Smakligt krafftfoder med låg stärkelse/socker

QueenLilith

Trådstartare
Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs, samma sak > inte smakligt nog.
Hon älskar Equivital Flourish Evolve foder: men ärlig talat tycker jag det är svindyrt bara för smaken. Finns där något annat foder som är SUPER smakligt. Just nu måste jag göra typ "soppa" med massa vatten för hennes mineraler skall slinka ner. Det tar evigheter för henne att äta det med såfort jag har i mineralerna från FP. Om hon inte har i mineraler äter hon på 0.5 sekunder känns det som. :meh:

Vill inte ha stärkelse/socker över 10%, betfor får hon redan i maten med. Men behöver bara något så hon äter sin mat.... och som inte kostar skjortan. Annars får jag väl fortsätta.

Har inga egna erfarenheter av det men Marstall Bergwiesen mash ser gott ut om jag låtsas vara häst 😅 Fördel att man får gratis leverans till dörr om man köper via zooplus ex.

Senast ändrad:
Mina älskar när jag gör gröt på Kraffts Low Starch pellets. Blandar i FP i gröten och den slinker ner lätt (fast iofs gav jag som mest 30 g så det kan bero på mängden också).

Mina älskar när jag gör gröt på Kraffts Low Starch pellets. Blandar i FP i gröten och den slinker ner lätt (fast iofs gav jag som mest 30 g så det kan bero på mängden också).
Hur är järninnehållet i krafft pellets? vet inte om någon vet, men blev nyfiken.

Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs, samma sak > inte smakligt nog.
Hon älskar Equivital Flourish Evolve foder: men ärlig talat tycker jag det är svindyrt bara för smaken. Finns där något annat foder som är SUPER smakligt. Just nu måste jag göra typ "soppa" med massa vatten för hennes mineraler skall slinka ner. Det tar evigheter för henne att äta det med såfort jag har i mineralerna från FP. Om hon inte har i mineraler äter hon på 0.5 sekunder känns det som. :meh:

Vill inte ha stärkelse/socker över 10%, betfor får hon redan i maten med. Men behöver bara något så hon äter sin mat.... och som inte kostar skjortan. Annars får jag väl fortsätta.
Kika på om Swedfed all in kan fungera, jag ger pelletsen till min ena, som jag gör gröt/soppa av.

Jag ger min Brogarden optimal 5 - slim and healthy som godis. Väääldigt gott enligt luddörat. Dock 6% socker och 6% stärkelse.

Det står det är musli men det är inte sant. Det är små pellets och så enstaka strå och nån enstaka liten majsbit i..

Min förra jättekräsna gillade kraffts low starch och Krafft gastro mash. Den sistnämnda var extremt god tydligen. Men den kostar en hel del den med.

Jag ger min Brogarden optimal 5 - slim and healthy som godis. Väääldigt gott enligt luddörat. Dock 6% socker och 6% stärkelse.

Det står det är musli men det är inte sant. Det är små pellets och så enstaka strå och nån enstaka liten majsbit i..

Min förra jättekräsna gillade kraffts low starch och Krafft gastro mash. Den sistnämnda var extremt god tydligen. Men den kostar en hel del den med.
Min är tyvärr inte jätte förtjust i krafft på samma sätt som eqvital tyvärr. Typ den funkar men eqvital är hon typ galen i 🤦‍♀️

Har du provat Agrobs produkter, typ grünmash och grünmüsli?

Pavo Care4Life är också en låg wsc müsli.
Tyvärr vill hon inte ha dom som är gräs i maten utan hon vill ha pellets typ 🤣🤣 aveve funkar som handmat vid belöning men om jag kommer vatten i för forageplus så rör hon det inte

Följer. Har äntligen fått min att äta mineraler. Men då vägrar han salt i stället 😫
Salt har han ju ätit utan problem, men inte tillsammans med de övriga mineralerna nu tydligen 😅
Måste hitta något godare att blanda ut tillskotten i.

Blev inspirerat och tänker, vi testa krafft gastro mash igen. Den har hon ätit innan, men inte varit sådär super smaskig. Men jävlor vad fodrat slank ner ikväll, även med FP, vitafor solid OCH salt! :rofl: success!!

St Hippolyt Irish Mash brukar vara frekvent rekommenderat för hästar som är kräsna.
Edit: Såg nu att ts hittat foder men låter det stå kvar ifall någon annan behöver tips.

Irish mash har väl ganska mycket stärkelse, men de har även glyxx mash som har lägre innehåll av socker och stärkelse.
Glyxx har strax under 10% om man slår ihop socker och stärkelse så den kanske är något? Mina älskar den mashen.

https://hippolyt.se/vare/glyx-mash/?srsltid=AfmBOopAenMbcnlOivcGd2pMmkEbKRIapCKRNeiMbbOyAXiVRXCAMf8O

Min gillade först Glyxx, sen Gastromash. Nu har jag börjat ändra från dag till dag mellan Aveve All In och en från Brogaarden. Att byta lite mellan flera verkar funka bättre, får tom i honom de sista höpelletsen. Annars är det tyvärr ofta direkt när man köpt säck 2 eller 3 som det inte duger längre 😅 Har precis börjat med Granngårdens simplaste mash också och hoppas det kan bli en att växla med.

AVEVen har hängt med längst hittills men är krångligare för mig att få tag i och sedan han börjat dissa både höpellets och deras mjuka hack också så hade det varit smidigare att kunna köpa allt på Granngården.

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
2 000
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer. Han behöver... 2
Svar
20
· Visningar
5 185
Foder & Strö Har haft ponny med fång och IR, så är inkörd på att bannlysa socker och stärkelse närmast in absurdum. Det har släppt lite för "normala"... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 874
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024