Rumpnissen
Trådstartare
Hästen har varit på gränsen till för tunn hela hösten men har hållt sig på rätt sida "gränsen" hela tiden. Nu har hon dock blivit FÖR smal, samtidigt som den värsta tiden kommer (i jan-feb brukar hon tappa som mest) och vi har kommit upp i maxmängd grovfoder det går att få i hästen på ett dygn. Ni kanske har några geniala idéer? Hon är redan orolig och väl taggad så jag är rädd att kraftfoder ska spä på de egenskaperna ytterligare. Hon är under igångsättning men den lilla motion hon får (under mycket kontrolerade former) är inte i närheten av vad hon hade velat motionera sig.
500 kg halvblod på boxvila får för närvarande:
9 kg hösilage (TS 74%, kvot 6,6)
3 kg hö (TS 88%, kvot 6,7)
0,3 kg müsli (enbart för att blanda ut 100 g mineraler)
Lusern hade ju varit en bra idé om det inte vore för att hästen ratar all blöt mat. Hack tror jag inte hon äter eftersom hon inte äter mer hö och hösilage.
Något kg müsli borde väll rimligtvis inte göra så hemskt mycket på temperamentet, eller? Olja till det? Hur mycket olja kan man ge vid ett och samma tillfälle? Krafft har ju lite olika former av proteinfoder, kanske det vore något?
Andra funderingar?
500 kg halvblod på boxvila får för närvarande:
9 kg hösilage (TS 74%, kvot 6,6)
3 kg hö (TS 88%, kvot 6,7)
0,3 kg müsli (enbart för att blanda ut 100 g mineraler)
Lusern hade ju varit en bra idé om det inte vore för att hästen ratar all blöt mat. Hack tror jag inte hon äter eftersom hon inte äter mer hö och hösilage.
Något kg müsli borde väll rimligtvis inte göra så hemskt mycket på temperamentet, eller? Olja till det? Hur mycket olja kan man ge vid ett och samma tillfälle? Krafft har ju lite olika former av proteinfoder, kanske det vore något?
Andra funderingar?