Småbölder på huden

pernilla_s

Trådstartare
Började med att lillskit fick ett sår på halsen i tisdags. I onsdags blev det några blåsliknandesaker som innehåller var och han hade kliat sönder sig rätt bra. Nu ser han ut såhär:

B457483F-5109-4A22-B497-D7E91E6D0BD7-3446-000002589C12E2B1_zps3ac8556f.jpg

Han har varit hos veterinären idag och fått salva med antibiotika i som han ska få i 7 dagar. Blir det inte bättre om några dagar ska han dit igen för vidare utredning.

Detta har blåsat upp väldigt snabbt och jag är orolig över min nakenfis. Någon som varit med om liknande eller har någon idée?

Senast ändrad:
Sv: Småbölder på huden

Låter som en allergireaktion av något slag.

Mycket märkligt, men kompisens sheltie råkade ut för nästan exakt samma sak i fredags. Blåsor som kom supersnabbt i ansikte, mage och bröstkorg och blåsorna var blodfyllda och sprack - dock inget var och ingen klåda. Hon fick en kortisonspruta och inom ett dygn så började dom försvinna och efter helgen var dom helt borta förutom dom som spruckit som behövde läka lite till.

Det enda jag kan tänka mig han varit överkänslig emot är en parfymerad hudlotion vi var så smarta att stryka på i tisdags... Rejält korkat kom vi på i efterhand... :banghead:

TYcker synd om min lillskit

Ibland vet man inte ens varför saker händer. Kompisen har ännu inte kommit på varför hennes hund fick en reaktion då inget var nytt vare sig i matväg eller annat. Dock är det en ung hund och immunförsvaret kan ju ibland spela ett spratt.

Ibland vet man inte ens varför saker händer. Kompisen har ännu inte kommit på varför hennes hund fick en reaktion då inget var nytt vare sig i matväg eller annat. Dock är det en ung hund och immunförsvaret kan ju ibland spela ett spratt.

Min lillskit är ca 14 veckor så den är ju ung också. Man vill ju ha svar så man vet vad man ska undvika. Men men man får ju inte alltid som man vill.

Vilken sorts halsband har hunden? Läder? Byt till tyg. Tyg? Byt till läder. Helst ska det vara ofärgat. Kedja? Byt till tyg eller läder. Ser ut som en allergireaktion på något. Kan han ha rullat sig i något? Fågelskit t ex fräter på huden. I synnerhet om det har fastnat på halsbandet. Bada hunden i helt oparfymerat hundshampo, och smörj sen med salvan ni fick av vetten.

Vilken sorts halsband har hunden? Läder? Byt till tyg. Tyg? Byt till läder. Helst ska det vara ofärgat. Kedja? Byt till tyg eller läder. Ser ut som en allergireaktion på något. Kan han ha rullat sig i något? Fågelskit t ex fräter på huden. I synnerhet om det har fastnat på halsbandet. Bada hunden i helt oparfymerat hundshampo, och smörj sen med salvan ni fick av vetten.

Han hade ett tyghalsband. Då vi bor på landet med inhägnat är han halsbandslös sen i tisdags. Han har även en jacka som han har på sig om han reagerat på den. Har köpt ett annat täcke som han får ha sen när det blivit bättre. Rullat sig har han inte gjort och halsbandet har bara varit på under promenad.

Största chansen känns som om det var den parfymerade lotionen. Med andra ord e det mitt fel troligtvid att hunden är dålig- :banghead:

Ska köpa oparfymerat hundschampo imorgon har bara klådstillande hemma som var till min förra allergihund :yuck:

Jag missade att skriva varför du fick de råd du fick igår.

1. En kompis köpte svart läderhalsband som hennes hund hade enbart på rastning. Han fick utslag i nacken. Jag hittade då ett ofärgat halsband här hemma som passade honom och det funkar alldeles utmärkt.

2. Min gamling rullade sig en gång i fågelskit som fastnade på tyghalsbandet. Det frätte i nacken på honom, utslag och tappade pälsen. Fick gå på antibiotika i cirka 2 månader.

3. En tidigare hund fick utslag över hela kroppen när han blev badad i hundschampo med parfym. Det tog nog 2-3 gånger innan jag fattade samanhanget, därefter badade jag honom alltid i oparfymerat schampo och utslagen kom aldrig tillbaks.

Om tyghalsbandet han haft är syntet, så prova att använda bomull istället vid de tillfällen han behöver ha halsband. Tvätta det gärna i oparfymerat hundschampo innan han använder det. Helst ofärgat om du kan hitta det. Börja med att klä jackan han har invändigt med vitt bomullstyg (t ex en bit gammalt lakan). Det räcker med ett o annat stygn runt om, bara så att det stannar kvar. När allting är läkt så ta bort bomullstyget o se om utslagen kommer tillbaks. Förblir de borta så berodde det inte på jackan.

Jag tackar för råden. Parfymfritt hundschampo är inköpt. Jag ska prova att byta ut allt han har haft. Jag tackar så mkt för råden så jag kan försöka minimera riskerna för lillskiten och komma tillrätta med detta.

Han e lycklig iaf för matte låter honom sova i sängen nu :d

Spridningen har minskat idag iaf. Det har bara spridit sig lite idag. Så förhoppningsvis går det på rätt håll.

Det tror jag det att han är lycklig.

Så bra. Tala gärna om hur det går. Vi håller tummar o tassar för att det läks ut helt.

Jag kom på en sak till nu precis. Försök undvik metall direkt mot huden om det går. Vet inte om hundar kan få nickelallergi, fråga gärna din vette om det.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa I tisdags blev min hund attackerad oprovocerat av en annan hund där ägaren inte kunde kontrollera hunden. Min lilla kille på 7 kg hade...
Svar
10
· Visningar
2 033
Senast: Lillkin
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 389
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka