vilse

Trådstartare
Hur får man lättast upp en katt i vikt?

Har förra veckan fått hem två kattungar (olika kullar) där den ena är väldigt smal.

Hon får nu fri tillgång till torrfoder, men då hon är lite dålig på att äta så skulle jag vilja lägga till något, men vet inte vad.

Hon skall avmaskas på måndag, så kanske räcker det. Men vad kan man lägga till annars?
Jag vill helst inte börja ge blötmat då jag är rädd för att hon kommer vägra torrfodert sedan. Men finns det några vitaminer/mineraler man kan köpa till som kan hjälpa?
Mamma föreslog att jag ge henne lite grädde, men hur är det egentligen med katter och lactos? Är det en kombination som skall undvikas?

Till saken hör även att hon inte är riktigt stabil i magen efter flytten ännu. Så ev tillskott får inte vara för starkt för magen.

Några tips?

Sv: Smal katt

Jag har 1 kg "festi" kvar som de kommer få äta upp. Därefter kommer det bytas ut till något bättre foder.
(jag håller på att försöka ta reda på vad ett kattfoder skall innehålla just nu, tips på sidor mottages!)

Den katten vi hade innan började vi ge blötmat, vilket i slutenda resulterade i att hon inte åt något annat än blötmat, och endast vissa sorter....
Och då blötmat mest innehåller vatten ser jag ingen anledning till att börja ge det.

Jag skulle bli överlycklig om mina katter ville äta bara blötmat. Vatten ingår till stor del i kattens naturliga föda och katter är inte heller jättebäst på att dricka ordentligt så blötmat är outstanding. Blötmat innehåller inte heller massvis med suspekta tillsatser.

Köp kattmjölksersättning och ge dem, där finns massor med fett samt protein som kommer att göra att de kommer sig i hull.
Mina hemlösingar drack välling i säkert ett halvår.

Vattendrickandet är inga problem här. Fyller på vatten 2 gånger dagen, vilket är mer än jag är van vid :)

Jag har 1 kg "festi" kvar som de kommer få äta upp. Därefter kommer det bytas ut till något bättre foder.
(jag håller på att försöka ta reda på vad ett kattfoder skall innehålla just nu, tips på sidor mottages!)

Då tycker jag att du ska se till att köpa mat speciellt anpassad för kattungar då det innehåller den näring de behöver. Kattungar behöver mer näring ärn vuxna katter.

Om du köper ett foder för kattungar i djuraffären så innehåller de flesta foder allt dina katter behöver.

Jag skulle rekommendera att ge henne Sensible 33 från Royal Canin, det är bra mot kassa magar samt innehåller tillräckligt mycket fett för att en kattunge ska klara sig på det. Släng det andra fodret om hon inte mår bra av det. Du kan även ge henne rått fläskkött, äggula eller creme fraish, det är fett och bra för att dom ska lägga på sig. Är hon väldigt dålig i magen så ge henne en kur med rå nötfärs blandad med morotspuré (barnmat) samt majsvälling, det brukar få ordning på magen, så kan du börja med RC 33 när hon väl är bra sen.

*KL*

Jag hakar på denna tråd med TS goda minne hoppas jag, eftersom vår ena lilla stallkatt är av liknande natur fast i vuxen form.

Dock är hon inte dålig i magen på något sätt tvärtom, men det är problem att få henne och äta mat. Hon har en förkärlek till råttor,:p och tycker att det räcker så. Vi är av annan åsikt, och anser att hon behöver något att fylla ut sin lilla lekamen med. Tilläggas bör att detta är en liten och mycket lätt byggd dam, vi har torrfoder och provat en massa olika utan resultat. Jo ett, vår andra stallkatt ser ut som en rullande fotboll.:eek:
Han har numera torrfoder som sin favorit, råttor är blää det har han fått leva på så det räcker tydligen.

Vi behöver ha ett bra kvalitativt foder som ger mycket till katten i liten mängd, kostnad är oväsentlig. Så man ev kunde fodra lite extra till vår lilla katt.

För att klargöra, avmaskning är avklarat då de avmaskas regelbundet.

Jag skulle rekommendera samma foder till dig som jag gjorde till TS. Sen finns det ju också foder som är speciellt framtagna för mer aktiva katter, det kan ju också vara en idé :)

Den katten vi hade innan började vi ge blötmat, vilket i slutenda resulterade i att hon inte åt något annat än blötmat, och endast vissa sorter....
Och då blötmat mest innehåller vatten ser jag ingen anledning till att börja ge det.

Sök på fodertrådarna så ser du att blötmat är det bästa fodret för katter enligt dem som är ordentligt pålästa, bl.a Sol på forumet. :)

kl

vi ger våra katter blötmat 3 ggr om dagen(i små portionen) av den anledningen att vår gamla katt klarade inte av för mkt på en gång utan delade upp det istället. Och sen så har de dessutom fri tillgång till torrfoder.
Katterna är 2 st hankatter på 11 månader som är väldigt aktiva och är ute och en honkatt på 4 ½ halv månad som inte har fått komma ut än ;) Alla tre katterna är i bra hull :D

Jag ser iaf inget fel på blötmat

Såpass små kattungar som blir för smala ska man vara snabb att "stödfodra".

Utöver ett bra kattungetorrfoder (ex Royal Canin) tycker jag att man kan köpa ett par burkar med riktigt energi och proteinrik "burkmat" som säljs på djuraffär eller hos veterinären, a/d heter de jag använt. De är inte som vanlig burkmat, mer som en "gegga" och extremt smakligt, de flesta brukar älska det. :d Det kan räcka med en vecka, bara man ser en tydlig viktökning.

Inga utav de kattungar jag extrafodrat med detta har vägra äta torrfoder efter det, å har man en mkt smal katt är man ju tvungen att prova nåt. Lycka till!

Det är relativt simpelt i teorin att få upp en katt i vikt.
Öka energi och protein helt enkelt. Precis som du gör med dig själv eller en häst.
Högre input än output= viktuppgång.
Det du behöver är alltså ett foder med goda näringsvärden och från "rätt" källor.
Det spelar ingen roll om proteinet är skyhögt i ett foder om katten ändå inte kan tillgodogöra sig proteinerna.

Animaliska proteiner och animaliskt fett är melodin. Jag har en liten avelshona som är ganska dålig på att äta. Hon utfodras med burkmat och kött med hög fetthalt.

då blötmat mest innehåller vatten ser jag ingen anledning till att börja ge det.

Känner att jag bara måste kommentera detta trots att det stöts och blöts i otaliga trådar. Katter är i grund och botten inte vattendrickande djur, de är rovdjur med vana att få den mesta av vätskan via bytesdjur. Kött innehåller omkring 70% vätska. (Om nu ni inte har små möss skapade att torrfoder med en ts på 92% i skåne? ;) )

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 738
Senast: Krålus
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Hazel
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama