Små upphöjda varskorpor till synes utan sår.. Någon som vet?

Blackshadow

Trådstartare
Hej!

Min häst har fått en massa massa små "sår" främst under magen men går upp mot sidorna och på benen lite. Det är bara en massa skorpor av var typ, inget egentligen riktigt sår. Hittade 2 idag som var "färska" när jag rivit av en skorpa, under skorpan så var det rött å kladdigt av sårvätska/var. Har pratat med veterinären och hon tror på någon allergisk reaktion.. Så jag har fått ett klorhexidin schampoo som jag ska tvätta med 2-3 gånger/vecka. Har tvättat 2 gånger och tycker det blivit liiiiite bättre, men förstår att detta kan nog ta tid. Men det känns som dom sprider sig eller så är det jag som inte känt att det även suttit så långt upp..

Någon som känner igen? Hästen har ingen påverkan av dessa mer än att hon kliar sig lite nån gång ibland.

Finns det något jag kan smörja på mer än bara tvätta?

Tar tacksamt emot alla råd!

Sv: Små upphöjda varskorpor till synes utan sår.. Någon som vet?

Kan det vara något liknande som jag såg på facebook. islandstillbehör.
vet inte om du kommer in där med det ligger med bilder.

Hej, jag förstår inte vad du menar?

Jag har läst lite och tror det kan vara exem som är förljd av obalans i tarmfloran.

Jag funderar oxå på fuktexem. Är hennes bädd riktigt torr?

Hej!

Min fröken får så när hon står på spån. Inte vet jag varför. Hon kan stå på klart blötare torv utan att få samma problem- antar det är nåt i spånet hon inte tål, kanske???

/Lavinia

Låter lite som fukteksem. Vår ponny hade det för ett antal år sen ungefär vid sadelgjordsläget som spreds ner på benen. Vet ordinerade tvätt 2 ggr/dag med mild tvål och vatten samt pensling med äppelcidervinäger efteråt. Det försvann och har aldrig kommit tillbaka.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag måste höra om ngn haft liknande eller kan ha ett hum om vad det kan vara. Jag har varit i kontakt med VC i förra veckan som sa att...
Svar
3
· Visningar
1 461
Senast: Maoam
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 802
Senast: höstmåne
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 080
Senast: Luleå
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 461
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar