den taniga fronten ska börja växa. Har jag tur så blir det lite mer underkäke och lite djupare bröstkorg på henne när hon är färdig. :)

Fast skillnaden är enorm. Förutom "vuxenhuvudet" så är det ett helt annat djup i bröstkorgen och vid åtta månaders ålder så har hon knappt antydan till något som helst förbröst.

Men det är nog som du säger avhängigt av vad man är van att titta på. Jag skulle med all säkerhet kunna se att det är skillnad mellan en 8 månaders schäfer och en fullvuxen dito, men inte notera den enorma skillnaden som det säkert är - sannolikt för att jag inte alls vet vad jag ska titta efter. :)

Liknande trådar

L
Övr. Hund Har en australian shepherd kille på 10 mån, o för tillfället har jag börjat undra om vi har tagit oss vatten över huvudet eller om jag...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: Generalen
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 425
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka