Smackningar, hur gör ni?

A

Axxxxa

Vad är en smackning?
Hur använder ni smackningarna?
Använder ni en smackning för trav och en annan smackning till skritt?

Vi sitter i en diskussion i skolan och skulle gärna vilja ha Era åsikter och tankar angående smackningar.

Sv: Smackningar, hur gör ni?

samma oavsett vilken gångart jag "ska till".

För mig betyder en smackning att hästen ska gå framåt alternativt växla upp en gångart.

Smackning är munljud med läppar och/eller tunga.

I körvärlden (ej trav) har jag lärt mig att man smackar en gång= när hästen ska börja röra sig (i skritt) framåt. Dvs en klar signal för en önskad reaktion.
För trav används S-et (kort väsande).
För galopp, backning resp ökningar används andra signaler.

Inom ridning och markarbete, longering, förekommer ofta ett evinnerligt smackande för att öka/hålla tempo. Resultatet är en signaldöv häst.

LIA

För mig betyder smackning "framåt"- inte byta gångart. Använder även (från marken) i den stund hästen visar tendens att "sacka". Samma smackning (EN!) oavsett gångart.

Används sparsamt och med tanke på att när man smackar till sin häst hör även övriga hästar det.

Senast ändrad:

Håller med föregående JAG använder smackningar för att öka/hålla takt när det sackar efter eller när man vill ha en friskare gångart.
När jag tömkör så brukar jag hålla "takten" med smackningar emellanåt för att han ska känna ett tempo där jag vill att han ska gå. Använder inte smackningar till att byta gångart utan endast till mer fart/takt.

Smackning är för mig ett ljud man gör med läpparna!
En smackning hästen ska gå igång i skritt, två smackningar byta till trav.
Jag tycker inte att man ska behöva stå och smacka på hästen helatiden utan att den ska gå fram ändå! Naturligt vis måste man ju smacka nån gång då och då men har hört folk som smackar och smacka men hästen har slutat att lyssna.

Jag ser det absolut inte som att man får hästarna att sluta lyssna tillslut, precis som du trycker i med skänkeln när du ska öka till trav ex så använder jag smackning istället för att använda min skänkel. Alltså det kanju bli samma sak att hästen blir skänkeldöv om man hela tiden ska använda dem. Främst används mina smackdningar då jag arbetar från marken och inte kan påverka min häst med mitt säte/skänklar. Och det är inte oavbrutna smackningar nonstop utan någon gång ibland, mycket bättre det än att använda pisk eller något annat för att få hästen att kliva på lite bättre. Sen är ju allt individuellt alla hästar lyssnar väl på olika sätt på olika kommandon på min funkar detta.

Jag använder bara smackningen som förstärkning, den har ingen egen innebörd.

Alltså, om jag skänklar och hästen inte svarar, då smackar jag. Om jag ber hästen flytta sig i sidled på stallgången, men känner mig lite ignorerad, då smackar jag.

Jag använder ordkommandon för trav, galopp, backa, stå stilla etc.

jag smackar(ljud med läpparna tungan fram i munnen) när jag vill att hästen ska gå fram och gå fortare, men när jag vill ha uppmärksamhet från hästen , vid backning, longering m.m klickar jag (ljud med tungan bak i munnen) eller visslar.(alt gör konstiga ljud)

min gamla ridskole lärare sa åt oss att smacka så mycket vi kunde för att få hästen i trav/galopp, var 4-5 år då så det var enklare att smacka igång ponnyn än att skänkla. sen när vi kunde skänkla och krama om ordentligt så behövde vi inte smacka, dock så är det fortfarande en vana att smacka då hästen inte går fram.

Andvänder ig av smackning för att bibehålla eller få hästen att öka tempot en aning ibland, en smäckning eller två räcker gott och väl

Jag använder smackningar för att hästen ska gå fram, lite grann också för att få dens uppmärksamhet tex när jag ska lyfta på hoven.

Jag smackar oftast med tungan långt bak i gommen (haha hoppas ni fattar hur jag menar) Behöver jag ta till mer så smackar jag med läpparna för det låter mera.

:bump:

Jag smackar aldrig. Det är vansinnigt irriterande med ryttare som smackar i tid och otid, som typ när man är iväg och hopptränar i grupp och de smackar så man själv måste bromsa hela tiden vid uppvärmningen.

Vid longering använder jag mig av tschhh-tschhh för att öka kadensen.

Jag smackar aldrig. Det är vansinnigt irriterande med ryttare som smackar i tid och otid, som typ när man är iväg och hopptränar i grupp och de smackar så man själv måste bromsa hela tiden vid uppvärmningen.

Vid longering använder jag mig av tschhh-tschhh för att öka kadensen.

Jag håller så fullkomligt med Trix!:bow: Jag har en mycket pigg liten pålle som absolut INTE behöver smackas på.
Men sen smackar andra och min pålle lyssnar, så klart.
Men hon springer inte iväg förrän JAG ger henne signaler att det är ok!

Vad är en smackning?
Hur använder ni smackningarna?
Använder ni en smackning för trav och en annan smackning till skritt?

Vi sitter i en diskussion i skolan och skulle gärna vilja ha Era åsikter och tankar angående smackningar.

Jag kör med en liten smackning med tungan för skritt, två smackningar för trav och så en stor smackning med läpparna för galopp. Är extremt noga med det där, jag vill ha reaktion DIREKT och inte om tio sekunder! Sitter absolut inte och smackar stup i kvarten på dem. Men det är inga problem med mina små pigga hästjäklar :D

På ridhästen innebär en smackning enbart "framåt" oavsett gångart. På körponnyn försöker jag lära in olika kommandon för olika gångarter.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
427
Senast: Rugge
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
7 698
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar