Smakligare med hackad lucern?

P

PAn

Ni som fodrar med lucern, vad tycker era hästar bäst om? Hackad eller pelleterad lucern?
 
De hästar som jag har erfarenhet av har tröttnat på hacket, men ätit pelletsen när man bytt.

Vet inte hur det är tvärtom.

mvh Jessica
 
min pålla åt pelletts en månad sen slutade hon
äter nu hack, äter inte alltid upp allt men men
 
min dam är expert på att pila ut peletsena ;) men äter den hackade med god aptit. valacken struntar fullkomligt i om den är i pelleterad form eller hackad, han fullkomligt gluffsar i sig den, fast han är å andra sidan ett kopiöst matvrak :p
 
Min häst som är matgam tyckte inte om pelletsen men hacket går ner. Långsamt, men han pillar i sig det efter ett tag.
 
pelletsen va helt ok men han äter nu hack.. och det går trögt ner om det är en torrare bal vilket han hade först.. i början va det gott men sen åt han inte upp det.. men när vi köpte ny bal som va blötare då äter han det med glädje
 
Min häst som är matgam tyckte inte om pelletsen men hacket går ner. Långsamt, men han pillar i sig det efter ett tag.

Om man ger honom friskt vatten i en hink bredvid går det fortare! :) Då blöter han det själv och slurpar i sig.
Fast det är en enda sörja när man kommer på morgonen i hinken!
 
Har inte provat hack till kusen men han äter pelleterat med god aptit. Blöter det med betforn så dom sväller upp lite innan det ges också.
 
Pelletsen går ner utan problem, både blöt och torr. Men efter en foderstrupsförstoppning av en näve torr pellets så ger jag aldrig torrt längre utan blöter upp den.

Hacket går också ner utan problem, och de lessnar inte på det heller.

Så de äter det oavsett, men JAG inbillar mig att hacket är liiite populärare. De äter upp det fortare iaf. Om det är för det går fortare att äta hack än få i sig uppblötta pellets eller ej kan ju diskuteras.

Men här går båda och ner lika bra, samma sak har gällt alla hästar. Även krääääääsna fölet åt både och med god aptit.

På sommaren så står de ju inne på dagarna när insektsplågan är som värst och har jag då inte hö hemma så äter de hack istället för hö, dvs ganska rejäla givor hack. Inga problem.
 
Pelleterat avskyr de allaihop.
Kraffts hackade lucern är smaskens och Hippos Greenpower är ok.Greenpowern kan man inte få i dem så mkt av men kraffts verkar gå bra i hur stora mängder som helst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 021
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! tänkte ge min häst anis som en smakförhöjare då hon är extremt kräsen. Har köp hela anis frön men tänker att det är bäst att mala...
Svar
3
· Visningar
683
Senast: super
·
Foder & Strö En av de nytillverkade hösilagebollarna gick sönder i går. Den har stått på åkern i tre dagar, kan man fodra med den eller är det...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp