"Smal" fångponny

Anastacia

Trådstartare
Min vän har ett "problem". Hon har en shettis som har haft fång. Det är en svårfödd shetlandsponny och den har mycket energi. Den är fint musklad och blank i pälsen.
MEN revbenen syns på sidorna. Den ser ut att vara i jättefin form och välmående, tills man tittar där.
Då det är en fångponny (haft fång en gång för många år sedan) går det inte längre på bete utan får hö året runt. Då ponnyn är ridponny till hennes barn och redan är pigg går det inte att ge den något alls som piggar upp den ännu mer. Den rids någon dag i veckan på skogsturer och går än så länge ute dygnet runt.

Vad kan man ge för foder för att den ska lägga på sig lite mer på sidorna?
Den är inte smal men tunn över revbenen, förstår ni hur jag menar??
Fodret får INTE vara uppiggande då ponnyn som sagt var redan är pigg så det räcker till.

Självklart är det svårt att lägga upp en foderstat utan en höanalys, men det har hon ingen. Men förslag på foder önskas ändå... :bow:

Sv: "Smal" fångponny

Tillägg. De har nu i stort sett fri tillgång på hö. Den andra ponnyn i hagen är rejält tjock.... Tränas i stort sett lika mycket.

Man kan ju prova med lite uppblötta lucernpellets? ev. lägga till en slurk olja. Men man får prova sig fram, det är inte mat som borde göra den jättemycket piggare, men vissa blir lite såna ändå. även se övermineral och vitaminintaget lite.

En extrakoll på tänderna skadar inte. :)

Hippo alfa är en favorit hos mig, men lucern kan ju också vara ett alternativ, och så olja.

Det låter ju som att ponnyn har proteinbrist? "Inte smal men tunn över revbenen" = stor mage och tunn överlinje?

Mer protein är nog receptet, och lusern kan man nästan alltid lägga till utan problem.

Hur gammal är den? Och vad menar du med ser revbenen, skymtas dom vid rörelse eller står dom ut hela tiden? Har du en bild kanske? :)

Att ta reda på hur mkt han faktisk äter är det första jag skulle göra. Fri tillgång säger inte så mkt, då vissa vräker i sig dubbelt så mkt som dom behöver och andra knapt pillar i sig underhållsbehovet.

En gång fånghäst alltid fånghäst, och då ska man vara väldigt försiktig med vad för foder man mixtrar med! Så sant han inte har ett hö med extremt lågt proteininnehåll, låt bli proteinkoncentrat od då dessa innehåller sånt som är onaturlig föda för hästar och man kan få en reaktion i form av fång och annat trevligt.

Ge någon form av probiotika/jäst så han kan nyttogöra sig höet bättre.

Har höet lite lågt protein så kan du byta ut en liten del av höet med lusernpellets utan melass, om han tål lusern.

Behövs bara mer näring generelt så ge betfor utan melass.

Olja är inte bra att ge, lite linfröolja är okej men fett bör utgöra max 4% av foderstaten. Det har bevisats i djurförsök att en fettrik foderstat ökar och tom orsakar insulinresistens. Vanliga oljor som solros, raps, soya etc innehåller dessutom alltför höga halter av omega 6 som är inflammatorisk. Är bara linfröolja som har en bra balans mellan omega 3 och 6.

Sen så vill jag bara påpeka att när det gäller en häst som är benägen att få fång, så är det bättre att den är lite för smal... Dom där extra kilona som vi vill fodra på i form av "snygg överlinje" och "rund och fin" kan vara vad som triggar i gång ett nytt fånganfall.

Den har inte stor mage. Tycker att den är i väldigt fin form i övrigt. Musklad över rygg och rumpa, fin mage, absolut inte bukig.

Ja det är ju just därför det är lite svårt att hitta ett bra foder till ponnyn. Den har liksom alltid sett ut så, hon har haft den nu i 4 år. Fin form men revbenen syns.

Betfor är jag rädd ger för mycket energi dock.

Ponnyn är 13 år tror jag. Revbenen sticker inte ut, man ser dem under pälsen och det är liksom inget fett över dem om man drar handen över dem. Tror inte att jag har någon bild, ska kolla.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Strider är en pigg och glad korthårig BC-kille på ungefär 1,5 år. Han är ca 55cm hög, väger 18.6kg och inget i hela världen kan få honom...
Svar
7
· Visningar
3 023
Senast: Docka
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
Hästvård Hejsan! Håller på att slita mitt hår snart, ska försöka göra en lång historia kort: Har en 23årig kallblodstravare som är otroligt pigg...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama