smaker på hö.

C

cerrox

någon som vet om olika sortes hö smakar olika? kan det vara mycket som skiljes isåfall på smakerna?

hur kräsna är era hästar med vilket hö som dom gärna äter & inte äter? sorterar dom ut vissa delar av höet? gillar dom något annat i höet mer? stora eller små strån? osv.

nu utgår jag givetvis från att höet är av god hygien.

Sv: smaker på hö.

*puttar upp*

8 som kollat, men ingen som har nått svar!!?

Naturligtvis smakar hö olika, det är jag stensäker på. Mina hästar vill ha lite blandat hö, men inte näringsfattigt ängshö, det kan bli liggandes i hagen flera dagar och pysslas bara lite med ibland. Grönt hö vill de ha, ju grönare desto godare säger de!

Vi har ytterst lite timotej och rödklöver i vårat hö, då vi märkt att de grova stråna oftast lämnas kvar..Vårat hö har mycket örtväxter och många sorters gräs i sig och det är våra hästar (och får) som tokiga i.

Timotej är däremot mina hästar oerhört förtjusta i. Tror säkert att det är olika smaker på olika höer. Jag och mina stallägare blandar högivorna (okay, jag vet detta med analyser osv) men det uppskattas enormt av hästarna som verkar tröttna på alla hösorter och därför uppskattar att få en hösort som smakar annorlunda då och då.

Min herre är extra förtjust när han får något nytt, t ex förr när vi bytte från torr hö till hösilage då var hösilaget godare och sedan på våren när vi bytte tillbaka så blev höet godare;)
Han äter inte dom jätte grova stråna eller dom där blommorna (En grov pinne med en massa små "frön" på) men annars slinker det mesta ner:D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
667
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 785
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar