Smal häst som inte vill äta

T

TonicWater

En häst i stallet som jag står i nu är väldigt smal och jag och hans fodervärd skulle väldigt gärna behöva lite tips på fodermedel eller annat som kan få honom att gå upp i vikt.

Hästen är en 19 år gammal Islandshäst, tänderna är kollade.
Han äter oftast de flesta sorterna foder men han tröttnar på dem väldigt snabbt och slutar äta det efter några veckor.

Just nu har han fri tillgång på hö (vet ej analys) inne och fri tillgång på ensilage (ingen analys) ute.
Han har i princip fri tillgång på kraftfoder inne under natten också.
Han har 2 kg korn (rör han i princip inte)
Krafft rehab 3 kg (äter han nästan upp, men det tar hela natten)
D&H Mare och Youngstock 2 kg (äter han ibland men smakar ofta bara lite på det)

Det som skulle behövas är antagligen ett foder som är superkoncentrerat som han inte behöver äta så mycket av och som såklart också ät smakrikt.

Några tips?

Sv: Smal häst som inte vill äta

LÅter mycket märkligt att han äter SÅ mycket men ändå är smal.
Har ni gjort träckprov och uteslutit mask? De kan ha mask även fast de är regelbundet avmaskade.

Vet ni ungefär hur MYCKET hö resp. silage han får i sig udner ett dygn?
Det kan mycket väl vara låga värden i både höet och silaget men i och med att han får sådär mycket kraftfoder (och äter upp flera kilon iaf, skriver du) så borde han få i sig det han behöver genom det plus grovfodret ändå.

Jag skulle låta hästen udnersökas av veterinär om han inte lägger på sig nånting trots sånna mängder mat. Först o främst åtminstone göra träckprov! (tänderna har ni ju kollat skriver du)

Annars är olja och soja något ni skulle kunna pröva som ger väldigt mycket energi resp. protein med små mängder.

oj.. såg ej att du skrivit att tänderna är kollade..:D .. ingen aning vad det kan vara..:confused:

Ta träckprov, det är säkert mask. En ponny jag red var väldigt smal och ville inte lägga på sig, det visade sig vara bandmask. Han hade ändå genomgått träckprov och två undersökningar på Strömsholm innan det upptäcktes, så det kan vara lite svårupptäckt.

Jag är verkligen ingen foderexpert men till fullbloden (okej, jag vet att det är skillnad på fullblod i tävlingsmässigt skick och ponnys men iaf. :D ) som har svårt att lägga på hull + är väldigt kräsna och inte äter allt brukar det funka med
- havrekross
- Fibergi
- Hippo Cool

Vet inte hur värden blir på det här, vi ger massa tillskott också.

Hade en ponny också förut som åt allt men som behövde gå upp. Tror vi gav honom Hippo Cool + Betfor + Havre.
Det var så länge sen så jag komemr inte ihåg så jag kan ha fel.
Borde kanske inte sagt ngt... :angel: :D :smirk:

Problemet är just det att han inte äter så mycket. Han äter i princip fodret i 2 veckor-2 månader sen slutar han äta det.
Jag tycker inte 2-3 kg krafftfoder låter spec mycket per dag (men det är ju jag)

Han äter inte många kg grovfoder per dag utan mest lite tuggur då och då.

Veterinär kommer väl antagligen bli aktuellt, men nu känns det som om han har börjar lägga på sig lite (får se hur länge det varar innan han slutar äta igen)

Tack för tipset, ska parta med fodervärden imorgon och se om de har kollat mask!

Havre ätar han inte, inte några tillskott heller (iaf. inte mineraler, olja, chevinal plus, kalk etc. då ratar han maten totalt)

Testa solrosfrön. Köp en liten påse först, ifall det inte skulle funka (men hittills har alla kräsna hästar jag bjudit på fröna gillat det.) HH

Ska absolut prövas!
Ska man blanda fröna i den andra fodret eller ska den äta solrosfröna som enbart foder?

har du provat att strila melass vatten över grovfodret ? det får vi göra periodvis med ena halvblodet, då äter hon betydligt bättre.

Han kanske skulle gilla kli eller lusern??:idea:

Han äter inte betfor och dricker inte vattnet som blir över heller så jag tror tyvärr inte melass kommer funka. Värt ett försök dock.

Be_my_dream: Lusern funkar absolut inte, kli har vi inte prövat.

Min ponny åt ganska dåligt när vi fick hem henne och där var hon stod tidigare, det tog också för henne en hel natt att åta upp kvällsmaten, om hon ens åt upp den. Men vi bytte foder till ett annat och det äter hon jättebra av!

En lite konstig grej är att hon åt inte lusernen av det förra fodermärket men den nya lusernen äter hon gärna av!

Det hon inte åt var salsafoder, nu har hon ett annat som heter Åsebro, cool + extra lusern.

Be_my_dream: Lusern funkar absolut inte,

Har ni testat olika typer av lusern? som jag skrev i inlägget innan, min ponny äter en viss sorts lusern, annan inte alls.

Senast ändrad av en moderator:

De hästar som jag har haft i stallet som inte velat äta (först och främst fullblod) har INTE fungerat bra på "fri tillgång". Jag tror att hästar behöver märka att maten tar slut och att man hellre ger dem mer när de har ätit upp. De första dagarna kan ni kanske alltså bara ge 2 kg hösilage som kvällsfoder, har han då ätit upp så kan man försiktigt öka med ett halvkilo nästa kväll osv. Står de alltid med mat runttrampad i boxen verkar de tappa matlusten, gäller även kraftfodret. Har även fungerat bra att ge hö/hösilage i hönät, tror att vissa hästar kan tycka att det är mer bekvämt att äta då.. också viktigt att ha rätt typ av hösilage, hästar brukar tycka att det är smakligt om det är åt det fina bladrika hållet och gärna inte jättetorrt. Egentligen är det ju fel ända att börja i att få i honom kraftfoder, grovfoder är ju viktigast för hästens mage. En annan anledning till matledan kan vara att han inte dricker ordentligt, många hästar äter inte tillräckligt med salt om de "bara" får saltsten. Att ge löst salt i kraftfodret gör att han dricker ordentligt (helst i hink) och då är det lättare och smakligare att äta både grovfoder och kraftfoder. Att blanda övrigt kraftfoder med Betforen och vatten är det många som tycker blir en smaskig "gröt" men kanske inte alla.. kan man få i honom lusern är det ju fantastiskt men det är ju tyvärr inte så smakligt. Matolja som man ökar gradvis fungerar också mycket bra. Lycka till!

Kanske värt att prova Hippo Alfa? Nu vet jag inte om det är muskler eller fett som saknas på kroppen, men det låter som bägge delar.

Vårt superkräsna fullblod som hellre skulle svälta ihjäl än äta så äckliga saker som lusern, müsli eller annat krafs, äter med god aptit Hippo Alfa, som dessutom ligger högt i protein. Det har verkligen varit en vändning för oss att ÄNTLIGEN få i honom mat.

Jag tror du har rätt i att alla hästar kanske inte vill ha fri tillgång. Min häst åt väldigt dåligt när han var 4-5 år. Min mamma, som har mjölkkor, tipsade då om att ge lite foder och väldigt ofta istället. Så gör man för att få högmjölkande kor att äta så mycket som möjligt. Dom får grovfoder 9 ggr per dag. Min häst (och korna) tycker om när det kommer lite ny mat, och måste smaka. Fungerade bra för min häst i varje fall. Men det kanske beror på att han är uppväxt med kossor:angel:

För att vara ärlig så får inte hästen specielt mycjket grovfoder just nu.
Det kvittar hur mycket hö det ligger i boxen han äter det inte i alla fall (inte ens om det är knappt 1 kg), han äter bara några få tuggor då och då.
Såg honom faktiskt äta lite ensilage i hagen i går :banana:

Eftersom det går fler hästar i hagen så har de fri tillgång där (de andra hästarna, förutom han och 3 till går på lösdrigt)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
636
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit