Smal häst - nytt foder.

Vita_N_6520

Trådstartare
Jag ska hämta hem en ny häst i helgen, en rätt så smal krake som gått på bete tills nu med knappt något stödfoder. (en bal i hage med 20 hästar typ och det syntes ju vilka hästar som fick äta och inte)

Frågan är hur mkt man vågar ge första dagarna? Hur skulle ni göra?
Vi har ensilage som är rätt torrt. Det är rätt lång tid mellan kväll och morgon foder så normalt sett ger jag en rätt stor giva där, men vågar man göra det när hästen "svultit"? Eller ska man ge en mindre giva i hönät första tiden för att förlänga ättiden men inte belasta magen för mkt?

Mkt frågor, men jag kan inte redigt bestämma mig för hur jag ska göra. ;)
 
Sv: Smal häst - nytt foder.

Jag får hem min ena som varit utlånad lite över ett år. Hon har haft föl och är helt urtuttad.. Jag ska se lite närmre imorgon, men hon kommer att få obegränsat av hö, en del gräs som finns i hagen. Betfor, mineraler, Bvitamin och korn/havrekross.
 
Sv: Smal häst - nytt foder.

Jag ska hämta hem en ny häst i helgen, en rätt så smal krake som gått på bete tills nu med knappt något stödfoder. (en bal i hage med 20 hästar typ och det syntes ju vilka hästar som fick äta och inte)

Frågan är hur mkt man vågar ge första dagarna? Hur skulle ni göra?
Vi har ensilage som är rätt torrt. Det är rätt lång tid mellan kväll och morgon foder så normalt sett ger jag en rätt stor giva där, men vågar man göra det när hästen "svultit"? Eller ska man ge en mindre giva i hönät första tiden för att förlänga ättiden men inte belasta magen för mkt?

Mkt frågor, men jag kan inte redigt bestämma mig för hur jag ska göra. ;)
Det beror ju lite på hur hästen äter. Du får se lite om hästen glupskt kastar i sig grovfodret, eller om den äter på normalt sätt. Om hästen kastar i sig så kan väl hönät vara en idé i början för att dra ner lite på hastigheten. Jag tror dock att det inte kommer att ta så många dagar innan hästen förstått att den inte behöver stressäta och då kan man ju sluta med hönät.

Jag tror inte att du behöver begränsa grovfodermängden på grund av hästens underhull. Invänjning på kraftfoder gör du sedan på vanligt sätt, lite i taget.

Har du vattenkopp så se till att ställa in en balja med vatten till hästen också så att du kan försäkra dig om att hästen dricker ordentligt också. Ställ baljan i närheten av grovfodret så att hästen bjuds in att dricka ordentligt i samband med att den äter grovfodret. Då minskar du risken för kolik och foderstrupsförstoppning.

Lycka till med den nya:)
 
Sv: Smal häst - nytt foder.

Tack för svar. :) Jag körde lite på en chansning så hon får ca 16 kg snustorrt silage om dagen. Hon stressäter inte alls och har anpassat sig superbra redan!

Kraft kommer hon inte få än då hon fortfarande producerar lite mjölk. Hon gick med föl och jag fick olika info om hur pass avvand ungen var. :grin:
Hur tidigt vågar man ge kraft till en sån häst? (om det skulle behövas)
 
Sv: Smal häst - nytt foder.

Jag skulle vänta ett par veckor så att hästen får vänja sig vid det nya grovfodret först. Då lär du också se hur snabbt hästen hämtar sig på bara grovfodret också :) För att hålla koll på vikten kan du ta ett måttband och mäta runt hästens mage en gång i veckan, så ser du om hon går upp i omfång. Den "riktiga" vikten är inte så viktig just nu, bara att du ser att hon lägger på sig. Beroende på hur smal hon är kan det vara svårt att se skillnaden med ögat och då hjälper ett måttband till :).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 652
Senast: Blyger
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 362
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp